Ford gebruikte de IAA 2014 in Hannover als platform voor de onthulling van een groot aantal nieuwe Transit-uitvoeringen. De gehele vernieuwde en uitgebreide Transit bedrijfswagenrange is hiermee compleet.

















In Hannover werd de Transit-range uitgebreid met Chassis Dubbele Cabine, extra lange ‘Super Jumbo’ L5-versies, Bestelauto Dubbele Cabine en de Kombi-modellen. Hiermee rond Ford de twee jaar durende vernieuwings- en uitbreidingsprocedure van het Transit-bedrijfsautoassortiment af. Dankzij de vernieuwing van de modellen is Ford het snelst groeiende bedrijfswagen in Europa geworden en zijn er in 2014 van januari t/m augustus meer dan 137.000 exemplaren verkocht. Dit is een stijging van 12,7 procent ten opzichte van 2013. In dezelfde periode is het aantal verkopen van de Transit Custom meer dan verdubbeld, is het aantal verkopen van de Transit Connect met 59 procent gestegen, en is het aandeel van Ford op de markt voor bedrijfswagens gestegen tot 10,8 procent.
De eerste productiefase van de nieuwe Transit-serie is gestart in het voorjaar van 2014 en in deze periode zijn onder andere de bestelauto´s met enkele cabine, de chassis-cabine- en minibus-versies geproduceerd. Dit assortiment biedt klanten een lager brandstofverbruik, onder andere vanwege het aanbod aan Transit ECOnetic-modellen. Bovendien profiteren klanten van lagere onderhouds- en reparatiekosten, een groter laadvolume en slimme laadruimtevoorzieningen. In de Ford-fabriek in Kocaeli (Turkije) wordt momenteel een tweede serie extra varianten met nieuwe carrosserievarianten en chassislengten geproduceerd, en binnenkort wordt hier nog een All-Wheel Drive-serie (AWD) aan toegevoegd.
Chassis Cabine uitvoeringen
De reeks Transit chassis-cabinemodellen omvat nu ook een voertuig met dubbele cabine, met ruimte voor wel zeven personen dankzij een standaard tweede zitrij voor vier personen, en de extra lange, uitgebreide L5 ‘Super Jumbo’-versies, de langste Transits tot nu toe. De L5-modellen hebben een enkele cabine en beschikken over een laadlengte van meer dan 5,2 m. Als de auto is uitgerust met een aan de zijkanten te openen laadbak, is de laadruimte 11,5 vierkante meter groot. De voertuigen hebben een totale lengte van 7,8 m, inclusief carrosserie, en hebben een compacte draaicirkel van slechts 15,8 m.
Het volledige Transit chassis-cabineassortiment omvat vijf verschillende lengtes voor modellen met een enkele cabine (L1-L5) en vier lengtes voor modellen met een dubbele cabine (L2-L5), met een totale voertuigmassa van 3,1 tot 4,7 ton. Naast de af fabriek leverbare opties voor een aan de zijkanten te openen laadbak, kunnen voertuigen uit dit assortiment tevens worden voorzien van een boxbody of kiepbak, of van andere aangepaste oplossingen, van gekoelde laadruimtes of mobiele werkplaatsen, tot hulpverleningsauto’s of campers. Voor aanhangers beschikken de 350 HD- en 470 GVM-modellen over een indrukwekkend geremd trekgewicht van 3,5 ton en een sleepvermogen van 7 ton.
Dubbele Cabine en Kombi-modellen
De Bestelauto Dubbele Cabine-varianten zijn afgeleid van de reguliere bestelauto en hierin kunnen maximaal zeven personen worden vervoerd. De bestelauto beschikt standaard over vier zitplaatsen op de tweede rij en een ruime en veilige laadruimte. Er zijn drie verschillende carrosserievarianten beschikbaar, van de L2 met middellange wielbasis en een middelhoog dak tot het L4 H3 ‘Jumbo’-model met verlengde lange wielbasis en een hoog dak met een laadruimte van maar liefst 10,6 m3.
Het achterste passagiersgedeelte heeft grote ruiten die kunnen worden opengeklapt voor een comfortabele en luchtige omgeving, en alle zitplaatsen zijn uitgerust met driepuntsgordels en in hoogte verstelbare hoofdsteunen. Voor extra veiligheid is er een groot, solide laadschot met raam aangebracht (voldoet volledig aan de internationaal erkende DIN- en ISO-normen voor het vastzetten van ladingen), dat het passagiersgedeelte en de laadruimte van elkaar scheidt.
Er zijn aanvullende opties beschikbaar voor flexibel transport van personen en goederen in de nieuwe Transit Kombi-modellen, waarin maar liefst drie rijen met zitplaatsen kunnen worden geplaatst, voor maximaal negen personen. Dit zijn goedgekeurde N1- of M1-voertuigen, met verschillende carrosserielengtes, variërend van het L2 H2- tot het L4 H3 ‘Jumbo’-model.
Vierwielaandrijving
Ford maakt de nieuwe Transit nu tevens leverbaar met een geavanceerd intelligent AWD-systeem voor toonaangevende grip en rijdynamiek. In vergelijking met de vorige AWD Transit-generatie biedt het nieuwe systeem aanzienlijk verbeterde tractie in omstandigheden met weinig grip, een volledige integratie in het standaard Electronic Stability Control- en het tractieregelsysteem en een nieuwe AWD-blokkeringsmodus voor maximale grip in extreme omstandigheden. Het nieuwste systeem is een volledig elektronisch geregeld AWD-systeem dat is voorzien van een krachtige elektrische pomp en een AWD-koppeling om het beschikbare motorkoppel te verdelen over alle vier de wielen, en, in tegenstelling tot systemen van concurrenten, kan dit systeem schakelen tussen een koppelverdeling van 0:100 en 100:0, afhankelijk van de informatie van de auto en de bestuurder.
Er zijn twee verschillende aandrijfmodi beschikbaar: de standaard AWD Auto-modus die geschikt is voor de meeste rijomstandigheden, waarbij het AWD-systeem het aandrijfkoppel automatisch over de voorwielen verdeelt, afhankelijk van de wegomstandigheden en de motorbelasting.
De AWD Lock-modus biedt ondersteuning in extremere rijomstandigheden, zoals diep zand of sneeuw. Hiermee wordt het AWD-systeem vanuit stilstand geactiveerd, en wordt de AWD-aandrijving vergrendeld zodat de voorwielen meteen worden aangedreven, waarbij het koppel gelijkmatig over beide wielen wordt verdeeld. Voor optimale grip bewaakt het systeem continu de invoer van het voertuig en de bestuurder, en kan 100 procent van het koppel aan de voorwielen worden geleverd. De ESC-module wordt overgeschakeld naar een modus waarin het motorkoppel kan worden overgebracht naar de wielen zonder interventie van het tractieregelsysteem, zelfs wanneer er wielslip optreedt.
De AWD-tussenbak en de vooras zijn volledig geïntegreerd in de transmissie-eenheid, waardoor het extra gewicht wordt geminimaliseerd tot slechts 45 kg. Dankzij de compacte montage kunt u met Transit-voertuigen die zijn uitgerust met AWD de standaard laadhoogten aanhouden, zonder dat de bodemvrijheid afneemt. De AWD-aandrijfoptie is beschikbaar in een breed scala aan Transit-bestelauto’s met vele chassis-cabine-carrosseriestijlen, en deze optie is handig voor klanten die in de winter vaak op gladde wegen en op onverharde wegen rijden, bijvoorbeeld voor pendeldiensten van en naar wintersportgebieden, voor nutsbedrijven op het platteland en voor onderhoudstechnici die in allerlei weersomstandigheden moeten werken.