Nieuws

Foto’s: Ford Racing klaar voor Dakar

De twee officiële Ford Racing teams maken zich op voor de Dakar Rally, die vanaf 5 januari plaatsvindt. De veertiendaagse rally voert de deelnemers over 9.300 kilometer door Argentinië, Bolivia en Chili voert. Daarbij worden hoogten van tot wel 4.700 meter bereikt.

Lucio Alvarez heeft al aan drie Dakars deelgenomen en wist twee maal in de top tien te finishen. Hij en zijn navigator weten dan ook wat hen te wachten staat en wat nodig is om de finish te kunnen halen. “Lichamelijke training en een uitgekiend dieet het hele jaar door zijn belangrijk in aanloop naar de rally,” zegt Alvarez. “We zitten veertien dagen lang zo’n 12 uur per dag in de auto waarvan we zo’n zes uur op volle snelheid rijden. Dat is enorm zwaar voor mens en machine. Met temperaturen boven de 40 graden Celsius moeten we 100% fit zijn en daarom bereiden we ons minutieus voor.”

De teams hebben in hun Racing Rangers de beschikking over een airconditioningsysteem dat speciaal is ontwikkeld door Neil Woolridge Motorsport. Dit systeem is een zeldzame luxe in de cross country racerij, maar een die er ongetwijfeld voor zal zorgen dat de mannen minder moe worden en optimaal kunnen blijven presteren, ook op de langste klassementsproeven in de hete woestijnen.

Naast de lichamelijke inspanningen is het behouden van de concentratie het moeilijkste in Le Dakar volgens Alvarez. “We moeten iedere dag in moeilijk terrein minstens zes uur lang op volle snelheid rijden en daarbij moet je constant volledig gefocust zijn. Door de hitte verliezen we veel lichaamsvocht en het is dan ook essentieel om veel water te drinken. Ook is het belangrijk een uitgebalanceerd eetschema vast te houden zodat je genoeg energie hebt om optimaal geconcentreerd te zijn en te blijven.”

Chris Visser uit Zuid Afrika werkt aan zijn lichamelijke conditie onder leiding van een sportwetenschapper van de Universiteit van Johannesburg. Hij is met zijn navigator Japie Badenhorst dit jaar als tweede geëindigd in het Zuidafrikaanse SA Cross Country Championship, een indrukwekkend resultaat met de fonkelnieuwe Ford Racing Ranger die voor het eerst werd ingezet. “Ik ben erg fit maar nog niet gewend aan langeafstandsrally’s,” zegt Visser. “Ik train inmiddels iedere dag.”

“Een goede mentale instelling is cruciaal in de Dakar Rally,” zegt Badenhorst. “Je moet ‘vasbyt’, oftewel vechten tot de laatste kilometer. Ook het gebrek aan slaap, zeker wanneer je eens lang vast komt te staan in de duinen, zal bepalend zijn.”

Voor de inwendige mens zal het Ford-team vertrouwen op water en op speciaal voedsel in plastic zakjes, zoals wordt gebruikt door hardlopers en wielrenners.  In het begeleidingsteam van Ford reizen een fysiotherapeut en een dokter mee.

Alvarez staat in Argentinië bekend als een ‘duinenspecialist’ maar hij benadrukt dat er dit jaar beduidend minder duinsecties zijn dan in voorgaande jaren. “Wij hebben dit jaar aan het Argentijns Rallykampioenschap deelgenomen om nog meer ervaring te krijgen voor de klassementsproeven. Daarvan zijn er de komende editie meer dan vorig jaar,” aldus Alvarez.

Het Zuidafrikaanse Ford-team heeft zich in het bijzonder toegelegd op het navigeren, want dat is in Le Dakar niet eenvoudig. “Op de verharde proeven zullen wij snel genoeg zijn want die lijken op die in het cross country kampioenschap in Zuid Afrika,” zegt Visser. “Maar met het rijden in de duinen hebben we nauwelijks ervaring. Daarom zijn we met de Ford Ranger naar het duinengebied in Namibië gegaan om te trainen. Ook hebben we veel adviezen van onze teamgenoten Lucio en Ronnie gekregen. Nu nog de routeaanwijzingen in het Frans ons eigen maken, want er is geen Engelse versie van het roadbook.”

Navigator Japie Badenhorst legt ook uit dat in het bijzonder het vinden van de verborgen waypoints moeilijk zal zijn. “Die worden pas zichtbaar als je redelijk dichtbij bent. Dat systeem is voor ons compleet nieuw.”

Aan het ontwerpen van de Dakar-Fords namen diverse designteams van Ford wereldwijd deel. De Fords Ranger zijn gebouwd door Neil Woolridge Motorsport uit Pietermaritzburg, terwijl de logistiek en service zullen worden verzorgd door South Racing uit Duitsland. Dit team verzorgt met MAN 6X6 Service Trucks en MAN T4 Race Trucks de ondersteuning tijden de rally.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.