Nieuws

Volkswagen liet dit voorjaar haar vernieuwde Transporter debuteren. Niet de T7, maar de T6.1. In ons eigen Amsterdam kon Bestelauto als eerste de weg op met de T6.1.

Maar voordat we de weg opgaan lopen we eerst nog eens een rondje rond de nieuwe Transporter. Want hoe nieuw is die precies? De traditionele typenaam van de Bulli, zoals bekend ooit ontworpen door de Nederlander Ben Pon, begint met een T. De vorige editie heette T6, maar deze nieuwe heet geen T7, maar T6.1. Een breuk met de traditie dus. Volkswagen zegt zelf dat 6.1 staat voor een digitalisering van de T6. Zou kunnen, maar wie kijkt naar het uiterlijk van de nieuwe Transporter ziet weinig veranderingen. Een nieuwe grille, wat chrome in die grille, H7-koplampen met LED-dagrijverlichting en een typeplaatje met Bulli dan wel Transporter dat uit de koplampunit tevoorschijn komt. O ja, en een knobbel op het dak met sensoren. Te weinig om echt te spreken van een volledig nieuwe Transporter.

Perfect
De Transporter T6 deed het net als zijn voorgangers uitstekend. VW heeft al een paar jaar de filosofie ‘hoe kunnen we iets beter maken dat al bijna perfect is’. Lijkt hoogmoedig, maar de sales geven het merk uit Wolfsburg gelijk. VW is nog wel zo ver gegaan om het dashboard te upgraden. We zien extra aflegruimte, bekerhouders in het dashboard en een groot 9,2 inch scherm voor multimedia en navigatie. Dat scherm staat symbool voor waar de T6.1 echt verbeterd is: hij is gedigitaliseerd. Dat is bijvoorbeeld al te zien aan dit grootste (optionele)multimediascherm, dat nog meer touchscreen is geworden en minder knopjes heeft. Goed is ook de mogelijkheid tot het inductief laden van de smartphone en de aanwezigheid van een 230V stopcontact. Allemaal optioneel natuurlijk, maar wel goed dat het in de optielijst staat.

Assist
De T6.1 rijdt nog net zo goed als voorheen, maar bij de eerste bocht merken we wel een verschil aan de Multivan-versie waar we als eerste mee op pad gaan. Het sturen gaat lichter dan voorheen. Volkswagen heeft nu bij de Multivan en Transporter, net als eerder al bij de Crafter, de hydraulische stuurbekrachtiging vervangen door elektromechanische stuurbekrachtiging. Daarmee maakt VW een hele reeks rijhulpsystemen mogelijk op de Transporter. Zo is er Lane Assist, Park Assist en Trailer Assist, wat parkeren met zowel met als zonder aanhanger vergemakkelijkt. Verder helpt Rear Traffic Alert bij het achterwaarts verlaten van een parkeerplaats. Road Sign Display helpt bij het herkennen van de geldende verkeersregels. Standaard op de T6.1 zitten het Cross Wind Assist-systeem, het Post-Collision remsysteem en Hill Start Assist. Daarmee is de T6.1 letterlijk up-to-date! Het onderstel van de T6.1 is licht aangepast. Opvallend is dat het te allen tijde is heel stil is in de auto. Er is overigens bij de Multivan wel de mogelijkheid met DCC het onderstel naar wens af te stemmen.

Digitaal
Bij een ritje door de IJtunnel zien we nog een fraai digitaal nieuwtje: de Digital Cockpit. Daarin is het display achter het stuur volledig weergegeven op een LED-scherm. De indeling ervan en de gegevens die getoond worden zijn met een druk op een knop op het stuur te wisselen. Een mooie optie, helemaal van deze tijd.

ACC
Natuurlijk kan het ook minder luxe. Met de fancy Multivan geparkeerd rijden we de echte T6.1 gesloten bestelauto. Daarin hebben we de gewone klokkenwinkel achter het stuur zitten en geen 7-gangs DSG, maar een handgeschakelde zesbak. Voorin de Transporter ligt de 2.0 TDI dieselmotor. Het is de enige motor waarmee de T6.1 leverbaar is, maar wel met vier vermogens: 90, 110, 150 en 199 pk. Vanzelfsprekend voldoen de TDI’s van de T6.1 aan de nieuwste uitlaatgasnorm Euro 6d TEMP. Op de wegen rond Amsterdam gebruiken we het optionele ACC graag voor relaxed rijden. Nog fijner is dat het nu gecombineerd is met Stop-and-Go. Dat betekent dat de T6.1 in de stad of in de file automatisch begint te rijden zodra de voorligger weer optrekt.

Luikje
De Transporter heeft, afhankelijk van de uitvoering, een bijrijdersbank in de cabine. Die heeft een opklapbare zitting en daaronder dus flink wat opbergruimte. Handig. Nog handiger is dat die opbergruimte nu ook vanuit de laadruimte gebruikt kan worden. Het tussenschot beschikt namelijk over een luik, waardoor extra lange goederen onder de bank kunnen worden doorgeladen. De doorlaadfunctie geeft 35 tot 40 cm extra laadlengte, afhankelijk van de wielbasis. Jammer is wel dat het luikje met druk- en draaiknopjes moet worden vastgezet. Dat werkt niet erg fijn, ondervonden wij in de praktijk. VW is er echter van overtuigd dat gebruikers het luikje zo vaak gebruiken dat ze het niet meer terugplaatsen.

Elektrisch
Terwijl we nog een keer door de Amsterdamse binnenstad toeren, bedenken we ons ineens dat we een dieselmotor in onze T6.1 hebben. Een diesel, dat mag helemaal niet meer over een paar jaar in Amsterdam! Tegelijk met de T6.1 komt echter ook de elektrisch aangedreven Transporter op de markt, gemaakt in samenwerking met ABT. Deze emissievrije T6.1 heeft een vermogen van 112 pk. Met een accucapaciteit van 77,6 kWh is een actieradius van 400 kilometer volgens NEDC mogelijk. De elektrische T6.1 heeft volgens VW een laadvermogen van 1200 kg. De e-Transporter ontbreekt nog bij de presentatie in Amsterdam maar wordt later dit jaar gepresenteerd. Begin volgend jaar komt hij op de markt. De Transporter met dieselmotor is dit najaar al te bestellen. Prijzen worden in een later stadium bekend gemaakt.

1 reactie op “Foto’s + VLOG: Eerste rit met Volkswagen Transporter T6.1

  1. Pieter Wieman schreef:

    Zitten bij het artikel wel de juiste foto’s? Ze komen me zo bekend voor.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.