Nieuws

De nieuwe Ford Transit Custom staat dit kwartaal bij de dealer. Het compleet vernieuwde model werd vorige week voorgesteld aan Bestelauto. We konden uitgebreid rijden met de in alle opzichten verbeterde Transit Custom.

Elke keer als Ford een nieuwe bestelauto presenteert, ziet die er stoerder uit dan zijn voorganger. Dat zagen we al bij de Ranger pick-up, en nu ook bij de Transit Custom. Het koetswerk is compleet vernieuwd. Het front is voorzien van fraaie (LED)verlichting, een dikke grille, grote luchthappers en een motorkap met de nodige welvingen. De welvingen zien we ook in de zijkant en aan de achterzijde van de carrosserie. De Transit Custom ziet er wat gespierder en breder uit. Hij is in dimensies vrijwel niet veranderd, maar hij is iets lager geworden, zodat hij als H1 net onder de twee meter hoogte blijft en in parkeergarages past. De aangepaste hoogte zorgt voor een iets breder voorkomen.

Startknop

We krijgen op en rond Fords testcircuit in Lommel de gelegenheid de eerste meters te rijden in de nieuwe Transit Custom. Die is uitgerust met een 2.0 liter EcoBlue diesel. Er zijn vermogens van 110, 136, 150 en 170 pk. Wij krijgen de versie met 150 pk mee, met een handgeschakelde zesbak. Er is keyless entry en we starten de diesel met een startknop in het nieuw ontworpen dashboard. Het is apart weer eens diesel te rijden, want de meeste nieuwe bestelauto’s die we tegenwoordig uitproberen zijn elektrisch. Het voelt fijn met het gaspedaal en de handbak weer eens zelf de zeggenschap over het vermogen te hebben. Ford heeft blijkbaar veel geïnvesteerd in geluidsisolatie, want de diesel is amper te horen. Wel horen we een licht windgeruis bij de bovenkant van de zijramen.

Besturing

Ford stond altijd bekend om het goede weggedrag van haar bestelauto’s, maar met de nieuwe Transit Custom overtreft het merk zichzelf wederom. De Transit Custom ligt goed op de weg en laat zich precies besturen. Een van de oorzaken daarvan is de nieuwe onafhankelijke wielophanging, die Ford ook de gelegenheid gaf het chassis goed in te richten voor alle aandrijfvarianten. Deze Transit Custom is er ook als PHEV (voorjaar 2024) en als BEV. De E-Transit Custom komt in de zomer van volgend jaar op de markt. De Transit Custom bewijst zichzelf echt op het niet altijd fraaie Belgische wegdek. Oneffenheden zijn amper te voelen in het stuur.

Airbag

Dat stuur is een apart ding. Het is niet vierkant en niet rond maar ergens tussenin. Het ligt goed in de hand en biedt prima zicht op het digitale instrumentendisplay. In een doorlopend cluster is ook het 13 inch grote touchscreen met SYNC 4 gepositioneerd, vol met slimme tools voor de gebruiker. Het dashboard biedt flink wat opbergruimte, inclusief een ruim dashboardkastje rechts. De airbag voor de passagier is daarom verhuisd naar het dak.

We kijken ook even in de laadruimte van de Transit Custom. De dimensies daarvan zijn amper veranderd, er is hoogstens een paar centimeter laadhoogte verloren gegaan. Ons testmodel, een L1H1 320 gesloten bestelauto van max. 3225 kg, heeft een laadvermogen van 1279 kg. Het trekkend vermogen ligt voor dit model op 2.500 kg.

De nieuwe Ford Transit Custom is weer een flinke stap voorwaarts en doet reikhalzend uitkijken naar de volledige elektrische versie. De dieselvariant is nu verkrijgbaar, prijzen beginnen bij 32.420 euro.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.