Nieuws

Iveco heeft maandag de eerste informatie over de nieuwe Daily gepresenteerd. Iveco spreekt zelf van een ‘compleet nieuw design’, al lijkt de nieuwe Daily zo op het eerste gezicht wel op zijn voorganger. Het sterke chassis, tevens geschikt voor tal van opbouwvarianten, is gebleven. DailyCat_29520COK_4b311De nieuwe Daily rolt binnenkort van de band in de Iveco-fabrieken in Suzzara (Italië) en Valladolid (Spanje), twee vestigingen waarin Iveco recent fors investeerde om de productielijnen te vernieuwen. In juni moet de auto bij de Europese dealers staan.

De gebleven chassisstructuur biedt als voordeel dat de stevigheid, flexibiliteit en duurzaamheid op lange termijn nog altijd goed te verzekeren zijn. Vooral de vele configuratiemogelijkheden bij de chassis-cabine zijn een sterk punt, waarmee Iveco de Daily geliefd heeft laten worden bij carrosseriebouwers.

Daily2

De ontwikkelingsinspanningen concentreerden zich op beide versies: de chassis-cabine en de bestelwagen. Toch wordt er meer nadruk gelegd op die laatste versie, die zijn prestaties in elk opzicht ziet verbeteren: de behandelings- en transportcapaciteiten profiteren van de geoptimaliseerde volumes en het gebruiksgemak neemt toe dankzij de beter toegankelijke laadvloer.

Iveco heeft de inhoud van de bestelwagen vergroot door de verhoudingen tussen de wielbasis, de totale lengte en de lengte van de laadvloer te herzien. Zo zijn nieuwe modellen van 18 en 20 m³ gecreëerd (onovertroffen volume in deze klasse) en een model van 11 m³. Die laatste versie kan schermen met een ongeëvenaarde laadefficiëntie: dat is de index die de verhouding tussen de lengte van het laadcompartiment en de totale lengte van het voertuig meet.

Dankzij het nieuwe design met langere wielbases en een kortere achteroverbouw heeft de Daily volgens Iveco een zeer goed rijgedrag zonder daarbij te tornen aan de wendbaarheid in krappe situaties. Alle modellen tot 3,5 ton zijn uitgerust met een nieuwe voorwielophanging, die een de controle over het voertuig verzekert, het comfort verhoogt en een maximaal laadvolume garandeert. De modellen met enkel-lucht op de achteras kregen een nieuwe achterwielophanging die de hoogte van de laadvloer met naar schatting 55 millimeter verlaagt. Dat vereenvoudigt ook het in- en uitladen.

Details over motoren zijn nog niet bekend gemaakt. Het brandstofverbruik van de Daily ligt volgens Iveco 5 procent lager dan dat van het vorige model en ook de Total Cost of Ownership (TCO) is duidelijk omlaag gegaan. Daarnaast zijn de prestaties verbeterd en hebben de klanten keuze uit een breed scala aan motoren, versnellingsbakken en overbrengingsverhoudingen.

Het voertuigcomfort is volgens Iveco ook sterk verbeterd. Het cabine-interieur is comfortabeler en stiller geworden en biedt ‘dezelfde zitpositie en aankleding als in een hogere klasse personenwagen’. De ergonomie van de cabine is beter, ook is er meer geluidsisolatie, een doeltreffender airconditioning en beter comfort voor de bestuurder, ongeacht de lading.

Daily3

Om het leveringsaanbod te completeren wordt de New Daily ook verkrijgbaar in diverse minibus- versies, om in te spelen op de behoeften van klanten die in de sector van het personenvervoer werken, en dan zowel binnenstedelijk als voor snelle intercitytransfers.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.