De nieuwe Ford Transit, die woensdag op de IAA in Hannover wordt geïntroduceerd, krijgt optioneel een automatische transmissie met maar liefst 10 gangen. De nieuwe tweetons Transit krijgt ook een nieuw front en een nieuw interieur en Bestelauto heeft als eerste de beelden ervan.
De tweetons Transit, die niet zoals de andere Transits (Courier, Connect, Custom) een eigen naam heeft gekregen, krijgt een geupgrade 2.0 liter EcoBlue diesel. Die is er in de vermogens 105, 130 en 170 pk. Er komt ook nog een zeer krachtige 185 pk motor. Die levert maar liefst 415 Nm aan koppel. De turbocharger is bij alle motoren aangepast voor vermogen over een breder toerenbereik. Ford zegt dat het brandstofverbruik met 7 procent verbeterd is.



















Vanaf het voorjaar van 2020 is er ook een tientraps automaat leverbaar op achterwielaangedreven modellen van de Transit. Bestelauto kon al even met de nieuwe automaat rijden op de testbaan in Lommel en had nog nooit zoveel gangen in een transmissie tot haar beschikking. De hoogste versnelling lijkt echt gereserveerd voor de snelweg, want die haalden we nooit op Fords testbaan. Ook met de nieuwe MHEV-aandrijflijn konden we al kennismaken. Omdat dit een mild-hybride systeem is merk je er tijdens het rijden weinig tot niks van. Een door een riem aangedreven geïntegreerde dynamo vervangt de standaard dynamo, waardoor energie wordt teruggewonnen en opgeslagen tijdens afremmen en een 48-volt lithium-ion luchtgekoeld batterijpakket wordt opgeladen. De opgeslagen energie wordt gebruikt om koppelondersteuning te bieden aan de motor bij normaal rijden en accelereren, en om de elektrische accessoires van het voertuig te voeden. Bij veel start-stop werk kan dit wel tot 8 procent aan brandstofverbruik schelen.
De Transit heeft net als Fords overige bestellers een nieuw front gekregen, met onder meer een nieuwe bumper en aangepaste grille. Ook de motorkap is vernieuwd. LED-dagrijverlichting geeft de koplampunits een moderne uitstraling. Het interieur is ook helemaal vernieuwd en biedt de kenmerkende rechtopstaande tablet in het midden van het dashboard. De kenmerkende flessenhouders zijn er nog steeds, de Transit heeft daarnaast flink aan opbergruimte in het dashboard gewonnen. De Transit zit ook weer vol met tal van veiligheids- en assistentiesystemen. Het meest gelukkig waren wij tijdens de eerste rit met Adaptive Cruise Control, want dat geeft veel rust aan de bestuurder. Ook het Blind Spot System is nuttig.
Ford is ook met het gewicht van de Transit aan de slag geweest. Zo is de motorkap nu van aluminium en het tussenschot van kunststof. Ook is er nieuw staal toegepast in het chassis en zijn de wielen van lichtgewicht staal. De achteras is opnieuw geconstrueerd en het uitlaatsysteem heeft ook een nieuw design gekregen. Samen met andere aanpassingen zorgt dat voor een verhoogd laadvermogen van 80 kg. Volgens Ford is het laadvermogen voor de voorwielaangedreven versie van de tweetons Transit nu een van de beste in zijn klasse.
De nieuwe Ford Transit is pas vanaf midden 2019 leverbaar. Prijzen zijn nu dan ook nog niet bekend.