Nieuws

Ford mag dan wel onlangs de nieuwe Ranger hebben gepresenteerd, die kan pas eind 2022 worden besteld. Het huidige model Ranger komt begin 2022 nog op de markt als exclusieve Wolftrak en Stormtrak. Bestelauto kon er exclusief mee rijden. O ja, we konden ons ook nog even uitleven met een speciale Ford Ranger Raptor.

Tijdens de testritten voor de International Pick Up Award in Kroatië probeerde de jury de kandidaten voor de IPUA 2022/2023 Award uit, maar er waren ook gastvoertuigen. De RAM TRX bijvoorbeeld, die we hier al eerder beschreven. Maar Ford, op dat moment nog houder van de IPUA Award, was er ook met de Ranger. En niet zo maar Rangers, maar de speciale uitvoeringen Wolftrak en Stormtrak.

We kennen de limitied edition Wolftrak en Stormtrak al sinds dit voorjaar, maar mede door COVID-19 zagen we de auto’s nog niet. En het moet gezegd worden, ze zien er imposant uit.

De Ford Ranger Stormtrak is een premium pick-up met een stoere uitstraling en een hoogwaardige uitrusting. Deze versie is gericht op klanten die waarde hechten aan zowel de capaciteiten als de uitrusting van hun pick-up, die ze voor hun werk én voor activiteiten in hun vrije tijd gebruiken. De Ford Ranger Wolftrak is het ruige werkpaard voor wie veel off-road rijdt en daarbij van zijn auto uitstekende prestaties verwacht zonder dat die ten koste gaan van het comfort en de uitstraling. De Rapid Red rode lakkleur, samen met de striping zorgen echt voor een stoere uitstraling. De Ranger Stormtrak is gebaseerd op de premium Ranger Wildtrak en nog rijker uitgerust met fraaie afwerkingsdetails. In Nederland wordt hij leverbaar als Super Cab, voor extra laadruimte en met grijs kenteken.

De Ranger Stormtrak wordt aangedreven door de 2.0-liter EcoBlue biturbo met een vermogen van 213 pk en 500 Nm koppel. Dat kan de Stormtrak prima kwijt in het Kroatische nationaal park, waar wij met de pickups rijden. De inschakelbare vierwielaandrijving zorgt dat niks te veel is. Tegelijk hebben we in het interieur het prima naar onze zin. De stoelen zijn specifiek voor de Stormtrak en bekleed met hetzelfde soepele leder als in de Ranger Raptor. De bekleding is voorzien van geborduurde Stormtrak-logo’s. De interieuroppervlakken in de kleur Tinted Graphite en het rode stiksel in het interieur weerspiegelen de kleuren die aan de buitenzijde zijn toegepast. Kortom, bijzonder fraai allemaal.

De Ranger Wolftrak is wat zakelijker van uiterlijk, in de kleur Conquer Grey. Niet saaier, want hij is gebaseerd op de Ranger XLT. De Wolftrak is met een 2.0-liter EcoBlue dieselmotor met  170 pk iets minder krachtig dan de Stormtrak, maar hij legt in combinatie met de tientrapsautomaat op ons testmodel nog altijd een indrukwekkende prestatie in het grint (of zand, of stenen). Ford verwacht dat de Ranger Wolftrak klanten aanspreekt die actief zijn in de land- en tuinbouw, bosbouw en outdoor-sport. Na een fiks aantal kilometers zien wij dat ook wel voor ons. Het laadvermogen van de Wolftrak is 1.000 kg en net als bij alle Rangers is het aanhangergewicht maximaal 3.500 kg.

Accenten in het interieur van de Wolftrak zijn onder meer de speciale Wolftrak-badges, de duurzame weerbestendige matten, het mat zwarte instrumentenpaneel en de dito armsteunen in de deurpanelen. Eveneens standaard is Fords SYNC 3 connectiviteits- en navigatiesysteem met 8-inch touchscreen.

We hebben met zowel de Ranger Stormtrak als de Ranger Wolftrak uitgebreid gereden tijdens de IPUA Trials. Het was fijn om dat in directe vergelijking te kunnen doen met de concurrentie. En wat bleek: als IPUA-titelhouder sloegen beide Rangers zeker geen modderfiguur. Of juist wel natuurlijk, want in elke situatie hielden ze zich prima staande temidden van de andere pick-ups.

Wie niet kan wachten op de nieuwe Ranger, heeft aan de Ranger Wolftrak en Stormtrak echt prima auto’s. Beproefd, gelauwerd en in deze uitvoeringen ook zeer comfortabel en hoogstaand.

Ook te gast in Kroatië was de Ford Ranger Raptor in een Special Edition.  Behalve de keuze uit de carrosseriekleuren Performance Blue (onze testauto), Conquer Grey en Frozen White is de Ranger Raptor Special Edition ook voorzien van twee matzwarte racestrepen met rode contrastlijnen op de motorkap, het dak, de flanken, de achterspatborden en de klep van de laadbak. Daarmee wordt het high-performance karakter van de pick-up extra benadrukt. Het ziet er gewoon erg stoer uit. Aanvullend op de racestrepen zijn de sleephaken aan de voorzijde uitgevoerd in rood, terwijl de brede wielkasten, de voor- en achterbumper, de portiergrepen en de kenmerkende Ford-grille zijn voorzien van een matzwarte afwerking voor een nog imposantere verschijning dan de standaard Ranger Raptor.

Het interieur van de dubbele cabine is bij de Ranger Raptor Special Edition nog sportiever dankzij specifieke, rode stiksels op het stuurwiel, het dashboard en de portierbekleding. De standaard met generfd leder beklede stoelen zijn ontworpen voor comfort en ondersteuning, zowel in ruw terrein als op de snelweg. Verder zorgt ook het Raceway Grey instrumentenpaneel, dat alleen beschikbaar is voor de Special Edition voor meer exclusiviteit.

Dat zal allemaal best, maar de Ranger Raptor, ook in deze Special Edition, is gewoon ontzettend fijn om te rijden. Hij is niet zo belachelijk groot als Amerikaanse pick-ups, maar heeft wel hetzelfde rauwe karakter. Wij konden het wederom niet laten om de rijmodus in Baja te zetten en Ranger Raptor Special Edition eens flink door de modder en stenen te sleuren. Autorijden kan, zeker offroad, ook gewoon nog leuk zijn in plaats van altijd maar verantwoord.

De Ranger Raptor Special Edition is vanaf Q1 2022 bij geselecteerde Nederlandse Ford dealers te zien.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.