Nieuws

Ford voert pilot uit met blockchaintechnologie

Ford heeft zijn Europese proef met PHEV’s uitgebreid naar Keulen. Het onderzoek heeft als doel de milieuvoordelen van plug-in hybride voertuigen te analyseren en aan te tonen. Er wordt ook al getest in Londen en Valencia.

In samenwerking met vijf gemeentelijke wagenparken en de stad Keulen worden negen Ford Transit Custom Plug-In Hybrid bedrijfswagens en één Tourneo Custom Plug-In Hybrid people-mover in een aantal werkelijke situaties getest. Ook onderzoekt Ford hoe innovatieve geofencing- en blockchaintechnologie van pas kan komen bij het nauwkeurig meten en verhogen van het aantal ‘groene kilometers’ dat met voertuigen kan worden afgelegd.

Blockchain is een informatiebeveiligingstechnologie waarmee bepaalde digitale technologieën extra worden ondersteund. Deze technologie maakt permanente gegevensrecords (‘blocks’) aan en voorziet deze van een tijdstempel. De records worden op meerdere computers opgeslagen en de hoeveelheid beschikbare gegevens groeit met elk nieuw record dat opgeslagen wordt. Met geofencing wordt er met GPS-technologie een virtuele geografische grens gedefinieerd.

“Ford legt zich toe op het leveren van nieuwe, milieuvriendelijke en duurzame voertuigen. Deze kunnen een rol spelen bij het oplossen van de mobiliteitsproblemen waarmee steden geconfronteerd worden”, zegt Mark Harvey, director, Commercial Vehicle Mobility bij Ford Europa. “De proeven die wij samen met onze partners in Keulen uitvoeren met plug-in hybride voertuigen bouwen voort op elektrificatieprogramma’s die elders in Europa lopen. Ook dragen de tests bij aan het verwezenlijken van de doelstellingen voor luchtkwaliteit in steden.”

In Keulen, net als in andere Europese steden, worden milieuzones ingericht als oplossing voor luchtkwaliteitsproblemen. In dergelijke zones worden de meest vervuilende voertuigen zoveel mogelijk geweerd. Deze zones kunnen echter problemen opleveren voor zowel de steden die ze implementeren en beheren, als voor bestuurders die moeten weten waar en wanneer beperkingen gelden. Hierbij kan de geofencing- en blockchaintechnologie in de pilot van Ford van pas komen.

De tien PHEV’s die in Keulen worden gebruikt in de twaalf maanden dat de proef loopt, beschikken over de FordPass Connect-modem en een plug-in apparaat waarmee geofencing- en blockchaintechnologie kan worden toegepast. Wanneer een testvoertuig een gecontroleerde zone binnenrijdt, wordt elektrisch rijden ingeschakeld en wordt vastgelegd hoeveel emissievrije kilometers er worden afgelegd in de tijd dat het voertuig zich in de milieuzone bevindt. Dit wordt geregistreerd in een beveiligd gedistribueerd bestand (de zogenaamde blockchain). De uitstootgegevens worden gedeeld met de betrokken partijen, zoals gemeentelijke instanties, eigenaren van de bedrijfswagens of wagenparkexploitanten.

Door het dynamische karakter van de geofencingtechnologie kunnen voertuigen ook realtime worden aangepast aan gewijzigde milieuzones. Steden kunnen bijvoorbeeld in de toekomst gecontroleerde zones aanpassen of instellen op basis van lokale weers- of milieuomstandigheden. De ‘connected’ PHEV’s schakelen dan automatisch over naar de emissievrij rijden wanneer zij deze gewijzigde zones binnenrijden.

Uit proeven die door Ford in Londen zijn uitgevoerd blijkt hoe PHEV’s een aantrekkelijke oplossing bieden voor de eigenaren die met bedrijfswagens actief zijn in steden met milieuzones. De Ford Transit Custom PHEV en Tourneo Custom PHEV kunnen worden gebruikt in volledig elektrische, emissievrije modus bij een actieradius van respectievelijk 56 en 53 kilometer (NEDC). Bij langere afstanden tussen steden biedt een Ford 1.0-liter EcoBoost-benzinemotor ondersteuning. Deze laadt de accu op en zorgt zo voor een algeheel actieradius van meer dan 500 kilometer (NEDC).

Gunnar Herrmann, Vorsitzender der Geschäftsführung Ford-Werke; Henriette Reker, Oberbürgermeisterin der Stadt Köln; Dr. Dieter Steinkamp, Vorsitzender der Geschäftsführung der Stadtwerke Köln / Übergabe der Ford Transit Plug-in Hybrid-Flotte für Geofencing- und Blockchain-Modellprojekt in Köln. Weiterer Text über ots und www.presseportal.de/nr/6955 / Die Verwendung dieses Bildes ist für redaktionelle Zwecke honorarfrei. Veröffentlichung bitte unter Quellenangabe: “obs/Ford-Werke GmbH”

“De blockchaintechnologie die wij in Keulen testen, zorgt voor een veilige en betrouwbare manier om de uitstootgegevens van voertuigen te registreren. Dit maakt het ideaal voor de PHEV-pilot”, zegt Gunnar Herrmann, voorzitter van de raad van bestuur bij Ford-Werke GmbH. “Als het om uitstootgegevens gaat, zijn bescherming, betrouwbaarheid en transparantie van essentieel belang voor alle belanghebbenden in dit project en voor onze visie op schonere lucht in de stad.”

Dit project maakt Ford ook officieel partner van SmartCity Cologne. SmartCity Cologne is een initiatief van de stad Keulen en de regionale energieleverancier RheinEnergie AG en fungeert voor partners in de gehele regio als platform voor pilots in het kader van klimaatbescherming en energietransitie.

“Voor de toekomst van onze stad is het van cruciaal belang dat we onderzoeken hoe emissievrije mobiliteit kan worden gerealiseerd”, zegt Henriette Reker, burgemeester van Keulen. “We zijn dan ook enthousiast over ons partnerschap met Ford; om samen te werken aan het ontwikkelen van intelligente, toekomstgerichte ideeën en technologieën waarmee de luchtkwaliteit – en de levenskwaliteit – in onze steden kan worden verbeterd.”

De Ford Transit Custom is de eerste bedrijfswagen in zijn klasse die als plug-in hybride wordt aangeboden. De Transit Custom PHEV is nu bestelbaar en de eerste exemplaren worden begin 2020 geleverd. In het voorjaar van 2020 wordt er een nieuwe geofencingmodule geïntroduceerd die ook kan worden ingebouwd in eerdere bedrijfswagenversies. Hiermee wordt automatisch een emissievrije rijmodus geactiveerd wanneer de bedrijfswagen een milieuzone binnenrijdt. Hoewel geofencing nu nog niet is gekoppeld aan blockchaintechnologie, kunnen bedrijven er toch op vertrouwen dat zij de regels naleven en dus heffingen of boetes zouden kunnen voorkomen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.