Nieuws

Foto’s: de (ver)nieuw(d)e Citroën Berlingo

Citroën toont op de komende autosalon van Genève, die volgende week begint, de vernieuwde Citroën Berlingo bedrijfswagen. Citroën spreekt zelf van een nieuwe Berlingo, maar afgaande op de foto’s zien wij het meer als een vernieuwde Berlingo. Wel nieuw zijn de verschillende dieselmotoren en intelligente technologieën die geleverd kunnen worden.

Berlingo 2015 01

De vernieuwde Citroën Berlingo heeft een nieuwe neus gekregen die de auto een modern en dynamisch karakter geeft. De nieuwe bumper met strakke lijnen aan weerskanten van de nieuwe grille is breder en lager, en geeft structuur aan het front. De LED dagrijverlichting, die optioneel leverbaar is, is lager geplaatst. De nieuwe Citroën Berlingo blijft leverbaar in twee lengtes, de L1 (tot 3,3 kuub) en de L2 (tot 3,7 kuub) en wordt gekenmerkt door een maximale laadruimte van 3,7 kubieke meter, groot genoeg voor twee europallets. Via de handige toegangen zoals zijschuifdeuren of asymmetrische achterdeuren die tot 180 graden te openen zijn kan er makkelijk en veilig geladen en gelost worden.

De multifunctionele Extenso cabine kan in modules worden ingedeeld en biedt diverse voordelen. Zo is er voorin ruimte voor drie personen dankzij een extra zitplaats in het midden. Het lijkt ons echter niet de meest comfortabele plek, hetgeen we vaker zien bij bestelauto’s in dit segment. Wel is de rugleuning van de neerklapbare passagiersstoel van staal zodat deze probleemloos 50 kg lading kan dragen en kan de passagiersstoel in een bioscoopstand (zitting opgeklapt) geplaatst worden, zodat er hoge spullen in de cabine kunnen worden vervoerd.

Nieuwe motoren

De nieuwe Citroën Berlingo bedrijfswagenversie profiteert van moderne technieken van de personenwagen en is leverbaar met drie verschillende nieuwe BlueHDi motoren van 75 pk, 100 pk en 120 pk, eventueel in combinatie met start/stop systeem, een handgeschakelde 5- of 6-versnellingsbak of met een gerobotiseerde ETG6, elektronische 6-versnellingsbak. Bijbehorende CO2 uitstoot varieert van 106 g/km CO2 tot en met 112 g/km CO2, onder voorbehoud van homologatie.

De bedrijfswagenversie van de nieuwe Citroën Berlingo blijft overigens leverbaar met de volgende Euro5 motoren: benzinemotor VTi 95 met handgeschakelde versnellingsbak en dieselmotoren HDi 75 met handgeschakelde versnellingsbak, HDi 90  met handgeschakelde versnellingsbak.

Bij de voorwielophanging is gekozen voor het type pseudo-McPherson die is overgenomen van de Citroën C4 Picasso. Ook claimt Citroën een hoger akoestisch comfort, want het ontwerp van de carrosseriedelen heeft de nieuwe Berlingo aerodynamischer en stiller gemaakt, ook vanwege isolatie rondom de motor, de bodem voorzien van steenslagbescherming en divers geluidsabsorberende materialen in het interieur.

Intelligente technologieën

Berlingo 2015 05De vernieuwde Berlingo wordt voorzien van diverse intelligente technologieën, waaronder Active City Brake (beschikbaar vanaf november 2015), een automatisch remsysteem waarmee botsingen bij lage snelheid kunnen worden voorkomen. Ook komen er parkeersensoren vóór ter aanvulling op de reeds aangeboden parkeersensoren achter. De Berlingo is nu ook uit te rusten met een achteruitrijcamera om parkeermanoeuvres in het dagelijkse verkeer te vergemakkelijken. Een camera filmt de achterkant van de auto en zodra de achteruitversnelling is ingeschakeld, wordt deze achterkant in beeld gebracht op het nieuwe 7’’ touchscreen. Dit nieuwe touchscreen biedt onder meer plaats aan een nieuw navigatiesysteem, een mediasysteem (inclusief een radio met ‘streaming’, aansluitmogelijkheden voor losse apparaten), een telefoon (handsfree functie via Bluetooth, toegang tot het geheugen en beheer van wisselgesprekken) en beheer van de instellingen voor de auto.

Ook is de vernieuwde Berlingo verkrijgbaar in een elektrische versie. Deze Citroën Berlingo Electric heeft een bereik van 170 km tussen twee oplaadbeurten en heeft een accu die zichzelf automatisch oplaadt tijdens het vertragen of het remmen. Deze versie heeft een vermogen van 67 pk en een constant koppel van 200 Nm van 0 tot 1500 t/min.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.