Verrassing van Peugeot: de opvolger van de Partner heet de Rifter. Althans, dat is de naam van de nieuwe personenautoversie van de PSA-drieling die Peugeot woensdag presenteert. Eerder werden al de Opel Combo en de Citroën Berlingo aan het publiek getoond.
De voorkant van de nieuwe Rifter heeft wel wat weg van de Expert. Helemaal niet erg, want de Rifter heeft daardoor echt een stoer voorkomen, echt weer anders dan de Berlingo en de Combo. Hij heeft een brede grille en ok de wat agressief gesneden koplampen doen charismatisch aan.
Ook de Rifter is in twee lengten leverbaar, en Peugeot is zo vriendelijk om bij de eerste informatie even een bouwtekening mee te leveren, zodat duidelijk is wat de dimensies precies zijn.
Dat is dan ook meteen met het meest interessante wat we aan de buitenkant kunnen ontdekken, want verder is de auto (natuurlijk) identiek aan zijn PSA-familie. Van binnen ziet de Peugeot Rifter er net zo stoer uit als aan de voorzijde. Het afgeplatte stuur is sportief en de two-tone is het dashboard is leuk, al gaat die straks op de bestelautoversie nooit verschijnen natuurlijk. Ook hier zien we het optionele 8 inch fraaie display rechtop in het dashboard staan. Het scherm bevindt zich binnen handbereik en heeft twee USB-aansluitingen, een jackaansluiting, een Bluetooth-aansluiting en een draadloze oplader voor smartphones. Het systeem wordt compleet gemaakt met Mirror Screen dat compatibel is met Mirror Link, Apple Carplay en Android Auto. Samen met het head-up display is dit wat Peugeot i-Cockpit noemt. Tevens is het dashboard rond de versnellingspook doorgebouwd naar achteren. Dat schijnt voorbehouden te zijn aan versies met een automatische parkeerrem. Wie kiest voor de EAT8 automatische transmissie (vanaf 2019), krijgt geen versnellingspook maar enkel een draaiknop.








De nieuwe Peugeot Rifter wordt geproduceerd op het EMP2-platform. De auto komt er net als de andere PSA’s in lengtes van 440 cm en 475 cm. In combinatie met specifieke ontwikkelingen aan de achterkant die de modulariteit en het laadvermogen ten goede komen, verleent het EMP2-platform de Rifter een volgens Peugeot een voor dit segment ongekend compromis tussen comfort en rijgedrag. De wegligging wordt gegarandeerd door een voortrein van het type pseudo-MacPherson en een flexibele achteras. Specifieke instellingen voor de vering en de stuurinrichting zorgen voor een goed rijcomfort.
De Rifter wordt net als de Berlingo leverbaar met twee benzine- en drie dieselvarianten: de PureTech 130 pk S&S benzinemotor met 8-traps automaat EAT8 (leverbaar in de loop van 2019) en de PureTech 110pk S&S met handgeschakelde 5-versnellingsbak; als 1.5 BlueHDi zijn er de BlueHDi 130 pk S&S met handgeschakelde 6-versnellingsbak of 8-traps automaat EAT8, de BlueHDi 100 pk met handgeschakelde 5-versnellingsbak en de BlueHDi 75 pk,met handgeschakelde 5-versnellingsbak
De dieselmotoren zijn allemaal voorzien van een roetfilter in combinatie met SCR (Selective Catalytic Reduction). Hierdoor is er ook geen additief voor het roetfilter meer nodig.
De nieuwe Rifter zit vol slimme en handige snufjes zoals als gezegd een automatische handrem, maar ook adaptieve cruise control, Traffic Sign Recognition, Active Lane Departure Warning, Active Safety Brake en Trailer Swing Control. Dit laatste stabiliseert de aanhangwagen om slingeringen te dempen of de auto indien nodig af te remmen. De achteruitrijcamera Visiopark 180° bewaakt de zone achter de auto 180° met een klassieke 180°-weergave (bird view) of ‘zoom’ bij het dicht naderen van een obstakel.
De nieuwe Peugeot Rifter beleeft als personenauto zijn wereldpremière op de Geneva Motorshow 2018 en is vanaf september 2018 wereldwijd te koop. Later dit jaar verwachten we ook de bestelautoversie van de Rifter, waarvan niet zeker is of hij ook die naam krijgt. Zowel de bestelauto als de personenauto worden geproduceerd in de fabrieken van Vigo (Spanje) en Mangualde (Portugal).