Nieuws

De nieuwe Ford Transit staat in april bij de dealer voor een prijs vanaf 20.475 euro.  Volgens importeur Ford Nederland biedt de 2 tons + Transit, het zwaarste model uit het Transit gamma, het hoogste laadvermogen binnen zijn klasse tegen de laagste exploitatiekosten. De Transit ECOnetic-uitvoeringen hebben het laagste brandstofverbruik in het segment. Bovendien voorziet de Transit over de gehele linie in aanzienlijk lagere onderhouds- en reparatiekosten, een uitzonderlijke duurzaamheid, een groter laadvolume en slimme laadruimtevoorzieningen.

De introductie van deze geheel nieuwe 2-tons Transit is een van de 4 mijlpalen binnen de verregaande transformatie van het wereldwijde bedrijfswagengamma van Ford. Als het gehele gamma eind 2014 is uitgerold, is de Ford Transit er in meer verschillende modellen en varianten dan ooit. Naast de (middel)zware Transit biedt Ford de keuze uit de 1-tons Transit Custom (‘International Van of the Year 2013’, Transit Connect (‘International Van of the Year 2014’) en de compacte Transit Courier.´Transit´ evolueert van een modelnaam naar een compleet ‘merk’ met een brede modellenlijn, het grootste aanbod van lichte en middelzware bedrijfswagens in Europa.

“De geheel nieuwe Transit van Ford legt de lat wederom hoger binnen zijn klasse door de nog lagere exploitatiekosten, een groter laadvermogen en baanbrekende technologieën,” zegt Paul Randle, vehicle line director van Global Commercial Vehicles bij Ford Europa. “Daar bovenop komen nog een ongekend breed aanbod aan modellen en uiteraard het legendarische en krachtige Transit karakter.”

De geheel nieuwe Transit is gebaseerd op een geavanceerd mondiaal platform en vervangt samen met de succesvolle nieuwe Transit Custom de zwaardere Transit-uitvoeringen in het Europese bedrijfsauto-assortiment van Ford. Eerder dit jaar vierde Ford de productie van de zeven miljoenste Transit sinds het iconische model in 1965 werd gelanceerd.

De Transit ECOnetic-modellen hebben binnen hun klasse de laagste CO2-uitstoot van 169 g/km, wat overeenkomt met een gecombineerd brandstofverbruik van 6.4 l/100km. Vergeleken met de al zeer zuinige ECOnetic-uitvoering van de vorige Transit, is het brandstofverbruik met nog eens zes procent gedaald.

De Transit ECOnetic-varianten worden aangedreven door een uniek afgestelde 92kW (125pk) sterke 2.2 Duratorq TDCi-dieselmotor met Auto-Start-Stop en het innovatieve Acceleration Control van Ford. Het Transit ECOnetic-aanbod is verder vergroot naar zes verschillende bestelautomodellen met een totale voertuigmassa van maximaal 3,5 ton.

De reguliere Transit modellen zijn leverbaar met de 2.2-liter Duratorq TDCi-dieselmotor, verkrijgbaar in drie uitvoeringen; 72kW (100pk), 92kW (125pk) of 114kW (155 pk), allen gekoppeld aan een handgeschakelde 6-versnellingsbak. De  92kW en 114kW sterke 2.2 TDCi is ook verkrijgbaar als HDT6 die voldoet aan de Euro HDT VI-normen.

De nieuwe Transit is leverbaar met voorwiel-, achterwiel-, of vierwielaandrijving. Daarnaast hoeft de Transit slechts per 2 jaar of 50.000 km een onderhoudsbeurt te ondergaan en is de benodigde tijd voor gepland onderhoud per 150.000 km gedaald van 5,4 naar 4,2 uur ten opzichte van het vorige model.

De nieuwe Transit is onderworpen aan de strenge Ford kwaliteitsnormen voor bedrijfswagens en heeft 11 miljoen km aan zware tests ondergaan in Europa en Noord-Amerika, vergelijkbaar met 275 rondes om de wereld. Bovendien is de Transit 500.000 km lang getest door echte Transit-klanten in echte praktijksituaties. Voor het eerst heeft het nieuwe model ook een serie extreme krachttests ondergaan om te garanderen dat de auto veilig en voorspelbaar reageert bij de zwaarste impact die in de praktijk voorkomt; tijdens een van de tests wordt bijvoorbeeld een stoeprand met een hoogte van 150 mm geraakt met een snelheid van 60 km/uur.

De laadcapaciteit van de nieuwe Transit is tot 11 procent groter ten opzichte van die van het vorige model en voor de laadruimte is een breed aanbod van innovatieve voorzieningen beschikbaar, zodat lading gemakkelijker en veiliger kan worden vervoerd. De laadruimte heeft verticalere zijwanden en praktische, grotere deuropeningen. De opening van de zijschuifdeuren is nu een toonaangevende 1.300 mm breed zodat er eenvoudiger kan worden in- en uitgeladen met vorkheftrucks.

Het maximale volume van de L2-bestelauto met standaard volledig stalen laadschot is bijvoorbeeld gestegen van 10,3 tot 11,2 m3 waardoor er nu vier Europallets mee kunnen worden vervoerd en er voorwerpen van 3 meter lang op de vloer passen. De grootste Jumbo-bestelauto kan achter zijn laadschot 15,1 m3 kwijt.

De nieuwe Transit bestelauto’s zijn leverbaar met drie verschillende lengtes, twee verschillende dakhoogtes en een totale voertuigmassa van maximaal 4,7 ton. De Transit is in Nederland leverbaar als Bestelauto met Dubbele of Enkele Cabine, Kombi, Minibus, en Chassis met Enkele of Dubbele Cabine. Een nieuwe Chassis Cab SuperJumbo-uitvoering biedt de mogelijkheid om een opbouw van vijf meter te monteren en onder de Transit people movers bevindt zich een reeks busmodellen met zitplaats voor maximaal 18 personen.

De cabine van de nieuwe Transit is aanzienlijk ruimer dan die van het vorige model. Zo zijn de schouderruimte, de hoofdruimte en het zicht toegenomen en is de rijhouding comfortabeler door een volledig in hoogte en diepte verstelbare stuurkolom. Het volledig nieuwe interieur met stijlvol en functioneel dashboard is voorzien van een reeks slimme opbergmogelijkheden, waaronder een hoog bergvak over de volle breedte en een groot verborgen compartiment onder de dubbele passagiersstoel. Het 230-volt stopcontact kan worden gebruikt om gereedschap of laptops op te laden zonder dat er een speciale adapter nodig is.

De nieuwe Ford Transit is in Nederland leverbaar in een groot aantal varianten, varierend van de ultrazuinige L2H2 Bestelauto ECOnetic tot aan L4H3 Minibus of L5H1 Chassis Dubbele Cabine. Het aanbod van motoren en aandrijvingen is zeer gevarieerd en de Transit is volledig te personaliseren met vele luxe-, comfort-, veiligheids-, en laadvoorzieningen.

De nieuwe Ford Transit wordt in twee fasen geïntroduceerd. Vanaf april 2014 zijn de Bestelauto, Chassis Enkele Cabine en Minibus beschikbaar. De Bestelauto Dubbele Cabine, Chassis Dubbele Cabine en Kombi volgen in oktober 2014. Ten opzichte van het huidig model wordt de Transit in zo ongeveer alle opzichten groter om aan alle eisen van het 2-tons segment te voldoen. Zo heeft de L2 variant van de Bestelauto capaciteit voor een extra europallet, biedt het H3 dak een stahoogte van 2 meter en gelden voor alle modellen ± 1m3 meer laadvolume. Ook de Minibus is gegroeid en kan nu tot 18 personen vervoeren (L2 11/12 personen, L3 14/15 personen, L4 17/18 personen).

De L1 en L5 lengtes zijn uitsluitend voorbehouden aan de Chassis varianten. De L1-variant dekt ook het Transit Custom segment af en de L5-variant is geschikt voor een opbouw met een lengte van maar liefst 5 meter.

De nieuwe Transit kent vijf motorvarianten en drie aandrijflijnen (FWD, RWD en AWD) met verschillende (optionele beschikbare) eindreducties. FWD is er voor de modellen met een GVW tot 3.500 kg. RWD start vanaf een GVW van 3.500 kg en AWD is alleen beschikbaar op de modellen met een GVW van 3.500 kg. Bij 3.500 kg GVW kan dus bij de meeste varianten worden gekozen uit alle aandrijflijnen! Drie motorvarianten voldoen aan de Euro 5 standaard en twee aan de Euro VI standaard. De Euro 5 motoren zijn voor de Nederlandse markt standaard voorzien van Auto-Start-Stop (Auto-Start-Stop wordt niet geleverd in combinatie met AWD). Ook de Euro VI motoren zijn tevens standaard voorzien van Auto-Start-Stop en zijn beschikbaar op de zwaardere achterwiel aangedreven modellen. Vanaf een minimaal massa ledig voertuig van 2.255 kg (referentiemassa 2.380 kg) is er de keuze tussen Euro 5 of Euro VI. Vanaf een ledig gewicht van 2.715 kg (referentiemassa 2.840 kg) is Euro VI standaard.


5 reacties op “Foto’s: Nieuwe Ford Transit vanaf 20.475 euro

  1. Wim schreef:

    Jammer, laten een grote groep kopers liggen door geen bestelbus met dakhoogte H1 aan te bieden.

  2. Engels Filip schreef:

    waarom niet beschikbaar in bv 3.2 met automaat

  3. Huub schreef:

    Pracht bus met veel voordelen, maar helaas geen automatische versnellingsbak. Dan gaan we hem niet aanschaffen. Jammer!

  4. Antoin schreef:

    Jammer geen automaat.

    Daar laten jullie veel klanten links liggen….

    Pas als er een automaat op de markt is koop ik een Ford en niet eerder.

    Best jammer

  5. Almar schreef:

    Ik rij nu een transit 3.2 vijf cilinder. Wat een fantastische bus is dit maar het wordt helaas wel bijna tijd voor een nieuwe. Helaas gaat ford Europa niet mee met de Amerikanen want daar schaf je gewoon de nieuwe transit aan met 3.2 en powershift automaat. Beste Ford gaat dit nog komen in Eu of gaan jullie verder op de “zuinige” tour?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.