Nieuws

Ford vernieuwt motoren Transit

Ford komt met nieuwe Euro 5 motoren voor de Transit maar ook met een hele serie nieuwe voorzieningen waarmee het brandstofverbruik verder omlaag wordt gebracht. Daaronder ‘Smart Regenerative Charging’ waarbij de auto als het ware remt op de dynamo waardoor deze meer stroom produceert. Ook ging de onderhoudsinterval omhoog naar 50.000 km.

Het belangrijkste zijn uiteraard de nieuwe motoren. Met de nieuwe 2,2 liter diesel vervangt men de oude 2,2, 2,3 en 2,4 liter motoren. De nieuwe Duratorq-motoren hebben een common-railsysteem met 8-gaats piëzo-verstuivers en een inspuitdruk van 1.800 bar, 200 bar meer dan voorheen. De motoren hebben een variabele turbocompressor en uiteraard EGR. Ford slaagde erin om de Euro 5 norm te halen zonder AdBlue. Verder hebben de nieuwe motoren een ‘coated Diesel Particulate Filter’. De compressieverhouding werd verlaagd van 17.5:1 naar 15.5:1. Voor zowel de voorwiel- als achterwiel aangedreven versies van de Transit is het basisontwerp van de motor gelijk. Ford heeft dus met deze nieuwe motoren een forse stap gemaakt op het punt van standaardisatie.
Hoog koppel
De motor komt er in drie versies: 100 tot 155 pk koppels die lopen van 310 Nm tot 385 Nm. Met name de koppels liggen een stuk hoger dan bij de vergelijkbare oude modellen. Zelfs de 100 pk versie biedt met een koppel van 310 Nm nog een mate van flexibiliteit die voor motoren van deze grootte opmerkelijk is. Het bij de Transit traditioneel grote rijplezier heeft dan ook geenszins geleden onder de introductie van deze qua slagvolume relatief kleine diesels. Aangenaam is verder de zesbak die nu standaard is op alle modellen. Daardoor gingen de toerentallen bij hogere snelheden terug wat ook weer bijdraagt aan een laag brandstofverbruik.
Slimme technieken
De motoren hebben niet alleen ‘Smart Regenerative Charging’ maar ook enkele andere technieken die tot dusverre alleen op zwaardere bedrijfswagens voorkwamen, zoals een variabele oliepomp die alleen olie levert wanneer de motor die nodig heeft. Dat zelfde principe geldt voor de variabele stuurbekrachtigingspomp. Beide sparen dus brandstof. Tenslotte is er het Advanced Battery Management System: bij een niveau van meer dan 80 procent ontkoppelt het de dynamo zodat de motor minder wordt belast. Dit systeem is, net als Smart Regenerative Charging, standaard op de meeste versies van de vernieuwde Transit.
Zuinigheidspakket
Ook in combinatie met de nieuwe motoren handhaaft Ford de ECOnetic modellen. Nieuw is dat er nu ook een ECOnetic met een lange wielbasis en een middelhoog dak leverbaar is. De ECOnetics worden geleverd met Auto-Start-Stop, Smart Regenerative Charging en het Ford Advanced Battery Management System. Volgens Ford leidt dit tot een besparing op brandstofverbruik die kan oplopen tot 8,5 procent vergeleken met de oude Transit ECOnetic. Als de wagen is uitgerust met een optionele snelheidsbegrenzer die de topsnelheid limiteert tot 110 km/uur ligt het brandstofgebruik nog weer lager. Overigens is de snelheidsbegrenzer in de nieuwe versie van de Transit uitschakelbaar. Het nieuwe start/stop systeem werkt naar onze smaak beter dan de systemen die we tot nu toe kennen op bestelwagens. Het systeem treedt in werking wanneer de auto vaart mindert om te stoppen en de versnellingsbak in vrij wordt gezet. Als het koppelingspedaal wordt ingetrapt start de motor weer. Dat gebeurt sneller dan bij enig soortgelijk systeem tot nu toe, namelijk in 0,6 seconde. Zowel de ECOnetic als alle eentons versies van de Transit worden af fabriek geleverd op Conti Vanco Eco-banden. Alle tweetons versies zijn standaard voorzien van Conti Vanco 2-banden. Deze banden hebben een lagere rolweerstand. Daardoor dragen ze bij aan een verlaging van het brandstofgebruik et gemiddeld twee procent.
Exterieur
Aan de buitenkant zijn de vernieuwde Transits herkenbaar aan de nieuwe zilverkleurige honingraatgrille en de nieuwe badges. Wat blijft is dat de klant in Nederland kan kiezen uit vijf specificatie-niveaus: Transit Ambiente, Transit ECOnetic, Transit Trend, Transit Limited of Transit SportVan. Vanaf dit jaar tot 2014 komt Ford met een hele serie innovaties waaronder een nieuwe Connect. Die zal er uit gaan zien als fraaiere versie van de Mercedes-Benz Vito maar is niettemin toch gebouwd op het zelfde als de nieuw Transit.

Aan de buitenzijde is de Transit met de nieuwe motoren herkenbaar aan de nieuwe grille.


Alle Transits hebben nu één motor met een slagvolume van 2,2 liter.

De snelheidsbegrenzer is nu uitschakelbaar.

 

 

 


 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.