Het Zuid-Koreaanse merk Hyundai introduceerde vorig jaar op de IAA de H350 bestelwagen. Een 3,5 tonner die op Europese leest geschoeid is. Dat is redelijk bijzonder want het is voor het eerst dat een Aziatisch merk een compleet Europese bestelwagen op de markt brengt. Bestelauto maakte kennis met de H350 in het land waar hij geproduceerd wordt: Turkije.
De Aziatische merken hebben op de Europese bedrijfswagenmarkt eigenlijk nooit echt meegedaan. Het ging namelijk steevast om van origine Aziatische bestelwagens met hun eigen typische kenmerken. Hyundai heeft de wereldwijde bestelwagen markt goed onderzocht en daarbij stelden ze vast dat er steeds vaker sprake is van een ‘wereldvan.’ Kijk bijvoorbeeld naar de nieuwe generatie van Ford en de Mercedes-Benz Sprinter. Dat zijn bestelwagens die inmiddels wereldwijd verkocht worden en dat is ook de ambitie van Hyundai. Om die ambitie te kunnen waarmaken realiseren de Koreanen zich dat ze de Europese besteller als benchmark moesten nemen. Dat is aardig gelukt, want dat de Sprinter als lichtend voorbeeld gediend heeft valt meteen op. Vooral van de zijkant is de overeenkomst treffend….






























Design
Hoewel Hyundai een Koreaans merk is werd de ontwikkeling van de H350 voor een deel in Duitsland gedaan. Niet alleen technisch, ook waar het om design gaat keken de Europeanen mee en dat heeft geresulteerd in een keurige besteller. Het front is typisch Hyundai, met een krachtig vormgegeven grille en fraaie heldere koplampen met LED dagrijverlichting. Die optionele lampjes geven de Hyundai een heel eigen gezicht en maken hem erg herkenbaar. Jammer dat ze er niet standaard op zitten. Wel standaard is het keurig afgewerkte dashboard. De gebruikte materialen voelen goed aan en alle bedieningsorganen zitten op de plek waar je dat verwacht. Door het centrale gedeelte deels in glanzend zwart met aluminium accenten uit te voeren ontstaat er een premium gevoel in het interieur. Daar kunnen de Sprinter en de Vito nog wat van leren zullen we maar zeggen. Erg netjes zijn ook de displays. Vooral de standaard centrale display heeft keurige graphics en duidelijke symbolen. Mooi is ook de achteruitrij camera die de beelden toont in de achteruitkijkspiegel.
Rijden
Het eerste wat opvalt is dat de H350 keurig soepel wegrijdt. Of eigenlijk valt dat helemaal niet op, en dat is dus juist goed. Dit merken we hier op omdat bij sommige andere merken het wegrijden de eerste keer steevast een keer mislukt omdat de motor afslaat. De huidige schone motoren hebben onderin soms zo weinig koppel dat ze alleen door wat meer gas te geven van hun plaats komen. De 2,5 liter diesel in de Hyundai heeft daar dankzij de variabele turbo echter geen last van. De krachtbron is bijzonder soepel en ook onderin het toerengebied is voldoende trekkracht. De eigen Hyundai zesversnellingsbak schakelt mooi strak en soepel en het voelt allemaal heel vertrouwd aan. Helaas reden we met onbeladen voertuigen en we konden vast stellen dat het comfort op een hoog niveau ligt.
Keuze
Bedrijfswagens in dit segment worden gekenmerkt door een schier oneindige lijst van varianten, dakhoogtes en wielbases. Hyundai realiseert zich dat en hoewel er in aanvang een beperkt programma leverbaar is wordt er hard gewerkt aan meer versies. Op dit moment is er één dakhoogte leverbaar en zijn er twee wielbases. Daarnaast is er een chassis-cabine versie, eveneens met twee wielbasis. Met deze eerste modellen denkt Hyundai het grootste deel van de markt af te kunnen dekken maar zoals gezegd, er komen meer versies. Opvallend is dat de maatvoering van de H350 op alle fronten net wat ruimer is dan die van de meeste Europeanen. Dat zorgt er bijvoorbeeld voor dat er net een Europallet meer in past, en dat maakt het verschil. Qua motorisering zijn er twee uitvoeringen. De 150 pk uitvoering levert een koppel van 373 Nm. De 170 pk sterke variant heeft een koppel van 422 Nm. Beide motoren leveren hun maximale koppel tussen 1500 en 2500 omwentelingen. Beide uitvoeringen zijn leverbaar als Euro 5. Alleen de meest krachtige versie is voorlopig als Euro 6 leverbaar. De H350 wordt standaard uitgerust met ESP. Veiligheidsopties als Lane Guard en ACC zijn als optie leverbaar. Ook is er een keyless entry systeem leverbaar, iets wat voor met name pakketdiensten een bijzonder handige optie is. Een start-stop systeem is standaard op de H350, net als een ‘Eco’ knop. Met die schakelaar kan het vermogen beperkt worden, bijvoorbeeld bij lege kilometers. Verder beschikt de H350 over een geavanceerd accumanagementsysteem, het ABMS. Dit systeem wint elektriciteit uit remenergie waardoor de dynamo ontlast wordt. Dat laatste resulteert weer in een lager verbruik en een verminderde uitstoot van Co2.
Karsan
De H350 wordt in Zuid-Korea voor de thuismarkt gebouwd. Voor Europa vindt de productie plaats bij Karsan. Dit bedrijf bouwt in Turkije ook al Hyundai personenwagens. De productie is inmiddels begonnen en dit jaar zullen er 5000 exemplaren gebouwd worden. De totale productie capaciteit bedraagt het viervoudige daar van. Hyundai gaat heel bewust rustig opbouwen en begint in een aantal Europese landen. Onder die landen vallen bijvoorbeeld Duitsland en België, maar Nederland nog even niet. In ieder land zal een bedrijfswagenorganisatie worden opgebouwd vanuit het huidige dealernetwerk. Dat wil zeggen dat er een aantal speciale bedrijfswagendealers worden aangesteld met speciaal getrainde monteurs, ruimere werkplaatsen en specifieke kennis. Hiervoor is tijd nodig, en dat is de reden waarom Hyundai het rustig en stap voor stap aan pakt. De eerste monteurs zijn al in training en na de zomer zullen de eerste Hyudai H350 bestelwagens in het straatbeeld verschijnen. Een exact tijdpad wordt niet gegeven maar naar verwachting zal de H350 in de loop van 2016 in ons land ook worden aangeboden.
Iep van der Meer