Nieuws

Peugeot bracht afgelopen jaar een eigen pick-up op de markt: de Landtrek. In veel landen een waardevolle toevoeging aan het aanbod pick-ups. Bestelauto kon even offroad met de Landtrek, maar het blijft bij een eenmalige kennismaking: de Landtrek komt zeker niet naar Nederland.

We konden de Landtrek rijden tijdens een exclusieve rit op het ADAC offroad terrein in het Duitse Bauschheim. Daar werden we er tijdens een presentatie nog even aan herinnerd dat de combinatie Peugeot-pick-up zeker geen vreemde is. Al in 1938 was er de Peugeot 202, en wie kent niet de 404 pick-up of de 504 pick-up uit de zestiger en zeventiger jaren van de vorige eeuw? Omdat Peugeot graag terug wilde keren op de markt, begon het in 2017 een alliantie met de Chinese Dongfeng Group om zijn Rich-model te rebadgen en in Afrika te verkopen. Dat leidde tot het opzetten van een nieuwe samenwerking met een ander Chinees automobielbedrijf, Changan Automobile en bewerkte zijn Kaicene F70 Pick-up. Opnieuw zal de sterke verkoop in Afrikaanse landen de doelmarkt van de Peugeot Landtrek zijn. Zuid-Amerika, Mexico, Zuid-Afrika, India en de Aziatische regio van de Stille Oceaan zullen ook worden bestreken. Naast de productie in China en Tunesië, zal er ook assemblage plaatsvinden in Uruguay en Tunesië en Mexico. Er zullen versies met dubbele cabine, enkele cabine en chassis cabine worden aangeboden, met verschillende afwerkings- en specificatieniveaus om uit te kiezen.

Nu is er dan de Landtrek en dat is een smakelijk uitziende pick-up. Natuurlijk, het is een werkvoertuig, maar de Fransen hebben hem fraai vormgegeven. Kijk alleen maar eens naar die grote grille, de gespierde wielkasten en flink wat chroom. Hier staat een potente offroader. Hij is iets breder dan de huidige modellen die momenteel in Europa te koop zijn en biedt daardoor de grootste laadruimte in het segment. De nieuwe Landtrek wordt aangedreven door een 2,4-liter 210pk/320Nm benzine (afkomstig van Mitsubishi) of een 1,9-liter turbodiesel met 150pk/350Nm (afkomstig van een Chinese fabrikant). Er is zowel een handgeschakelde 6-versnellingsbak als een automaat leverbaar.

Op het offroad-terrein van ADAC kunnen we kort rijden met de Landtrek. Dat is een aangename ervaring. De Landtrek presteert uitstekend op het uitdagende terrein. Het meest indrukwekkend was het algemene rijcomfort en de stabiliteit en koersvastheid op ruw en zwaar terrein. De hill descent controle was voorbeeldig, zelfs op gladde ondergrond. Jammer is wel dat er geen elektrische stuurbekrachtiging was. Het interieur van de Landtrek is comfortabel en luxueus.

Zo op het eerste gezicht zou je zeggen: nieuwe markten aanboren met die Landtrek, prima, maar waarom zou je het toch ook niet even op de Europese markt proberen? Het antwoord op die vraag is duidelijk: ook al zou Peugeot dat willen, het kan eenvoudigweg niet. Ten eerste heeft de Landtrek niet de beschikking over moderne, wettelijk verplichte ADAS-systemen en ten tweede voldoen de motoren ‘slechts’ aan Euro 5. Kortom: geen land in Europa waar je de Landtrek gehomologeerd krijgt….

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.