Nieuws

NAVECO, een joint venture tussen Iveco en Nanjing Automotive Company (NAC)  opende afgelopen maand een nieuwe fabriek voor de productie van de Chinese versie van de Daily.

In China waar bedrijfspanden doorgaans binnen vijf jaar worden afgeschreven, is de opening van een nieuwe fabriek nauwelijks nieuws. Dat Iveco daarvoor een aantal West-Europese journalisten liet invliegen, was dan ook veel meer om die te laten delen in de visie van NAVECO en ze kennis te laten maken met de ontwikkelingen in China. En die zijn stormachtig. Zelfs gerekend met een voor Chinese begrippen matige economische groei van officieel slechts een vijf á zes procent. De nieuwe NAVECO productieplant vergde een investering van een 230 miljoen euro en heeft een capaciteit van 100.000 eenheden per jaar.

De fabriek gaat een Chinese versie van de Daily bouwen die aangedreven worden met naar keuze een 2.3 of een drieliter euro V motor. Tenminste, dat is de Italiaanse versie. Lopend door de fabriek zagen we dat in feite alle voorgaande modellen óók nog van de band lopen. Inclusief een tamelijk gedateerde maar wel zeer robuust uitziende Daily 4×4 die in China grootschalig door het leger en hulpdiensten wordt ingezet. Dat de Chinezen naast de nieuwe ook nog veel vorige modellen blijven produceren, is Italië een doorn in het oog. Maar wel begrijpelijk. China is een enorm land met binnen de eigen landsgrenzen grote verschillen in economische vooruitgang. In grote delen van het land is men nog steeds blij met techniek die met een hamer te repareren is. Ook zijn de oudere modellen domweg goedkoper in aanschaf.

De nieuwste China Daily Euro V past wat minder in dat plaatje. Het is een echte hightech auto en ziet er nagenoeg net zo uit als zijn Europese broertjes. Maar er zijn subtiele verschillen. Onderhuids zitten er heel veel onderdelen van de 2014 Daily in en heeft de auto een eigen in China gemaakte versnellingsbak. Het meest opvallend zijn de koplampen die iets meer in overeenstemming zijn met vorm van ogen van een Chinese bestuurder. Het dashboard loopt achter bij Europa maar heeft wel navigatie en standaard handsfree bellen. Ook staat de auto hoger op de poten maar wel op 16 inch wielen. Hij gebruikt ook geen AdBlue. Nu is dat denken in Euronormen zeker op het platteland nog wat minder actueel dan in de steden. Maar daarmee gaat het wel de goede kant op. Officieel hanteert de overheid nog de Euro IV norm maar veel lokale stadsbesturen eisen al minimaal Euro V. Aangezien er in China meer dan 100 steden heeft met meer dan één miljoen inwoners lijkt NAVECO daar fors op in te zetten met de nieuwe China Daily.

Maar een van de belangrijkste reden voor het succes van de NAVECO Daily is dat de Chinezen hem goed kennen. Het bedrijf bestaat al sinds 1985 en de nieuwste auto is alweer de vierde generatie. De Chinezen waarderen de Daily om een aantal redenen. Bovenaan staat het onverwoestbare chassis. Een ander punt is de veiligheid van de Daily. De meeste Chinezen hebben geen ziektekostenverzekering. Dus kijkt men wel degelijk naar de veiligheid van een voertuig. De Daily met zijn airbag scoort daar goed.

Steeds belangrijker wordt de Europese maatvoering. De Japanse 1.69 meter brede voertuigen raken steeds meer in onmin en dat heeft een aantal oorzaken. Eén daarvan is de wens om steeds efficiënter te kunnen vervoeren. En dat heeft zijdelings te maken met het gevecht om in grote steden een kenteken te krijgen. De Chinese overheden laten iedereen vrij om iets te kopen. Maar of je het ook mag gebruiken, is vers twee. De straten van de grote steden zijn dermate verstopt dat er slechts mondjesmaat nieuwe kentekens worden afgegeven. Wekelijks zijn er daarvoor openbare inschrijvingen en niet zelden gaat het kenteken naar de hoogste bieder. Daarbij is het in steden als Shanghai is het bijvoorbeeld voor mensen van buiten af nagenoeg onmogelijk om aan een kenteken te komen. De oorspronkelijke inwoners gaan voor. Weliswaar gelden er voor bedrijven iets soepeler regels maar al met al is het voor Chinese ondernemers zaak zo veel mogelijk met een voertuig te kunnen vervoeren en dat wringt steeds meer bij de smalle Japanse merken.

Die noodzaak om met één voertuig zoveel mogelijk te kunnen doen, resulteert ook in heel bijzondere oplossingen. Eén daarvan is het combivoertuig. De Chinese ondernemer brengt daarmee in de vroege morgen passagiers de stad in. Allemaal netjes volgens de Chinese wetgeving. Dus met een B-rijbewijs en met negen stoelen met veiligheidsgordels en 3,5 ton GBW. Maar gedurende de dag klikt de ondernemer de stoelen eruit en slaat aan het vervoeren van goederen. Ook netjes volgens de wetgeving maar dus zonder het hier in Europa gebruikelijke kopschot. In de namiddag gaan de stoelen er weer in en de passagiers weer naar huis. Een typisch geval van ‘Busje komt zo’. Dit beeld wordt begrijpelijker als je weet dat in China inmiddels 30 procent van alle aankopen internet gerelateerd is. Die combibestellers zitten dus voor het overgrote deel bomvol internet pakjes.

Zijn de 100.000 voertuigen waar NAVECO wil toe groeien naar Chinese begrippen nu veel? Als je weet dat de hele Chinese markt 1.9 miljoen bedrijfswagens groot is niet. Maar daar zijn er tot nu toe slechts145.000 per jaar gebouwd volgens de Europese afmetingen. En van die markt bedient NAVECO momenteel 26 procent. En dat moet volgend jaar groeien naar meer dan 30 procent met 45.000 eenheden.

Die kans is er ook zeker. Dat komt door de leegloop van het platteland naar de steden. Die groeide de afgelopen jaren van 57 procent naar 68 procent. En door de één kind politiek vergrijst de bevolking. Er zijn dus steeds minder werkers beschikbaar wat resulteert in een efficiëntieslag. De ‘geringe’ economische groei van slechts 5-6 procent (officieel dus niemand die het werkelijke groeicijfer weet) resulteert momenteel in combinatie met de trek naar de steden in een blik inwaarts op eigen land. De overheid investeert enorm in harde, sociale en medische infrastructuur en dat vraagt meer transport. Die 100.000 voertuigen gaat NAVECO dus echt wel maken want die kan het makkelijk kwijt.

Toch droomt in ieder geval het Chinese deel van NAVECO van export naar bijvoorbeeld andere Aziatische landen en Afrika. Hoewel dat voorlopig niet aan de orde is, houdt men die mogelijkheid zeer zeker in het achterhoofd. Dat komt omdat men de komende jaren binnenlands steeds meer concurrentie verwacht van andere bestelwagenbouwers. Theoretisch zijn de verschillen tussen de Europese Daily en de Chinese versie inmiddels zo klein dat zelfs export naar Europa mogelijk zou kunnen zijn. Productietechnisch lijkt dat geen probleem aangezien de nieuwe NAVECO plant met 150 robots nagenoeg net zo werkt als elke andere moderne autofabriek. Waarbij de NAVECO plant goede papier heeft omdat de fabriek heel compact produceert. Heel veel onderdelen als plaatwerk,  motoren, assen en chassis worden allemaal onder één en het zelfde dak gemaakt. Natuurlijk moet er dan nog wel wat gedaan worden aan uiteindelijke kwaliteit. Zo vertelden de Chinezen ons trots dat de huidige China Daily de eerste is die van roestprotectie én maar liefst drie laklagen voorzien wordt…

Bert Roozendaal

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.