Nieuws

Donderdagavond werd in München de V-Klasse van Mercedes-Benz aan de wereldwijde pers voorgesteld. Een nieuwe luxe MPV voor personenvervoer. Wordt dit nu ook de basis voor de nieuwe Vito? Het huidige model Viano, waar de V-Klasse de opvolger van is, was nauw verwant aan de bestelwagenversie Vito. Dat wordt nu allemaal anders, volgens Mercedes-Benz.

Die neue Mercedes-Benz V-Klasse, The new Mercedes-Benz V-Class

Feit is dat de V-Klasse ook gebouwd wordt in de Spaanse fabriek in Vitoria, waar voorheen de Viano en Vito van de band liepen. Volgens Mercedes-Benz worden straks wel de bodemplaat en diverse andere carrosseriedelen voor zowel de V-Klasse als de nieuwe Vito gebruikt, maar worden het wel twee verschillende auto’s. Waar de V-Klasse echt gezien moet worden als een grote familie MPV, als avontuurlijke vakantieauto of als luxe VIP-shuttle vervoer, wordt de Vito straks het werkpaard. De luxe materialen die we nu zien in de V-Klasse, zullen dan naar alle waarschijnlijkheid niet in de nieuwe Vito gebruikt gaan worden. Ook zullen de ‘looks’ van de Vito wel iets anders worden, maar in hoeverre, liet niemand van Mercedes-Benz iets los.

Vormgeving

V-07De nieuwe V-Klasse sluit nu qua vormgeving beter aan bij de overige Mercedes-Benz personenauto’s. Vooral de nieuwe koplampunits vallen op. Optioneel is zelfs LED-verlichting leverbaar, volgens Mercedes-Benz uniek in dit segment. In het interieur zien we een fraai vormgegeven dashboard dat in niets meer doet denken aan de Viano/Vito. Mooie lijnen, mooie materialen en bijzonder fijne stoelen. Hopelijk gaat Mercedes-Benz deze stoelen ook in de Vito gebruiken. We zien verder voldoende aflegruimte, vier bekerhouders voorin en veel plaats tussen de beide voorstoelen. Nieuw in deze klasse is het touchpad voor bediening van diverse functies, maar bepaalde functies kunnen ook gewoon met de grote draaiknop achter het touchpad bediend worden.

Drie diesels

Er is keuze uit drie lengte-uitvoeringen (van 4,90 m tot 5,37 m), twee uitrustingniveaus (V-Klasse en V-Klasse Avantgarde) en drie motoren. Vooralsnog wordt de V-Klasse alleen met dieselmotoren aangeboden, alle drie met een inhoud van 2,1-liter, vier cilinders en variabele turbogeometrie. In de V 200 CDI levert de motor een vermogen van 100 kW/136 pk en een koppel van 330 Nm en in de V 220 CDI een vermogen van 120 kW/163 pk en 380 Nm. De V 220 CDI heeft een gemiddeld verbruik van slechts 5,7 l/100 km (CO2: 149 g/km). Standaard beschikken deze versies over een handgeschakelde zes bak.

Euro 6

De V 250 BlueTEC is het topmodel met een vermogen van 140 kW/190 pk en het maximale koppel komt op 440 Nm. Hij is daarmee even krachtig als de 3,0-liter V6-diesel uit de vorige modelreeks. Tegelijkertijd valt ook deze krachtbron op door zijn gunstige verbruik: gemiddeld 6,0 l/100 km, een daling van maar liefst 28% ten opzichte van zijn voorganger. Bovendien voldoet hij als eerste in zijn segment aan de Euro 6 emissie-eisen. De V 250 BlueTec is standaard uitgevoerd met de 7G-Tronic Plus transmissie met Direct Select schakelmogelijkheid aan het stuur. Deze volautomatische transmissie is als optie leverbaar voor de V 200 CDI/V 220 CDI.

De nieuwe V-Klasse is vanaf april te bestellen en staat in juni bij de dealer. De nieuwe Vito wordt later dit jaar gepresenteerd.


Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.