
Bestelauto kon in de zinderende zomerhitte voor het eerst kennismaken met de Nissan Townstar. De elektrische Nissan Townstar, moeten we zeggen, want de compact van komt alleen naar ons land met een batterij-elektrische aandrijflijn.
Nissan is samen met alliantiepartner Renault pionier geweest als het gaat om elektrisch rijden. Iedereen kent nog wel de Leaf. Die leverde heel wat kritiek op, maar de elektrische auto bleek een blijvertje, en ook bij de bestelauto’s maakte Nissan indruk met de vroege verschijning van de eNV200. Die auto, hij arriveerde in 2014 en er rijden er nog best veel rond in ons land, wordt sinds eind 2021 niet meer gemaakt. De Townstar EV is zijn vervanger.









Platform
U las het al, Nissan is alliantiepartner met Renault. En dus is het niet verbazingwekkend dat we de Townstar met een wel heel bekende carrosserie zien. De Townstar is gebaseerd op de Renault Kangoo. Ook de Mercedes-Benz Citan is dat. De Townstar, de Citan en de Kangoo zijn allen gebaseerd op het CMF-CD platform van de alliantie en worden gebouwd in de Renault-fabriek in het Franse Maubeuge. De Townstar heeft echter wel degelijk een eigen gezicht, met een nieuw ontworpen grille, gebaseerd op het Japanse Kumiko-patroon met daarin voor het eerst het nieuwe Nissan-logo. Achter dat logo huist overigens de CCS-laadaansluiting. Ook de LED-verlichting is vormgegeven met wat Nissan ‘Japans DNA’ noemt. Ook de achterlichten zijn licht anders dan op die van de Franse en Duitse neefjes.
Zelfde specs
Kijken we naar de rest van de Townstar EV, dan zien we dat hij grotendeels gelijk is aan de Kangoo en Citan. Kijk maar naar de vormgeving, het interieur en ook de aandrijflijn. Het is een beetje saai als je verwacht een ‘nieuwe’ bestelauto te zien te krijgen. De aandrijflijn is goed maarreh… precies hetzelfde als die we al kennen uit de Kangoo ETECH Electric. De motor heeft 90 kW/120 pk, met een koppel van 245 Nm. Het daaraan gekoppelde accupakket is 44 kWh groot en brengt de Townstar op een volle acculading 300 km ver. De laadruimte dan: die is in L1 goed voor 800 kg laadvermogen en in L2, in de herfst op de markt, voor 1000 kg lading. Aan de trekhaak mag 1500 kg hangen.





Assistentie
Ook in het interieur is het een feest van herkenning. Niet verrassend, maar ook niet erg, want het interieur is van goede kwaliteit en ergonomisch goed in orde. Zo worden we nog altijd blij van het grote dashboardkastje met schuiflade, en ook van het grote scherm met tal van multimediafuncties. De Townstar heeft ook bijzonder veel veiligheidstechnologieën en geavanceerde bestuurdersassistentiesystemen. Onder meer Side Wind Assist, Trailer Sway Assist, Intelligent Emergency Braking met herkenning van voetgangers en fietsers, Junction Assist, Hands-Free Parking en Intelligent Cruise Control zorgen ervoor dat je in een heel moderne bestelauto rijdt. Het rijden op zich is uitstekend, zij het dat de Townstar zich ook daar niet in onderscheidt van de Kangoo of Citan. Wel is het zo dat vergelijken met de andere auto’s in dit segment deze auto wel heel fijn rijdt.
Around View
Voor het eerst past Nissan de Around View Monitor (AVM) toe in het segment van lichte bedrijfswagens. Met behulp van diverse camera’s toont het systeem op de display een 360o-overzicht van het gebied rond de auto. Zo kan de bestuurder ook in de stad zorgeloos manoeuvreren. Op een parcours op het evenemententerrein mogen we dat uitproberen. Achteruit rijden, bochtjes draaien, parkeren in een vak en dat uitsluitend met de ogen gericht op de beelden van de AVM. Het gaat ons prima af. We willen ook nog even wijzen op het bestuurdersassistentiesysteem ProPilot, dat de bestuurder ondersteuning biedt op de snelweg. Zo nodig brengt ProPilot de Townstar in druk verkeer volledig tot stilstand en laat hem vervolgens weer optrekken om de voorganger automatisch te volgen. ProPilot houdt de Townstar in het midden van de rijstrook, zelfs in flauwe bochten.
Garantie
Een niet te onderschatten voordeel van de Nissan Townstar is dat hij een fabrieksgarantie heeft van vijf jaar of 160.000 km in heel Europa en acht jaar of 160.000 km garantie op de batterij. Dat geldt trouwens ook voor de grotere Primastar en Interstar. Houd Nissan overigens in de gaten, want tegen 2030 moet de hele range, dus ook de Primastar en de Interstar, volledig elektrische leverbaar zijn.
Nissan is op dit moment bezig om dealernetwerk te optimaliseren voor de beste service aan elektrische bestelauto’s. Nissan biedt op dit moment vanuit haar dealers voor bedrijven ondersteuning voor de overstap naar EV. Nissan heeft uitgebreide ervaring vanuit personenauto’s met begeleiding van klanten en hun wensen en vragen in de energietransitie.
De Nissan Townstar staat naar schatting eind september bij de Nederlandse dealers. Prijzen worden tegen die tijd bekend gemaakt.
