
Ford laat haar bestelauto’s van de gebaande paden afsturen met de nieuwe Trail-versies van de Transit en Transit Custom. De Trail-versies van de Fords zijn gemaakt voor werken in ruigere omstandigheden als de bouw, met meer grip dankzij een limited-slip differentieel (mLSD) of zelfs vierwielaandrijving (Intelligent All-Wheel Drive). De Transit en Transit Custom Trails zijn nu te bestellen en staan eind van de zomer bij de dealer.
Ford is niet de eerste die wat ruigere versies van haar bestelauto’s op de markt brengt, maar de Trail-versies mogen er zeker zijn. Niet alleen omdat ze lekker ruig ogen, de techniek onderhuids is er ook echt op ontworpen om ‘weg van het asfalt’ goede werkauto’s te creëren.
De Trail-versies van de Transit Custom en Transit zijn voorzien van extra zwarte bescherming rond de voor- en achterbumpers en zijpanelen. De oversized ‘Ford’-belettering in de matzwarte grille zorgt voor een duidelijke identiteit, eentje die doet herinneren aan ruige auto’s als de Ford (Ranger) Raptor. Maar de auto’s hebben ook zwarte 16-inch lichtmetalen wielen en ‘Trail’-logo’s op de voorportieren. De Transit Custom kan ook worden voorzien van dakrails en treeplanken.
Alle Transit Trail- en Transit Custom Trail-modellen zijn verkrijgbaar met d 2,0-liter EcoBlue dieselmotor van Ford met een keuze uit 130 pk, 170 pk en 185 pk. Ook de 2,0-liter Hybride (MHEV) aandrijflijfen zijn verkrijgbaar in de Trail-versies, met 130, 170 en 185 pk. De 48-volts batterij zorgt dan voor recuperatie bij vertraging en gebruikt deze later om het brandstofverbruik te verlagen.
Als je van het asfalt af gaat heb je al snel meer tractie nodig. De Transit- en Transit Custom Trail-modellen met voorwielaandrijving zijn standaard uitgerust met mLSD en de Transit Trail is verkrijgbaar met Intelligent All-Wheel Drive.
MLSD, een limited-slip differentieel, is ontwikkeld in samenwerking met specialisten Quaife en brengt het motorkoppel bij lage grip automatisch over op het wiel met de meeste tractie, waardoor de Transit Trail en Transit Custom Trail comfortabeler om kunnen gaan met onverharde wegen, grindwegen en ruige of uitdagende ondergronden. Het elektronische stabiliteitscontrolesysteem van het voertuig is ook opnieuw gekalibreerd om te harmoniseren met mLSD. Dezelfde technologie is eerder gebruikt voor de tractie- en rijeigenschappen van de Ford Performance-modellen, waaronder de Focus RS, Fiesta ST en Focus ST. MLSD heeft geen invloed op de CO2-uitstoot of het brandstofverbruik.
De Transit Trail is ook verkrijgbaar met Intelligent All-Wheel Drive. De technologie verbetert de basisconfiguratie van de achterwielaandrijving door tot 50 procent van het motorkoppel naar de vooras te sturen op basis van de beschikbare grip in reactie op veranderende wegomstandigheden en de input van de bestuurder.
De intelligente vierwielaandrijving van de Transit Trail wordt ook ondersteund door extra modi Slippery en Mud/Rut Selectable Drive, die zijn ontworpen om de prestaties en het vertrouwen van de bestuurder in verschillende rij-omdtandigheden te verbeteren. Ze zijn eenvoudig te selecteren met behulp van de Drive Mode-controller op het dashboard. Intelligente vierwielaandrijving is ook voorzien van AWD Lock-modus om het koppel 50:50 te verdelen tussen de voor- en achteras op oppervlakken met extreem lage grip. Het systeem doet geen afbreuk aan het laadvolume of de afmetingen van de Transit Trail in vergelijking met achterwielaandrijving.
Alle Trail-modellen hebben ook een luxer interieur, met volledig lederen stoelen die standaard zorgen voor extra luxe enduurzaamheid, maar ook makkelijker te reinigen zijn. Ook de standaard airconditioning zorgt voor comfort en de Quickclear verwarmde voorruit is supermakkelijk in de winter. Even aanzetten, kort wachten en wegrijden. Nooit meer krabben dus! Elektrisch inklapbare buitenspiegels en automatische verlichting zijn eveneens standaard.
De Transit Custom Trail is verkrijgbaar in verschillende carrosserieën met een GVM van 3.000 kg tot 3.400 kg, waaronder een gesloten bestelauto, een dubbele cabine-versie en een kombi met twee wielbases naar keuze.
De Transit Trail biedt meerdere carrosserieën en wielbases in de categorie 3.500 kg, met een gesloten carrosserie, een dubbele cabine, enkele cabine chassis cabine en dubbele cabine chassis cabinevarianten.
Ford brengt ook nog een Active-versie van de Transit en Transit Custom op de markt. Dat zijn echte lifestyle-auto’s, bedoeld voor een ietwat avontuurlijke levensstijl in het weekend of vakantie. Hoe fraai deze auto’s echter ook zijn, in Nederland gaat Ford ze niet voeren.
De Trail-versies van de Transit en de Transit Custom zijn nu te bestellen en staan eind van de zomer bij de dealer.