Nieuws

Foto’s: Citroën geeft Jumper update

Citroën geeft haar grootste bestelauto, de Jumper, een update met nieuwe Euro 6 WLTP motoren en net als de Berlingo en Jumpy een Worker- en Driver-uitvoering. Ook komt er een elektrisch aangedreven versie van de Jumper aan.

De elektrische Jumper debuteerde in april al op de Commercial Vehicle Show in Birmingham. De elektrische versie van de Jumper komt ‘binnen enkele maanden’ op de markt.

Er is Citroën veel aan gelegen bestelauto’s te maken die zo dicht mogelijk bij het gebruik door klanten liggen en daarom krijgt de Jumper net als de Jumpy en de Berlingo ook een Worker- en Driver-uitvoering. Deze komen naast de Club- en Control-uitvoering, zodat er nu vier uitrustingsniveaus zijn voor de Jumper.

De Worker is bedoeld voor bedrijven die regelmatig van het asfalt afgaan. Bouwbedrijven bijvoorbeeld. De Jumper Worker heeft zwarte wielkasten, een beschermplaat onder de motor, spatlappen voor en achter en Intelligent Traction Control. Dat geeft samen met all-season banden en Hill Assist Control extra grip als het nodig is in wat ruiger terrein. In de cabine heeft de Worker-versie airconditioning (ook in het handschoenenkastje), een audiosysteem met Bluetooth en een USB-aansluiting, cruise-control en een snelheidsbegrenzer en een schrijftablet op het dashboard.

De Jumper Driver is juist meer voor de asfaltridders, zij die lange ritten door het land maken dan wel vele uren anderszins in de cabine doorbrengen. De Driver is ontworpen op comfort en heeft onder meer een USB-oplaadpunt, mistlampen, achteruitrijcamera, navigatiesysteem en een Safety Pack, wat Active Safety Brake, Lane Departure Warning System, automatische dimming van de koplampen, intelligente koplampen, automatische ruitenwissers en verkeersbordherkenning inhoudt.

Op alle versies van de Jumper is een dodehoeksysteem en rear traffic alert verkrijgbaar. Ook is de Connect Box standaard, die de bestuurder informeert over brandstofverbruik, maar de eigenaar ook zijn voertuig laat volgen op afstand en onderhoudsinterval en zuinig rijden monitoren. Nieuw op alle Jumpers is ook het Alpine radio-navigatiesysteem met een 9 inch screen.

Ook Citroën ontkomt er niet aan te voldoen aan de nieuwe WLTP-eisen voor Euro 6 dieselmotoren. De 2.0 liter diesel verdwijnt ten gunste van een nieuwe 2.2 liter BlueHDi diesel, die verkrijgbaar is met start-stop en een zesgangs handgeschakelde versnellingsbak. Over een automaat praat Citroën (nog) niet. De nieuwe 2.2 liter diesel is er met 120, 140 en 165 pk.

De nieuwe Jumper was en blijft verkrijgbaar in vier lengtes en drie wielbases (3,00 m, 3,45 m en 4,04 m) en drie hoogtes. Dat betekent voor de Jumper een laadvolume van 8 tot en met 17 m3.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.