Met de nieuwe ProAce doet Toyota een serieuze poging om terug te komen in het bestelwagen segment. De nieuwe ProAce is duidelijk een kind uit een gemengd Frans-Japans huwelijk maar Toyota is er wel degelijk in geslaagd hem een eigen gezicht te geven. Belangrijker nog is echter het verhaal achter de nieuwe bedrijfswagen verkoop- en serviceorganisatie.
Toyota deed in het verleden goed mee in het segment van de ééntonners. Eind vorige eeuw haalde Toyota nog rond de 10 procent marktaandeel met de HiAce bestelwagen. Dat was een bijzonder populaire besteller en het was ook een hele taaie. Dat blijkt ook uit de registraties want hoewel de HiAce in zijn oervorm al sinds 2011 niet meer verkocht wordt rijden er op dit moment nog 7.700 van die busjes rond. Toyota kwam daarna met de ProAce, een kloon van de Citroen Jumpy en de Fiat Scudo. Het was het eerste teken van leven van de nieuwe samenwerking tussen de Japanners en het Franse PSA. Hoewel de ProAce met Franse genen beslist geen verkeerde bestelwagen was werd het geen doorslaggevend succes voor Toyota. Eigenlijk was het model bij introductie reeds verouderd en naar nu blijkt was het ook slechts een tussenmodel. Achter de schermen werd in PSA verband namelijk al gewerkt aan de opvolger, de nieuwe ProAce.














De nieuwe ProAce is dus weer een PSA product maar deze keer met duidelijk meer Toyota invloeden dan alleen het opsturen van een badge en een setje wieldoppen. Niet alleen tijdens het ontwerp van de nieuwe generatie maar ook bij het productieproces heeft Toyota een vinger in de pap. Zo zijn er alleen al 25 speciale Toyota kwaliteit-controleurs toegevoegd aan de standaard eindcontrole. Toyota heeft een naam op te houden op het gebied van kwaliteit en het merk laat niets aan het toeval over. Technisch en onderhuids is de nieuwe ProAce echter een kloon van de Franse Peugeot-Citroën tweeling en dat zie je bijvoorbeeld op alle onderdelen onder de motorkap. Daar staan voortaan keurig drie logo’s op.
Champion
Toyota heeft in ons land 106 speciale bedrijfswagen specialisten opgeleid. Deze zogenaamde ‘Champions’ vormen de vaste aanspreekpunten voor het bedrijfleven en deze mensen weten exact wat er speelt bij de klant. Dat is in dit segment belangrijk want de ene klant is de andere niet. Sommige klanten kunnen heel eenvoudig met een leenauto uit de voeten maar anderen hebben een specifieke inbouw van apparatuur of installaties. Een leenauto is dan geen optie en dat kan betekenen dat er gewoon langer doorgewerkt wordt om de auto zo snel mogelijk weer inzetbaar te krijgen. Met de ‘Champions’ die dicht op de klant zitten in een persoonlijke relatie wil Toyota hier een slag in maken. Doordat de bedrijfswagenspecialist zich verdiept in het werk en de taken van de klant kan hij service- reparaties en onderhoud zodanig inplannen dat het de bedrijfsvoering zo weinig mogelijk verstoort.
All-in one
Met de specifieke aanpak voor de bedrijfswagen klanten biedt Toyota een ‘all-in one’ systeem waarbij de bestelwagen klaar om in te zetten wordt afgeleverd. Dat betekent compleet met imperial, betimmering, reclame of trekhaak, geheel overeenkomstig de wensen van de klant. Doordat de Toyota garantie ook van kracht is voor alles wat de dealer er op- en aan schroeft heeft de klant voortaan slechts één aanspreekpartner. Met deze aanpak hoopt Toyota weer een stevig graantje mee te gaan pikken in het segment van de lichte bedrijfswagens. De nieuwe HiAce pickup die binnenkort komt moet die positie verder verstevigen.
Technisch
De ProAce is leverbaar met vijf verschillende motorvarianten, allemaal Euro-6. In de deuropening is dan ook keurig een AdBlue vulpunt aanwezig. De 1.6 is er met 95 en 115 pk en de 2.0 levert 120, 150 of 180 pk. De meest krachtige versie is er uitsluitend met volautomaat terwijl de 95 pk motor ook leverbaar is met een gerobotiseerde bak. Standaard wordt er een manuele zesbak gemonteerd. Het maximale laadvermogen loopt uiteen van 2.660 tot 3.100 kg. Dit resulteert in netto laadvermogens tussen de 1.129 en 1.522 kg en dat is erg hoog in deze klasse. Het (geremde) maximale trekgewicht loopt op tot een keurige 2.500 kg.
Drie versies
De ProAce komt met twee wielbasis varianten en in drie carrosserie lengte’s. Als eerste wordt de Worker geïntroduceerd met een lengte van 4,9 meter en een inhoud van 5,3 kubieke meter. De Long Worker komt later dit jaar en deze biedt 6,1 kuub laadruimte bij een buitenmaat van 5,3 meter. Laatstgenoemde komt ook met een fraaie dubbelcabine die plaats biedt aan tot zes inzittenden. Daarnaast komt er nog een compacte versie met een korte wielbasis onder de toepasselijke naam ‘Compact.’ Met dat instapmodel wil Toyota ook de markt van laten we zeggen de Caddy en de Renault Kangoo bewerken. Voor de achterkant is er een keuze mogelijk uit deuren die tot 250 graden openen of een achterklep. Verder komt er nog een chassis-cabine uitvoering met de naam ‘Truck’ en worden er onder de naam Proace personenbusjes geïntroduceerd in alle drie lengte varianten. Alles bij elkaar vormt dat een indrukwekkend programma aan bedrijfswagens, zeker met de nieuwe HiAce pickup.
5 NCAP sterren
Wij reden de 1,6 liter diesel met 115 pk. De presentatie was in de buurt van Helsinki en daar konden we de eerste meters maken met de ProAce. De bestelwagen rijdt bijzonder strak en soepel en de 115 pk lijkt ruim voldoende. De heuvelachtige en slingerende wegen vormen een uitdagend parcours maar de snelheden in Finland liggen niet zo hoog. De besteller rijdt, schakelt en stuurt voorbeeldig en we hebben het uitstekend naar de zin in de cabine. Opvallend is het hoge dashboard, een gevolg van de moderne stoere hoge neus van de ProAce. Die neus is overigens vooral zo gevormd voor voetgangers- en fietsers veiligheid want de motor vult slechts de helft van het compartiment. De ProAce scoorde bij de Euro-NCAP test vijf sterren en daarmee behoort de Toyota tot de top.
Tekst en foto’s: Iep van der Meer