Nieuws

Foto’s + VLOG: Eerste rit met nieuwe Ducato

Fiat Professional heeft de Ducato een update gegeven. Zo op het eerste gezicht is er niet veel veranderd, maar de nieuwe Ducato heeft toch een aantal slimme noviteiten waarmee hij weer helemaal bij de tijd is. Bestelauto kon op en rond Fiats testterrein in het Italiaanse Balocco de eerste rit maken.

De Balocco Proving Ground is het eigen testcircuit waar onder meer Fiat, Alfa Romeo en Maserati nieuwe auto’s uitproberen en waar majestueuze automobielen het levenslicht hebben gezien. Vandaag staan we bij een rijtje nieuwe bedrijfsauto’s: diverse exemplaren van de nieuwe Fiat Ducato. Fiats grootste besteller bestaat dit jaar 40 jaar en heeft een update ondergaan. Aan de buitenkant is daar weinig van te zien, met een licht gewijzigde grille en een nieuw Fiat logo. Het belangrijkste aan de buitenzijde zijn de koplampen, die nu volledig LED zijn en volgens Fiat 30 procent meer lichtopbrengst hebben.

Elektrisch

Fiat heeft de elektrische en elektronische inrichting van de Ducato helemaal aangepast. Dat betekent onder meer dat er in de cabine nu volledig digitale displays zijn, zowel voor de instrumenten als voor het grote UConnect scherm in het dashboard. De UConnect schermen, 5, 7 of 10 inch, hebben Apple Carplay en Android Auto connectivity. Ook heeft de Ducato een vernieuwd dashboard en stuurwiel, een nieuwe versnellingspook, nieuwe deurpanelen en bedieningselementen voor de automatische airconditioning. Bij een eerste inspectie van het interieur zien we ook een elektrische handrem, een klein knopje in het dashboard links van de stuurkolom. Voorheen had de Ducato een mechanische handrem die links van de stoel geplaatst werd, om voor ombouwvarianten als campers zoveel mogelijk ruimte te hebben. De elektrische handrem moet carrosseriebouwers nog meer ruimte geven. Nu we toch nog stilstaan kijken we ook even naar ‘Eat & Work’. Fiat heeft optioneel de neerklapbare leuning van de bijrijdersbank voorzien van een klein draaibaar plateautje, waar je een tablet, laptop of je lunch op kwijt kan tijdens een pauze. Niet origineel, wel handig van Fiat.

Licht en strak

We gaan onderweg met de Ducato waar we toch al in plaats hebben genomen. Een handgeschakelde versie, met zes gangen, voorzien van de nieuwe 2,2 liter diesel van 120 pk. Dat is de kleinste vermogensvariant, er is ook 140, 160 en 180 pk, deze zijn ook verkrijgbaar met de 9 gangs automaat. Starten doen we met een knop, want de Ducato is uitgerust met een keyless systeem en de sleutel blijft dus mooi op zak. De Ducato stuurt lekker licht en toch strak, met dank aan de elektrische stuurbekrachtiging. Ook met 500 kg lading achterin komt de Ducato goed van zijn plek en laat de transmissie zich goed bedienen. De nieuwe Ducato rijdt echt als een Ducato, misschien niet het meest verfijnd maar wel vertrouwd en goed. Dankzij de elektrische stuurbekrachtiging zijn er veel meer Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) mogelijk. Het gaat van snelheidsbegrenzing tot remcontrole voor onverwachte obstakels zoals voetgangers en fietsers, van verkeersbordherkenning tot bewaking van de oplettendheid van de bestuurder, tot Adaptive Cruise Control met Stop&Go-functie, Lane Keep Assist en Traffic Jam Assist, waarvan de laatste het traject van het voertuig actief onder controle houdt, rekening houdend met de verkeersomstandigheden. Door het gecombineerde gebruik van deze laatste drie ADAS kan de nieuwe Ducato autonoom rijden op niveau 2, waarbij het voertuig zelfstandig assistentie verleent tijdens het rijden, optrekken en afremmen. Misschien is niet iedereen fan van dit soort systemen. Dat moet dan onwennigheid zijn, want ze vergemakkelijken de taak van de bestuurder en verhogen de veiligheid. Probeer ze gewoon eens uit als ze op je auto zitten!

Achteruitkijkbeeldscherm

De nieuwe Ducato is dan wel niet helemaal nieuw, zelfs goede updates als deze hebben noviteiten die het gewoon waard zijn. Zoals de Digital Central Mirror, een op het eerste gezicht gewone achteruitkijkspiegel die echter een beeldscherm is voor de een van de twee camera’s achterop de Ducato. Het beeldscherm biedt een veel breder blikveld en ook beeldkwaliteit dan een spiegel ooit zou kunnen. In het interieur van de Ducato vinden we ook nog diverse USB-A en USB-C poorten, een draadloze oplader voor de mobiele telefoon, de mogelijkheid tot Apple Carplay en Android Auto, een 230 V oplader, een verwarmbare voorruit. In de laadruimte is er optioneel een zelfnivellerende luchtvering om de laaddrempel te verlagen en zo het in- en uitladen te vergemakkelijken.

Op het prachtige Balocco circuit (stammend uit 1962) rijden we later nog met de 160 en zelfs 180 pk versie van de nieuwe Multijet diesel. Die komen natuurlijk nog beter van hun plek dan de 120 pk motor, maar ieder moet voor zich bepalen welke motorvariant het beste past bij zijn werk. Over de 9 speed automaat kunnen we kort zijn: een geweldige transmissie. Omkijken naar het samenspel tussen motor en transmissie heeft de bestuurder niet meer. Wie de meerprijs van 3150 euro kan missen: altijd doen die automaat!

De nieuwe Fiat Ducato is nu verkrijgbaar. Prijzen beginnen bij 19.950 euro.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.