Nieuws

Mercedes-Benz lanceerde dinsdag in Stockholm de laatste missende schakel in hun bestelautoprogramma: een midsize pick-up. De auto kent onderdelen van de Nissan NP300 Navara, die ook door Renault gebruikt wordt. Maar de auto is tegelijkertijd veel meer Mercedes dan de Navara ooit Renault zal worden.

De nieuwe Concept X-Class Midsize, zoals de auto voorlopig heet tot de introductie eind 2017, moet zoals Mercedes-Benz zelf zegt “de Mercedes onder de pick-ups worden. Hij is ontworpen met de vraag hoe luxe je een pick-up kunt maken zonder dat hij het echt karakter van een pick-up verliest. Voor Mercedes betekent dat een voertuig dat 1 ton laadvermogen heeft, een trekgewicht van drie ton en zo stevig in elkaar gezet dat hij moeiteloos jarenlang blijft functioneren onder de zwaarste omstandigheden. Maar dan ook met de rijeigenschappen en de luxe van een Mercedes E-klasse.

Hoewel er nog weinig bekend is aan harde details, is inmiddels wel duidelijk dat de nieuwe X-Class zowel op de weg als offroad betere rij-eigenschappen dan de Nissan NP300 Navara zal krijgen, omdat hij een bredere spoorbreedte heeft en een sterkere krachtbron. Ook  de carrosserie is breder voor meer binnenruimte.

Als motorisering heeft Mercedes-Benz hun eigen V6 in gedachte en verder viercilinder diesel- en benzinemotoren van Renault, of ‘de alliantie’ zoals Mercedes-Benz dat zelf noemt. De kracht van deze motoren zal naar keuze van de klant alleen naar de achterwielen gaan als 2WD of klassieke Japanse 4WD (2WD op de weg, 4H of 4L in het terrein) of met 4matic aandrijving.

Mercedes wil het voertuig wereldwijd positioneren bij een aantal categorieën kopers: single ondernemers met avontuurlijke inslag, landeigenaren, ondernemers met een gezin en zo meer.  Mercedes-Benz zoekt daarbij naar de optimalisatie van praktisch nut en lifestyle.

In de komende editie van Bestelauto magazine staat een full report over de Mercedes-Benz X-Class.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.