Nieuws

Volkswagen heeft donderdagavond in Düsseldorf de nieuwe Caddy bestelauto gepresenteerd. De vijfde generatie Caddy is echt helemaal nieuw ontworpen en is leverbaar vanaf eind 2020.

“De nieuwe Caddy staat net als de nieuwe VW Golf op het MQB-platform en dat zorgde ervoor dat we de Caddy een volledig nieuw design konden geven”, vertelt VW-designer Albert Kirzinger aan Bestelauto. De Caddy was in zijn huidige vorm al jaren op de markt en een nieuw gezicht was meer dan welkom. “Heel prettig om met een vrijwel blanco papier te kunnen beginnen aan een nieuw ontwerp”, geeft Kirzinger toe. De samenwerking met Ford gaat er overigens niet voor zorgen dat deze Caddy 5 maar een kort leven beschoren zal zijn. “De samenwerking is er niet op geënt gezamenlijk een heel nieuw model te ontwikkelen. Ford zal, als hun eigen model vernieuwd moet worden, dat baseren op deze Caddy”, aldus Kirzinger.

De Caddy generatie 5 heeft dan ook een echt nieuw gezicht, met een wat lagere, stompere neus. Het front is voorzien van een nieuwe bumperpartij, uitlopend in een soort honingraatstructuur naar onderen toe. Fraaie, vrij smalle lampen met LED-verlichting en een gesloten grille met het nieuwe VW-logo kenmerken de voorzijde van de Caddy. De lijnen die komen uit de koplampen lopen naadloos door in de lijnvoering op de voorspatborden. Daar, en ook in de lijn die over de hele zijkant van de carrosserie van de Caddy, is te zien dat Volkswagen echt een heel nieuwe koets heeft ontworpen. Aan de achterzijde zien we verticale, vrij smalle maar fraai ogende LED-lichten. Het persbericht rept over achterdeuren zonder ruit maar de preproductiemodellen tijdens de presentatie hadden die wel. Op de deurhendelunit op een van de achterdeuren staat groot de naam van het nieuwe model: CADDY.

Het MQB-platform zorgt er ook voor dat de wielbasis van de Caddy gegroeid is, met maar liefst 73 mm. Dan zou je dus veronderstellen dat er in de cabine, maar meer nog in de laadruimte meer ruimte aanwezig. Gewapend met meetlint doken wij de ‘cargospace’ van de Caddy in, maar daar vonden we van die extra ruimte niet zoveel terug. De laadlengte bedraagt nu 180 cm, en bij de laatste test van de Caddy 4 meetten wij 178 cm. De breedte van de laadruimte is met 152 cm gegroeid met vier cm. De hoogte is met 123 cm nagenoeg gelijk. Tussen de wielkasten is er 123 cm en daar past dus een europallet. Het totale laadvolume blijft daarmee rond de 3,3 m3.

Wie meer laadruimte wil kan natuurlijk terecht bij de Caddy Maxi. Die heeft een wielbasis die ruim 12 cm langer is dan bij de normale Caddy. De Caddy Maxi heeft een nieuwe, 139 mm langere schuifdeur en kan met zijn laadcapaciteit van 4,0 m3 nu tot wel twee europallets vervoeren. De Caddy Maxi was in Düsseldorf enkel als conceptauto aanwezig en wordt pas in 2021 leverbaar.

Lopen we weer even naar de voorkant, en helemaal door naar de motorkap, want we zijn in deze tijden van elektrificatie wel benieuwd naar de motorisering. Maar onder de eveneens nieuwe motorkap liggen bij de presentatie enkel verbrandingsmotoren. Er zijn drie TDI-diesels die nu al voldoen aan de hoogste Euro 6 emissie-eisen. Er zijn drie vermogensvarianten: 75 pk, 102 pk en 122 pk, naar keus gekoppeld aan een handgeschakelde zesgangs versnellingsbak dan wel een 7DSG automaat. De dieselmotoren zijn voorzien van twee SCR-katalysatoren en een dubbele dosering Adblue. Er is ook een 1.5 TSI benzinemotor van 116 pk. Elektrisch rijden moet vooralsnog met de ABT-versie van de huidige Caddy. Volkswagen repte tijdens de presentatie echter wel van een ‘e-Hybrid’-versie van de nieuwe Caddy, die ook een plug-in hybride zou omvatten. Daar komt later nog meer nieuws over.

Ook het interieur van de Caddy is volledig nieuw ontworpen. Opvallend aan het dashboard is de vele bergruimte op het dashboard, tegen de voorruit. Gezeten op de nieuwe AGR Ergocomfort stoelen zien we een fraaie digitale cockpit, helemaal voorzien van LED-displays. In het dashboard rechts van het stuur zien we een groot 10 inch scherm dat zo op het oog naadloos aansluit op het display achter het stuur. De passagiersstoel is neerklapbaar en krijgt zo een tafelfunctie. Ook in het midden, tussen de twee stoelen, is een brede console met voldoende opbergruimte, maar ook een startknop en een elektrische handrem.

De nieuwe Caddy zit barstensvol systemen voor veiligheid, informatie en veiligheid. Fraai is de aanwezigheid van Adaptive Cruise Control, dat in combinatie met de nieuwe functie Travel Assist de mogelijkheid biedt om vergaand autonoom te rijden. Maar de nieuwe Caddy heeft ook Emergency Assist, Trailer Assist en Side Assist in combinatie met Rear Traffic Alert. Met WeConnect biedt VW tal van digitale services voor zowel de bestuurder als de fleetowner.

Volkswagen Nederland kiest er overigens meteen vanaf het begin voor om op de Nederlandse markt enkel de bestelautoversies van de nieuwe Caddy te voeren. De Life personenwagen- en dus ook taxiversies komen vooralsnog niet op de Nederlandse wegen.

De nieuwe Volkswagen Caddy is vanaf eind 2020 leverbaar. De Caddy Maxi volgt begin 2021. Bestelauto hoopt later dit jaar de eerste testritten met de nieuwe Caddy te maken.


3 reacties op “Foto’s + Vlog: Dit is de nieuwe Volkswagen Caddy!

  1. Th.Koeppen schreef:

    Hallo,
    Ik ben erg benieuwd naar de vernieuwde prijzen!
    Enige tijd geleden, eind 2019 prijsofferte aangevraagd in België voor levering 2e kwartaal 2020, van een nieuwe Caddy Maxi:
    Nu 29.400 kocht identiek exemplaar in 2014 voor 22.000€. ( Let wel in NL is effekt nog groter vanwege de BPM als u particulier rijdt. Ongeziene prijsstijging en dan was ik ook nog slachtoffer van de diesel-sjoemel. De boetes die ze in andere landen opgelegd kregen moeten klaarblijkelijk verhaald worden op de VW eigenaars die niets kregen.

    Dikke kans dat het een nieuwe Opel Zafira life of Ford Tourneo gaat worden, maar ik wacht af.

  2. aziz schreef:

    goede dag
    heeft caddy 2020 3 zitplaatsen ?

    Mvg Aziz Arman

  3. Arjan Velthoven schreef:

    Hallo Aziz, dat is met de info die wij nu hebben over de Caddy 2020 niet het geval. Groet, redactie Bestelauto

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.