Bestelauto was als eerste in de gelegenheid te rijden met de nieuwe Ford Transit Courier, de benjamin van het nieuwe Transit-gamma. Met de Transit Courier zet Ford voet in het kleinste bestelautosegment.
Dit compacte segment van de bestelautomarkt was tot nu toe voorbehouden aan de Fiat Fiorino, de Citroën Nemo en Peugeot Bipper. Renault leverde ook kortstondig de Kangoo Compact. Deze auto’s werden geen van allen succesnummers in Nederland, maar Ford kijkt verder dan onze landsgrenzen. Program manager Habib Kaya: “In de EU zien wij wel degelijk behoefte aan en groeikansen voor een bestelauto in dit segment. Ook in Turkije, waar de Transit Courier gebouwd wordt, is deze auto zeer welkom op de bestelautomarkt. “ Kaya spreekt dan ook een verkoopprognose uit van 100000 stuks in drie tot vier jaar. Dat aantal bestaat uit Transits Courier en Tourneo’s Courier, waarbij laatstgenoemde personenautoversie 40.000 stuks voor zijn rekening moet nemen. Ford heeft tot nu toe al geen klagen over de verkopen dit jaar. “Er zijn nu vier gloednieuwe, toonaangevende Transits”, aldus Gerard Bolder, algemeen directeur van Ford Nederland. “Ons Europese bedrijfswagenmarktaandeel is in het eerste kwartaal van dit jaar gestegen tot 10,4 procent. Dit is voor ons merk het hoogste marktaandeel in 16 jaar. Dit jaar verkochten we al 50.000 bedrijfsauto’s, een toename van 10 procent ten opzich van dezelfde periode vorig jaar.”










Herkenbaar
De Transit Courier heeft het B-platform van Ford, waar ook de B-Max en Fiesta op zijn gebaseerd. De lengte van de Transit Courier, 416 cm, en de 249 cm lange wielbasis zijn dan ook hetzelfde als bij die auto’s. Verder beschikt de Transit Courier over een geheel eigen, maar wel herkenbaar Ford-gezicht. Zo heeft hij de bekende trapezevormige grille, in dit geval gecombineerd met kleine koplampen en een tamelijk hoge voorruit. Aan de achterzijde steekt de uit meerdere delen bestaande bumper een beetje uit, om kleine aanrijdingen goed op te vangen en de schade te beperken. De carrosserie geeft de Transit Courier in ieder geval een dynamischer uitstraling dan de wat hoekig vormgegeven concurrenten.
MyFord
In de cabine van de Transit Courier komen we veel bekende zaken tegen. Het dashboard bijvoorbeeld, met bekende elementen als de verticale luchtroosters en het fijn in de hand liggende met leer beklede stuurwiel, waar ook knopjes voor audio en cruisecontrol op zijn te vinden. Het dashboard is lang. Optioneel is het handige MyFord Dock, waarmee tablet of smartphone handig te bevestigen is. Opladen en uitlezen kan natuurlijk ook. MyFord Dock is niet mogelijk als er een ingebouwd navigatiesysteem wordt besteld. Bergruimte is er in de cabine voldoende, met een vak onder de rechterstoel, een vak tussen de twee stoelen voor map of tablet. Tegen het dak zit ook nog een breed opbergvak. Het vak in de middenconsole en dat tegen het dak krijgt u alleen als gekozen wordt voor de Trend-versie. De goedkopere Ambiente-versie is vrij basic. Wie meer comfort wil, moet kiezen voor een Trend of een voordelig optiepakket.
Ook interessant is de laadruimte. Die is langer dan de concurrentie, maar qua hoogte en breedte ongeveer gelijk. Toch claimt Ford een 10 procent groter laadvolume dan de concurrentie. Het laadvermogen is met 660 kg marginaal meer dan de concurrentie. De laadruimte is goed toegankelijk, hetzij door de wijd openende achterdeuren, of de zijschuifdeur, standaard vanaf de Trend.
Scherp
We rijden als eerste de heuvels rond Frankfurt in met de Transit Courier met 1.6 TDCi diesel met 95 pk. In de laadruimte ligt 150 kg aan lading vastgesnoerd. De 215 Nm trekkracht van de motor blijkt meer dan voldoende. In alle Transits Courier is een vijfversnellingsbak aanwezig. Wie minder zware zaken vervoert kan overigens ook prima met de 1,5 TDCi met 75 pk uit de voeten. De Courier vertoont weggedrag dat vergelijkbaar is met zijn grotere broer Connect: hij ligt koersvast op de weg en stuurt messcherp. Hij is mooi stil, op de snelweg draait de motor bij 120 km/h 2400 toeren. In de stad zorgt het optionele start-stop systeem voor een verminderde uitstoot. Dat is zowel bij de diesel het geval als bij de Transit Courier met 1.0 EcoBoost benzinemotor die we ’s middags rijden. Die motor past prima bij de kleine besteller; de 100 pk sterke motor geeft voldoende power in elke situatie. Even calculeren of benzinerijden loont is dus echt aan te raden. Ford claimt dat deze motoren het laagste brandstofverbruik in het compacte segment hebben. Dat vormt samen met de onderhoudsinterval van 30.000 km een basis voor lage exploitatiekosten en dus TCO. Daarbij is de keur aan assistentie- en veiligheidsvoorzieningen op de Transit Courier, tegenwoordig kenmerkend voor Ford, een extra toegevoegde waarde.
De Ford Transit Courier staat in juli bij de dealer. De prijslijst start bij 9.990 euro voor de versie met 1.0 EcoBoost motor. Wie toch wil dieselen moet minimaal 11.690 euro meenemen.
Dat de Fiat Fiorino, de Citroën Nemo en Peugeot Bipper en de Kangoo Compact geen van allen succesnummers in Nederland werden, zou dat kunnen komen omdat we hier de lengte niet kunnen benutten door het verplichte tussenschot? Dat maakt de auto meteen een stuk inefficienter.
In het artikel staat dat ‘de laadruimte. Die is langer dan de concurrentie’.
De Ford Transit Courier heeft 1.62 meter op vloerhoogte. Volgens opgave van Ford een laadvolume met tussen schot VDA 1.91 m3 en met tussenschot SAE 2.30 m3.
Bijvoorbeeld de Dacia Dokker Van heeft 1.88 meter op vloerhoogte achter het tussenschot zitten. (Zonder tussenschot zou dat een doorsteek van 3.10 meter geven, maar ja, helaas….)
Volume laadruimte (in liter bij volgens ISO-norm) met volledig tussenschot 3 300 (3.3 m3). Dat is toch wel wat meer.
Toch claimt Ford een 10 procent groter laadvolume dan de concurrentie. Hoe meet Ford dat dan?