Nieuws

Citroën introduceerde donderdag in Utrecht de nieuwe Jumper bestelauto. Daar is al veel over gezegd, maar de prijs was nog niet bekend. De prijslijst start bij 18.990 euro.

Die prijs staat voor een Jumper met een totaalgewicht van 2800 kg, L1H1 en met een 110 pk sterke 2.0 HDi dieselmotor. Citroën stond donderdag letterlijk stil bij de Jumper. Vooral de voorzijde is veranderd, met een duidelijke plek voor de dubbele chevrons. “Daar zijn we zeker blij mee, het geeft een stukje eigen merkidentiteit”, aldus manager bedrijfswagens Roland Hagenbeek. De Jumper lijkt achter de cabine amper veranderd, maar vooral aan de constructie is toch wel het een en ander verbeterd. Zo is de constructie van het dak verstevigd om de auto minder te laten torderen. Tevens zijn de scharnieren van de deuren versterkt en is in het chassis sterk THLE-staal toegepast. Aan de achterzijde is de camera opvallend, die inzittenden een blik biedt achter de auto, ook als de laadruime openstaat. Citroën is trots op het navigatiescherm, dat voor het eerst in deze klasse touchscreen biedt.

Hoewel de vernieuwde voorzijde, met grotere luchtinlaten voor koeling, vermoedt dat de Citroën Jumper klaar is voor Euro 6, is dat motorisch nog niet zo. Er worden eind 2015 nieuwe Euro 6 diesels van PSA geïntroduceerd. Het gewicht van de Jumper, evenals de onderhoudsinterval van 48000 km, zijn onveranderd. Nieuw in het gamma is een L1H2 variant. “Dat was een wens die we hoorden uit de markt. Men wilde graag ook bij de korte Jumper rechtop in de laadruimte willen staan”, aldus productmanager Vincent Pieterse.

Citroën heeft met de Jumper nu een marktaandeel van circa 6 procent. “Daar moet met de nieuwe Jumper nog wel wat bijkomen”, aldus Jeroen Tas, directeur Business Sales van Citroën, die echter geen harde doelstelling wil uitspreken. Hij geeft wel aan dat het aantal Citroën Business Center dit jaar zal groeien van 12 naar 20 stuks. “Dan hebben we een landelijke dekking.”

Citroën greep de introductie van de Jumper om meteen de Bedrijfswagendagen te organiseren. Diverse workshops rond de bedrijfswagens van Citroën toonden wat er allemaal mogelijk is. Eyecatcher was het prototype van de Grand Picasso Van van Gefco. Bijzonder was ook dat CityBox al een nieuwe L3 Jumper compleet met 21 kuub grote Polylight opbouw had staan. De Jumper CityBox is goed voor een laadvermogen van 850 kg. Carrosserie Harderwijk presenteerde een exemplaar van de vorige Jumper, maar wel als SolCar, een koelauto die zijn energie betrekt van op het dak gemonteerde zonnepanelen. Snoeks liet trots een Jumpy zien met dubbele cabine en vertelde dat het nu als enige af-fabriek partner is voor dubbele cabines. Een dubbele cabine voor de nieuwe Jumper is in ontwikkeling. Autrans uit Tilburg was aanwezig met tal van 4×4 versies van de verschillende Citroën bedrijfswagens, afkomstig van het Franse Dangel. Inrichter Sortimo liet de laatste snufjes op het gebied van bedrijfsautoinrichting zien, met onder meer een ladingvastzetsysteem en de melding dat de productie van composietdelen voor systemen inmiddels van start is gegaan.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.