Nieuws

Het Duitse transportbedrijf Johann Fischer gebruikt sinds een paar maanden drie elektrische MAN eTGE’s op Norderney, een eiland in de Duitse Waddenzee. Het eiland behoort tot Unesco erfgoed en is een uitvalsoord voor toeristen op zoek naar rust, gezondheid en spa.

Georg Fischer is eigenaar van het familiebedrijf Johann Fischer en heeft een vloot van 35 MAN voertuigen. Met de elektrisch aangedreven bestelauto’s wil hij een voorbeeld stellen. Vakantiegangers zijn erg natuurbewust en Norderney is bekend in heel Duitsland en daarbuiten. “Als wij hier het goede voorbeeld geven, straalt dat uit naar buiten”, zegt hij. Hij is een van de eerste bedrijven op het Waddeneiland die overstapt op elektrische mobiliteit.

Georg Fischer is een vervoerder voor Norderney en de andere Oost-Friese eilanden. De kernactiviteit is distributiediensten langs de Noordzeekust. Hij exploiteert een groot magazijn in de stad Norden, waar de andere expediteurs hun goederen lossen, en brengt ze zes dagen per week met zijn eigen voertuigen naar de veerboten. Hij is ook op pad voor kruideniers- en drogisterijketens. Hij haalt de goederen op uit hun centrale magazijnen en vervoert ze vervolgens naar de winkels op de eilanden. Hij vervoert zelfs bouwmaterialen met zijn wagenpark dat speciaal aan het eiland is aangepast. 85 medewerkers zijn voor hem onderweg en actief in de magazijnen in Norden en op Norderney.

Omdat grotere vrachtwagens wel met de veerboot maar niet over het eiland mogen rijden, handelt het expeditiebedrijf de goederen direct af in de loods aan de haven van Norderney. Vanuit de gelede vrachtwagens worden ze op kleinere voertuigen geladen – waaronder de batterij-elektrische eTGE’s die drank, voedsel en pakjes van de opslagplaats door de smalle straten naar de hotels, pensions en winkels brengen. Ook de koffers van de vakantiegasten worden met de elektrische busjes rechtstreeks naar het vakantieverblijf gebracht.

Voor Georg Fischer zijn de drie eTGE’s een ideale aanvulling op het wagenpark. De actieradius van maximaal 130 kilometer is voldoende voor de afstanden op het eiland. Vaak is één acculading voldoende voor twee volle dagen werk. De drie voertuigen worden direct bij het magazijn aan wallboxen opgeladen. De eTGE’s zijn stil en storen nauwelijks de toeristen die op Norderney op zoek zijn naar rust, zegt Georg Fischer. Hij is ook overtuigd van het rijcomfort: “Je raakt snel gewend aan de elektrische aandrijving. Zo’n volledig elektrische bestelwagen heeft geen versnellingspook en levert het volle vermogen aan de as.” Bovendien bieden de eTGE’s het comfort dat hij al vele jaren van MAN gewend is. “Ik ben absoluut overtuigd van de kwaliteit van mijn MAN voertuigen, de afwerking, de betrouwbaarheid – niets piept of kraakt”, zegt hij.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.