Nieuws

Ford lanceert zuinige Econetic

Een gemiddeld brandstofverbruik van 7.2 liter op 100 km en uitlaatgassen die voldoen aan Euro 5. Dat zijn de prestaties van de nieuwe Ford Transit Econetic. Maar de tol die daarvoor wordt betaald is wel dat de Transit niet harder rijdt dan 110 km/uur.

De truc die Ford uithaalde is het monteren van een hele snelle achterasreductie in combinatie met de 2,2 liter grote 115 pk sterke Duratorq diesel. Door die combinatie draait de diesel lekker lage toerentallen wat tot een laag verbruik leidt. Om te voorkomen dat de snelle achteras inderdaad gebruikt wordt voor een hoge snelheid, is de wagen bij 110 km/uur afgeregeld. Dat is netjes gedaan want als je de snelheid van 110 nadert –op de klok is het trouwens 118 km/uur- dooft de power langzaam uit. Het gaat dus niet in een keer met een soort schok of een ruk. Naar zeggen van Ford kan met de Ford Econetic 10 tot 13% zuiniger worden gereden vergeleken met een qua specificaties identiek gewoon model. Verder is de Econetic uitgerust met een oplichtend pijltje tussen toerenteller en snelheidsmeter in dat aangeeft wanneer moet worden geschakeld . Ook zijn grotere 16 inch wielen gemonteerd met banden die een lage rolweerstand hebben. De afregeling is integraal deel van de sofware van de auto en kan niet door de dealer ongedaan worden gemaakt. Op de vraag of klanten een auto met afregeling zullen accepteren zegt Ford dat er zelfs klanten spontaan om gevraagd hebben. Maar men geeft toe zelf ook benieuwd te zijn hoe de reactie vanuit de markt zal zijn. De meerprijs ligt nog niet officieel vast maar zal rond de 450 euro bedragen.
Overigens kon Ford nog niet zeggen wanneer de andere modellen er in Euro 4 versie komen en ook niet of die wel dan niet met SCR (AdBlue) zullen zijn uigerust.
Een eerste rij-impressie leert dat je wel even moet wennen aan de 110 km/uur maar dat de lager toerentallen het rij-comfort niet in grote mate aantasten. Ander Transit nieuws is dat het AWD systeem verder verfijnd is en dat er diverse nieuwe accessoires leverbaar zijn zoals een camera waarmee achter de auto kan worden gekeken. De monitor zit keurig boven de voorruit.

Aan het uiterlijk van de Transit Econetic is verder niets te zien behalve een klein logo

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.