
Wie zich op de hoogte wilde stellen van het huidige aanbod op de bestelautomarkt was deze week prima op zijn plek op de BouwBeurs in Utrecht. Tal van importeurs lieten hun nieuwste bestellers zien, vaak in een uitvoering die past bij bouwbedrijven. Bestelauto liep een rondje over de BouwBeurs en zette de aanwezige bedrijfsauto’s op de foto.
Bij Mercedes-Benz was er veel aandacht voor de nieuwe Sprinter, die er ook met een dubbele cabine van Snoeks stond. Naast de Vito stond een blitse versie van de Citan op de stand, compleet met Sortimo-inrichting.
Bij MAN moest men nog steeds uitleggen dat het tegenwoordig ook bestelauto’s maakt. De voertuigen op de stand maakten meteen duidelijk wat er allemaal mogelijk is met de TGE. Die stond er als chassis-cabine met crewcab en als een glasrasteelwagen, compleet met een fraaie Aluca inrichting.
Peugeot had een kleine stand met twee objecten. Het ene was een grote leeuw, alsof het Peugeot-logo tot leven was gekomen, en het andere een winnaar: de Peugeot Partner, de huidige International Van of the Year.
Een verrassing in hal 12: een heuse RAM 1500 pick-up. Dealer Bijvelds had de auto ter beschikking gesteld; BD Lease was aanwezig om uit te leggen hoe je zo’n stoere Amerikaan financieel in je vloot kunt inpassen. Aan belangstelling had BD Lease (en de RAM) in ieder geval niet te klagen.
Altijd aanwezig op de BouwBeurs en andere vakbeurzen: Bott Vario, dit keer met twee goedgevulde bestelauto’s.
Volkswagen presenteerde op de BouwBeurs een speciale T-Edition van de Transporter, natuurlijk ook weer met een dubbele cabine en het nodige financiële voordeel. Ook aanwezig: de Crafter met een Aluca inrichting en een fraaie Amarok, natuurlijk ook met dubbele cabine. Wie na het beurssloffen even wilde zitten kon een kopje koffie halen bij een fraaie T1.
Renault trok bekijks met de Master ZE, een van de weinige elektrische bestelauto’s op de beurs. De auto was voorzien van een glasrasteel en een imperiaal. Wie een blits busje wil kon ook terecht bij Renault. De andere auto op de stand was de Trafic Limited. Een dubbele-cabine uitvoering met onder de motorkap de 145 pk sterke dCi Twin Turbo Euro 6 diesel. De in Gris Taupe lak gespoten Trafic was her en der voorzien van ‘Limited’ badges, maar ook van keyless entry, achteruitrijcamera, R-Link multimediasysteem, DAB-radio, bandenspanningscontrolesysteem, LED-dagrijverlichting in de bumper en een zwart Renault-logo in de grille. Verder is de auto voorzien van sidesteps, roofrails, striping, glass-look panelen. Optioneel zijn de zwarte 17-inch velgen en een tweede zijschuifdeur. Binnenin is de Trafic Limited ook erg luxueus, met ECO-lederen bekleding met een ‘Limited’ logo en een luxe mattenset.
Sortimo had maar liefst drie bestelauto’s op de stand staan: een nieuwe Opel Combo, een Toyota ProAce en een Mercedes-Benz Sprinter. Dat alles om de nieuwe SR5 bedrijfswageninrichting te laten zien. Die is ontworpen voor een digitale wereld, want SR5 kan worden geconfigureerd, onmiddellijk besteld en om het even wanneer worden aangepast met de mySortimo online configuratietool. Echt slim.
Bij Iveco natuurlijk de award-winning Daily Blue Power, maar ook een enorme blikvanger: de Daily 4×4 in 7 tons uitvoering, compleet met een Scattolini laadbak met daarop een New Holland schranklader. Een beer van een auto.
Toyota had een grote stand met daarop twee versies van de goed scorende ProAce, waarvan een met een automaat en twee zijschuifdeuren. Er was ook een prominent neergezette HiLux en ook opvallend was het optreden van beroepsschreeuwlelijk Maxim Hartman, die Toyota inzet om mensen met ‘klusklauwen’ te overtuigen van hun auto’s.
Niet zo schreeuwerig maar minstens zo interessant was de gecombineerde stand van Nissan Nederland en Veth Automotive. De twee bedrijven presenteerden een Nissan e-NV200 pick-up met een specifieke box-opbouw. De elektrische besteller is gebouwd voor Transavia, dat de auto gaat gebruiken voor bevoorrading en servicing van vliegtuigen. De opbouw bevat een gedeelte voor droog en nat vervoer en een speciaal compartiment voor stikstofflessen, waarmee de banden van de vliegtuigen gevuld kunnen worden. Veth Automotive heeft zich gespecialiseerd in het aanbieden van vier versies van de e-NV200 pick-up, waarbij de reikwijdte onveranderd op 280 km ligt.
En er was nog veel meer fraai materiaal te zien op de BouwBeurs, van een Hummer van houtzagerij Oude Hengel, tot de rijdende showrooms in een Renault Master van Hi-Koki tot de buiten gepositioneerde Iveco Daily met enorme kraan van Frans Smeets. Kijk maar rond in onze fotogalerij!