Nieuws

Ford en Hermes bezorgen pakketjes ook te voet

2020 was hét jaar van bezorgingen aan huis, en er is weinig dat wijst op een daling van online winkelen in 2021. De stijging van onlineverkoop heeft echter voor een toenemende druk op bezorgdiensten gezorgd om meer goederen aan onze deur te bezorgen – en dat op een snellere en efficiëntere manier. Ford werkt nu samen met Hermes om een duurzame bezorgdienst te testen die de uitstoot van pakketbezorgingen in steden kan reduceren en de snelheid ervan kan verhogen. De innovatieve benadering is ontwikkeld om voor schonere lucht en vrijere wegen te zorgen.

Fords slimme software MoDe:Link zorgt voor de coördinatie van traditionele bestelauto’s met koeriers te voet. Bestuurders krijgen veilige locaties aangewezen om te parkeren op loopafstand van meerdere afleveradressen. Van daaruit wordt het laatste deel van de route te voet voltooid.

Als het initiatief wordt toegepast, kan het voor een effectiever gebruik van bestelauto’s op de weg zorgen, luchtvervuiling helpen aanpakken en verkeersopstoppingen verminderen.

MoDe:Link, de intelligente software van Ford, zoekt veilige, handige locaties voor de overdracht aan koeriers te voet en coördineert die teams bij het bezorgen aan een mix van hoogbouw, bedrijven en woningen. De koeriers gebruiken een eenvoudige app op hun smartphone die de locatie van de bestelauto en de efficiëntste routes aangeeft voor het afleveren van de pakketten.De app is geïmplementeerd in de traceersystemen van Hermes, zodat klanten hun pakketjes op elk moment kunnen volgen.

Het systeem bepaalt de route van begin tot eind van elk pakket en zorgt ervoor dat bezorgingen – tijdens de eerste paar kilometer van het depot over de weg of de laatste paar kilometer te voet naar de voordeur – zo efficiënt en duurzaam mogelijk zijn. Ford en Hermes hebben zich in eerste instantie gericht op Londen, maar gaan de pilot nu uitbreiden naar andere delen van het Verenigd Koninkrijk.

‘Last mile delivery’ is maar één van de manieren die Ford gebruikt om te onderzoeken hoe verbonden technologieën voor schonere lucht in steden kunnen zorgen. Uit een recent onderzoek in drie Europese steden bleek hoe blockchain- en dynamische geofencing een aanvulling kunnen vormen op het gebruik van ‘plug-in’-hybride elektrische voertuigen (zoals de Ford Transit Custom PHEV), om een bijdrage te leveren aan het verbeteren van de luchtkwaliteit in steden, waar zowel de steden, de inwoners als de bezorgers baat bij hebben.

Hermes is een van de toonaangevende bezorgbedrijven aan particulieren van het Verenigd Koninkrijk. Het bedrijf heeft vorig jaar meer dan 630 miljoen pakketten verwerkt. De samenwerking met Ford werd in september gestart door het team van het Hermes Innovation Lab in een deel van het centrum van Londen en is getest tijdens een van de drukste perioden van het jaar voor het bezorgen van pakketten.

De proefdienst heeft de hele kerstperiode doorgewerkt toen de vraag naar thuisbezorgingen een ongekende piek bereikte. Twee Ford Transit bestelauto’s werden met een team van acht koeriers te voet ingezet in drie postcodegebieden. Ze leverden dezelfde hoeveelheid pakketten af als normaal zes bestelauto’s zouden doen die tot de voordeur bezorgen, en dat ook nog eens sneller.

In een bedrijfstak die in alle haast bestelautobestuurders moest aannemen om te kunnen voldoen aan de vraag van de consument, biedt het koeriersmodel de mogelijkheid om gebruik te maken van een compleet andere groep werknemers die niet meer hoeven te rijden of een voertuig hoeven te bezitten.

Koeriers te voet leveren tot wel vijftig pakketten per dienst af; het werk biedt voordelen voor de conditie en het welzijn. Ook kunnen ze mogelijk profiteren van flexibele werktijden die ze rond hun verplichtingen thuis kunnen plannen. In de proef van Ford bestond de groep koeriers te voet onder andere uit horecamedewerkers die hun gebruikelijke beroep niet konden uitoefenen vanwege lockdownmaatregelen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.