Tijdens de IAA van 2014 beloofde Fiat Professional het hele gamma in 2016 ingrijpend te vernieuwen. Turijn heeft woord gehouden: in de aanloop naar Hannover 2016 presenteert Fiat een geheel nieuwe lijn lichte Euro 6 bedrijfswagens. Inclusief de midsize Talento en een (Euro 5) pickup: de Fullback.
Daarmee speelt Fiat Professional in op de wereldwijd sterk groeiende markt voor bedrijfswagens tot 3,5 ton. Die is alleen al in Europa het afgelopen jaar met 10 procent toegenomen. Maar het vernieuwde Fiat gamma toont duidelijk dat Fiat daar wil zijn waar de groei zit. Daarom vult het merk het gat dat er zat tussen de kleinere Doblo en uitlopende Scudo en de grote Ducato met een nieuwe midsize bestelwagen: de Talento. Een grote markt, want ongeveer éénderde van alle Europese bestelwagenverkopen speelt zich in dat segment af.




Qua afmeting en bouwijze is de Talento precies gelijk aan de Renault Trafic en de Opel Vivaro. Dat is logisch, want de Talento is gebaseerd op hetzelfde bouwplatform en gaat ook bij Renault/Nissan in Madrid gebouwd worden. Maar met de vier Multi- en Ecojet motoren met vermogens tussen 95 en 145 pk en een keur aan slimme vondsten weet Fiat hier een echte eigen versie van het bestaande succesnummer van te maken. Vergeleken bij de Scudo is de Talento 35 centimeter langer en schopt het daarmee tot 8,6m3 transportruimte. Wij reden een stevig eind met een besteluitvoering van de Ecojet 125 en waren onder de indruk van deze 1.6 liter motor in combinatie met een ons zeer bekende carrosserie. Dankzij de common railinspuiting in combinatie met de soepel oppakkende variabele turbo is het maximum kopppel van 320Nm al beschikbaar vanaf 1500 toeren en dat merk je. De bestelwagen rijdt als een moderne personenauto, stuurt precies en voorspelbaar en laat zich heerlijk smeuïg laag in de toeren schakelen. De schakelindicator is daarbij geen overbodige luxe want je zit zo hoger in de toeren dan nodig is. In de stad is het even wennen aan de start/stopregeling. Daarmee onderscheidt een Ecojet zich van een Multijet voor een nog beter brandstofverbruik.
Binnen in de auto heerst rust. Tot 100 kilometer per uur hoor je vooral het afrolgeluid van de banden. Het dashboard is een leuke mengeling. Het onderste deel is 100 procent Renault waaraan Fiat met het bovenste deel een eigen touch heeft toegevoegd. Oordeel: geslaagd. Fiat heeft ook de handige indeling van de leuning van de middenstoel overgenomen van Renault. Na het klappen van die leuning verschijnt er een keur aan vakken met onder meer plaats voor een laptop die de auto omtovert tot een rijdend kantoor.
Een ander leuk element in de Fiat Talento is het prachtige luik in het bulkschot waardoor bijvoorbeeld buizen tot vier meter moeiteloos inpandig vervoerd kunnen worden. Daarmee voorkomt de ondernemer in veel gevallen dat hij extra kosten moet maken om een brandstofvretend imperiaal op zijn Talento te zetten.
Fiat krijgt wat ons betreft ook hulde voor de on board navigatie. Eindelijk eentje die snel rekent én intuïtief te begrijpen is. De spiegels geven een goed overzicht naar opzij en achteren en optioneel is er een achteruitrijdcamera beschikbaar. Daarmee heeft Fiat een auto aan boord die alles in zich heeft om een echte ‘Vitovreter’ te worden. Of dat gebeurt, zal voornamelijk van de prijs afhangen. Die wordt pas in juli bekend.
Beduidend minder enthousiast zijn we over de nieuwe Fiat Fullback. Het is een 4wd pickup waar de Italianen heel trots op zijn omdat ze voor het eerst een dergelijk 4wd voertuig hebben. Alleen kan zelfs de grootste ‘autobeet’ dat die vrijwel voor 100 procent geleend is van Mitsubishi. Achter de nieuw vormgegeven neus gaat namelijk een complete L200 schuil. Met dus ook alle voor- en nadelen die voor dat model gelden. Fiat wil zich met het voertuig actief mengen in die delen van de wereld waar de pickup het grootste deel van de transportmarkt opeist. Dat zijn vanuit Europa gezien dus Afrika en het Midden-Oosten. De Europese markt zelf, is met een marktaandeel van zes procent veel kleiner. Een pickup is hier veel meer een lifestyle element dan een noodzaak. De vraag is dan ook of de verwende Europese pickuprijder echt voor deze auto gaat vallen.




De Fullback is er als anderhalve en dubbelcab maar vanwege de Nederlandse BPM-wetgeving komt hij hier alleen in de anderhalve versie. We namen er een mee voor een blokje om. Net als vrijwel alle pickups met mcPhersonvering vóór en bladvering achter is ook de Fullback op de weg algauw wat zoekerig en geeft je bij elke hobbel die kenmerkende klap in je rug na. De vrij zachte vering accentueert die karaktereigenschap nog extra. En dat is iets dat je het terrein helemaal snel opbreekt. Als je daar al echt wilt zijn. Want vanwege de geringe bodemvrijheid van 20 centimeter en de beperkte in- en uitloophoeken van vóór 30 en achter 22 graden moet je dat sowieso met de nodige wijsheid benaderen. Het voertuig heeft dezelfde 2.4 liter turbodieselmotoren met 150 of 180 pk als zijn Japanse broertje en is nog Euro 5. Wat ons opviel is dat dit blok onder 1800 toeren maar matig thuis is. Dat breekt je echt op als je bijvoorbeeld in een stevige haarspeldbocht omhoog zit. Het schakelen tussen 2H, 4H, 4H met langssper en 4L met langssper gebeurt elektrisch. Dat is in dit geval een ander woord voor nogal traag. praktijk nogal traag. Het is wijs tevoren goed te bedenken met welke aandrijving je een manoeuvre gaat doen. Sta je eenmaal vast, is het echt te laat.
Nee, dan de vernieuwde Fiorino. Dat is een kleine vrolijke bestelauto om warm van te worden. Hij combineert een klap ruimte van 2,8m3 en 660 kg laadvermogen met een zeer compacte buitenmaten van nog geen vier meter lengte en 1.71 meter. De auto snijdt als een mes door het stadverkeer dankzij de vernieuwde 1.3 liter Euro 6 Multijet commonrail motoren met variabele turbo en intercooler in naar keuze 80 of 95 pk. Daarvan zijn ook Ecojetversies met het automatische startstopsysteem. Het interieur is compleet en als optie verkrijgbaar met een 5 inch navigatiedisplay annex mulitmediasysteem. De stoelen lijken wat hard maar zitten goed en geven verrassend on-Italiaans veel steun. We reden de auto in mooie tomaatrode versie (nee, geen Scuderorood) en ook deze auto verraste ons door zijn soepele schakelgedrag, ruime spiegelbezetting en smeuïge motor.
Samen met de Euro-6 veranderingen aan de motoren van de Ducato en Doblò toont Fiat weer helemaal een stevige bijdrage te kunnen leveren in het bestelwagensegment. En duidelijk niet met het minste gamma.
Tekst: Bert Roozendaal
Fotografie: Remco Stunnenberg/Fiat