Nieuws

De achtste generatie van de Toyota HiLux heeft dinsdag het levenslicht gezien op de Geneva Motor Show. ’s Werelds populairste pickup is volgens Toyota sterker dan ooit dankzij een compleet nieuw design en nieuwe technieken. Het ladderchassis is nog stijver en er is een nieuwe en efficiëntere dieselmotor ontwikkeld. Eind juni staat de HiLux bij de dealer.

De Hilux is wereldwijd ongekend populair. In 2015 werden er in Europa 34.000 exemplaren verkocht, goed voor een segmentaandeel van 23,1 procent. Wereldwijd werden er overigens in datzelfde jaar zo’n 600.000 van verkocht. De 8e generatie Hilux is kwalitatief van een nog hoger niveau. Het ultieme werkpaard heeft een trekcapaciteit van liefst 3.200 kilogram en heeft een enorme carrosseriestijfheid, ook in geaccidenteerd terrein. De nieuwe Hilux is gegroeid. Hij is nu 5.335 mm lang (+75 mm), 1.855 mm breed (+20 mm) en 1.815 mm hoog (-45 mm). De lengte van de laadbak is vergroot van 1.544 naar maximaal 1.645 mm.

De HiLux krijgt maar liefst vijf cabinevarianten: de enkele cabine, voorzien van 2 zitplaatsen; de Xtra Cabine, voortaan voorzien van 4 portieren (suïcide doors), plus een variant  met 4 zitplaatsen (BPM-plichtig); de Xtra Cabine Van, variant met 2 zitplaatsen (niet BPM-plichtig); de dubbele cabine, een ruime 5-zitter (BPM-plichtig) en de Dubbel Cabine Van, een variant met 2 zitplaatsen (niet BPM-plichtig), met veel laadruimte achter de tussenwand in de cabine. Afhankelijk van het model is er keuze uit 2WD en 4WD en komen er 4 uitrustingsniveaus beschikbaar. Toyota levert de nieuwe Hilux in 8 stoere kleuren. Volledig nieuw zijn ‘Volcano Red’ en ‘Hydro Blue’.

Toyota levert de nieuwe Hilux met een nieuwe efficiënte Euro 6  2,4 liter D-4D-F dieselmotor met 110 kW/150 pk bij 3.400 tpm met vervolgens 400 Nm trekkracht tussen 1.600 en 2.000 tpm. De motor wordt gekoppeld aan een nieuwe handgeschakelde zesbak. Voor de ‘Dubbel Cabine’-modellen is tevens de nieuwe zestraps automaat leverbaar. Alle versies hebben een topsnelheid van 170 km/u. Het gemiddelde brandstofverbruik bedraagt 7,1 l/100 km, gelijk aan een CO2-uitstoot van 187 g/km.

De nieuwe HiLux is ook verbeterd als het gaat om comfort. Smart Entry maakt instappen makkelijker dan ooit en het interieur heeft een nieuwe, overzichtelijke middenconsole met een 7-inch touchscreen multimediasysteem. Optioneel of zelfs standaard voorzien van navigatie. Het instrumentencluster heeft naast analoge meters ook een full-colour 4,2 inch TFT-scherm.

Toyota Safety Sense is ook aanwezig in de Hilux en omvat een botspreventiesysteem (Pre-Collision System), rijstrookassistentie (Lane Departure Alert), verkeersbordenherkenning (Road Sign Assist) en automatische grootlichtassistent (Automatic Highbeam). De levering van de nieuwe Toyota Hilux start vanaf eind juni. De prijzen maakt Toyota in een later stadium bekend.

2 reacties op “Foto’s: Nieuwe Toyota HiLux maakt Europees debuut

  1. G.Timmermans schreef:

    Ik ben in afwachting van de prijzen maar zeer geintresseerd voor deze nieuwe Hillux

  2. G.Timmermans schreef:

    zeer geintresseerd

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.