Nieuws

PSA presenteert met trots de nieuwe Citroën Berlingo, Opel Combo en Peugeot Partner. Eerder al zagen we de personenautoversies, nu is het tijd voor de bestelauto’s. Bestelauto kan als eerste de nieuwe bestellers laten zien èn als eerste melden dat de Peugeot Partner gewoon de Peugeot Partner blijft heten.

Dit in tegenstelling tot de personenauto, die als nieuwe naam Rifter kreeg. De Citroën Berlingo en Peugeot Partner worden al sinds 1996 gemaakt en beleven nu hun derde generatie. De Opel Combo wordt voor het eerst door PSA geproduceerd. Veel van de technische details delen de drie auto’s, maar uiterlijk onderscheiden ze zich door een eigen voorzijde. Ook aan de binnenkant is ruimte voor verscheidenheid, onder meer waar het gaat om bedieningselementen en afwerkingsdetails. De mogelijkheid van drie zitplaatsen in de cabine blijft mogelijk. Citroën noemt dit de ‘Extenso’-cabine.

HetPSA-trio verkrijgbaar is in twee lengtematen (4,40 m en 4,75 m), die onderling verschillen in wielbasis. De hoogte bedraagt 1,80 m voor de standaardversie en 1,85 voor de verlengde versie. de korte versie (lengte 4,40 meter) heeft een wielbasis van 2.785 mm, een laadvermogen van maximaal 1.000 kg en een laadruimte van 3,3 tot 3,8 m3. de 4,75 meter lange XL-variant, met een wielbasis van 2.975 mm en een laadruimte van maximaal 4,4 m3, waarin zelfs voorwerpen met een lengte van 3.440 mm zijn te vervoeren. De Berlingo, Combo en Partner hebben een luik in het tussenschot, waarmee laadlengte wordt gewonnen. Tussen de wielkasten passen Europallets en zelfs in de korte versie is volgens PSA plek voor twee van die dragers. Het laadvermogen bedraagt zogezegd 1000 kg voor de standaard (korte) versie en 950 kg voor de XL-versie. Als aanhangergewicht geldt een maximum van 1500 kg, afhankelijk van de motor.

De Berlingo, Combo en Partner krijgen twee motoren: een 1.2 PureTech benzinemotor van 110 pk met start&stop en een zesgangs handbak dan wel de 130 pk versie met S&S en EAT8 automaat ( leverbaar vanaf de tweede helft van 2019). Bij de 1.5 BlueHDi diesel is er meer keus, namelijk 75 pk, 100 pk, een 100 pk met S&S, alle drie handgeschakeld, of een 130 pk versie naar keuze met 6 gangs handbak of EAT8 automaat. Opel laat overigens officieel niets los over de motoren, maar het is voor de hand liggend dat de PSA-krachtbronnen allemaal hetzelfde zijn.

Het PSA-trio is modern van aard want er zijn maar liefst 20 rijhulpsystemen en 4 connectiviteitstechnologieën. Zeer innovatief is een overbeladingscontrole, waar de drie merken allemaal een eigen naam aan geven. Dit systeem weegt d.m.v. sensors het gewicht dat aan boord is zodra de motor wordt gestart. De bestuurder kan ook met een druk op een knop een meting van de druk op de assen laten doen. Een wit LED-signaal geeft aan als het gewicht de 80 procent van het toegelaten laadvermogen overschrijdt. Als het gewicht boven de limiet is, licht een oranje waarschuwingslampje met een uitroepteken op. Ook een digitale achteruitkijkspiegel, Surround Rear Vision noemt Citroën het, is onderscheidend. Het verbetert het zicht naar achteren aanzienlijk. Een tweede camera in de buitenspiegel aan de rechterkant maakt de ‘dode hoek’ zichtbaar voor de bestuurder. Verder kan de nieuwe Berlingo/Combo/Partner worden uitgerust met het nieuwe Flank Guard-systeem, dat met input van sensors voorkomt dat de auto vervelende en kostbare beschadigingen oploopt tijdens het manoeuvreren in een kleine ruimte. Het systeem waarschuwt zodra de auto met de zijkant een obstakel als een muurtje, een pilaar of een ander voertuig dreigt te raken. Andere nieuwe dan wel interessante opties zijn Adaptive Cruise Control met stop&go, Active Safety Brake, Forward Collision Alert, Lane Keep Assist, Hill Descent Control, Intelligent Speed Adaptation, Automatic Cruise Control, Driver Drowsiness Alert en Speed Sign Recognition. Last but not least biedt de nieuwste generatie infotainmentsystemen uitstekende connectiviteit aan boord. De met Apple CarPlay en Android Auto compatibele Multimedia Radio- en Multimedia Navi Pro-systemen zijn eenvoudig te bedienen via de prominente en makkelijk afleesbare 8-inch kleurentouchscreen. Het geïntegreerde navigatiesysteem van de topversie biedt Europese wegenkaarten en 3D-navigatie en toont ook de updates van TMC (Traffic Messaging Channel). Daarmee kan de bestuurder op zijn route altijd eventuele files omzeilen.

Inmiddels is er ook meer bekend over de Peugeot Partner. Die heeft dezelfde features als de Berlingo en de Combo, alleen heten ze net even anders, voor de broodnodige onderscheiding. Peugeot heeft in de nieuwe Partner haar i-Cockpit gemonteerd en geeft daar nogal hoog van op. Het is namelijk ‘een must voor professionele gebruikers die constant op zoek zijn naar manieren om de kwaliteit van de dienstverlening die ze verschaffen te verbeteren. Een optimale ergonomische lay-out, een hoogstaand comfort en buitengewone veiligheidssystemen zorgen voor een intuïtieve rijervaring.’ Dat gaan we graag een keer ervaren. Het komt tot uiting door een compact stuurwiel, een display en een 8 inch touchscreen in het midden van het dashboard, maar dat zagen we ook al bij de Berlingo en Combo.

De nieuwe Citroën Berlingo, Opel Combo en Peugeot Partner beleven hun wereldpremière op de IAA show in Hannover, in september. Dan start ook meteen de verkoop.

Lees binnenkort bij Bestelauto een rij-impressie met het nieuwe PSA-trio.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.