
De oude, voorwielaangedreven Ford Transits waren te rechthoekig en legden het qua styling altijd af tegen de Vito’s en Vivaro’s. Met de komst van de nieuwe lichte Transit komt daaraan een eind. De nieuwe lichte Transit Custom zet qua veiligheid, styling en interieur nieuwe normen in dit segment. Bestelauto maakte de eerste meters met de Transit Custom.
De Transit Custom past in Fords nieuwe filosofie ten aanzien van haar complete bedrijfswagenprogramma. De bestaande Transitreeks wordt opgeknipt in twee series voor de laadvermogens onder en boven de 1500 kg. De Transits boven de 1500 kg laadvermogen blijven gewoon Transit heten. Het nieuwe zware model komt naar verwachting volgend jaar uit. Het model onder de 1500 kg laadvermogen wordt door Ford op dit moment geïntroduceerd en heeft de toevoeging Custom. Binnen afzienbare tijd komt er ook nog een nieuwe Transit Connect en daar weer onder de Transit Courier. De laatste zit in het segment van 500 kg laadvermogen en iets daarboven. Hij wordt concurrent van de Peugeot Bipper en aanverwanten. Alle nieuwe modellen worden ontworpen volgens het Ford Kinetic Design.
De Transit Custom heeft een laadvermogen dat loopt van 871 tot 1471 kg en is de voorbode van een qua styling en uitrusting geheel nieuwe generatie bedrijfsauto’s van Ford. Bijzonder is dat de Custom is gebouwd op het zelfde platform als de oude Transit. Ook motor, aandrijflijn, wielophanging en vering zijn identiek met dien verstande dat de veerweg iets langer is en de verhoudingen in de Transmissie iets anders zijn. De zware modellen er veel groter en robuuster uit zien. Dat is knap want dat is andere fabrikanten nog niet gelukt. De Transit Custom heeft een fraai exterieur met dezelfde dynamische uitstraling als een Ford personenauto met kinetic Design. Minstens even belangrijk is dat ook het interieur, de besturing en de rijeigenschappen in het algemeen veel meer lijken op die van een personenauto dan bij de oude lichte Transit modellen
het geval was. Zelfs bij de versie met lange wielbasis is nog te voelen dat de carrosserie van de wagen een zelfde stijfheid heeft als die van en Mondeo of Focus. De torsiestijfheid is 37 procent beter dan bij het oude model en dat komt zowel de handelbaarheid als het geluidsniveau ten goede. De wagen is leverbaar met de Ford 2.2-liter Duratorq TDCi-dieselmotor verkrijgbaar in uitvoeringen van 100 pk, 125 pk en 155 pk.
De Transit Custom is verkrijgbaar met een korte wielbasis (L1H1 – totale lengte 4,97 meter) en een lange wielbasis (L2H1 – totale lengte 5,34 meter), als gesloten bestelwagen, enkele- en dubbele cabine. De Transit Custom biedt een laadvermogen van minimaal 6 kuub, wat groter is dan van de meeste concurrenten. Het L1-model kan bijvoorbeeld al drie Europallets vervoeren van tenminste een meter hoog.
De nieuwe Transit Custom heeft veel slimme constructie details. Zo is er een laadschot met doorlaadfunctie waardoor zelfs in de korte L1-versie veilig ladingen van maximaal drie meter lang kunnen worden meegenomen. Mooi is ook de inklapbare, geïntegreerde dakimperiaal die fraai op het dak aansluit. Als de dwarsbalken niet in gebruik zijn kunnen ze worden ingevouwen wat de luchtweerstand en het brandstofverbruik vermindert. Bovendien blijft de hoogte van de auto zo onder de twee meter. Verder kan de bijrijderstoel worden opgeklapt waardoor men extra opbergruimte heeft.
De cabine heeft een fraai gewelfd dashboard dat overeenkomt met dat in de Ford personenauto’s. Er zijn opbergmogelijkheden voor bekers geheel tegen de zijruit aan en er is een grote afsluitbare ruimte bovenop het dashboard aan bestuurderszijde. Jammer is dat er geen A4 documentenvak in de cabine is. Wel is een deel van de rugleuning van de bijrijdersbank neerklapbaar, waarop een documentenhouder zit. Het stuur is in twee richtingen te verstellen. Door een beter ontwerp van het stalen tussenschot is de verstelbaarheidsafstand van de stoel met 30 mm toegenomen. Verder zit er allerlei hightech
in de cabine zoals SYNC-spraaksturing (een connectiviteitssysteem waarmee mobiele telefoons en muziekspelers worden aangesloten op de auto en spraakgestuurd worden bediend), een achteruitrij camera geïntegreerd in de achteruitkijkspiegel, Lane Keeping Alert en Driver Alert die waarschuwen als de auto onbedoeld de rijbaan verlaat of dat de bestuurder vermoeid raakt. Net als de nieuwe Ford Focus beschikt de Transit Custom over de nieuwste ESP-technologie met Torque Vectoring Control voor verbeterde grip en stabiliteit.
Ford claimt dat de gebruikskosten de laagste zijn in zijn klasse. Dat wordt ondermeer mogelijk door het lagere verbruik van de verbeterde versie van de Ford 2.2-liter Duratorq TDCi-dieselmotor. Deze zijn standaard uitgerust met het Ford Auto-Start-Stop-systeemen met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Dat levert volgens de fabriek een brandstofverbruik op van 6,6 l/100 km en een CO2-uitstoot van 174 g/km, 8 procent minder dan de vergelijkbare huidge Transit. De langste interval tussen servicebeurten is 2 jaar of 50.000 km. Om de reparatiekosten te minimaliseren heeft Ford veel nadruk gelegd op het beschermen van de auto tegen typische stadsbotsingen. Dit omvatte het “buiten bereik” plaatsen van kostbare onderdelen van de voorste bumpersystemen, carrosseriestructuur en koplampen. Aan de achterkant wordt een achterbumperontwerp bestaande uit meerdere delen gebruikt terwijl de hoger gemonteerde achterlichteenheden buiten de botszone zijn geplaatst.
Een eerste rij-impressie van Bestelauto bevestigt veel van de claims van Ford op het gebied van rij-prestaties. De wagen is inderdaad stil, stuurt fantastisch en verschilt in weggedrag in vrijwel niets van Ford personenauto’s. En dat terwijl er bij onze testauto’s ook nog 450 tot 600 kg lading achterin lag. Het geluidsniveau in de nieuwe Transit Custom is zeer laag. Ook zitpositie en uitzicht zijn prima. De spiegels worden door sommigen als te klein ervaren. De bolle dode-hoekspiegel verbetert het zich naar achteren iets. Maar de grootste verbetering zijn toch de styling van interieur en exterieur. De nieuwe Transit Custom is een stuk aantrekkelijk voor ZZP’ers en ander kleine zelfstandigen die de wagen mogelijk ook privé rijden. Daar ligt een mooie uitdaging voor de ontwerpers in Wolfsburg en Stuttgart, want vergeleken bij de nieuwe Transit Custom zijn Vito en vooral Transporter op slag tamelijk gedateerde voertuigen geworden.
De Ford Transit Custom is er vanaf 19.900 euro. Daarvoor is er een 270 L1H1 Ambiente. Nieuw bovenaan de prijslijst is nu een Transit Custom Base, vanaf 17.900 euro. Deze biedt net als de Ambiente een 100 pk dieselmotor, maar is uitsluitend leverbaar met enkele cabine en korte wielbasis.
Ik heb enkele maanden de nieuwe Transit Custom. Een fantastische wagen. De rechter buitenspiegel kan ik niet afstellen zoals het moet om veilig te rijden. Ik zie meer in de bomen ipv op de weg. De spiegel zit tegen de arret, dus ik kan hem niet verder afstellen. Ik hoop dat Ford dit snel oplost. Heb al vernomen dat er vele zijn met dit probleem. Maar ik twijtel er niet aan dat Ford dit wel snel zal oplossen. Groetjes
Jammer dat deze Ford nog steeds voorzien is van een starre achteras. Een misser is de afwezigheid van een automaat die zo soepel en snel schakelt als de 7 traps DSG bak zoals VW die monteert in de Transporter. Wat dat betreft is de Transporter nog steeds niet gedateerd zoals in het verslag staat.