Nieuws

Foto’s: Veldhuizen weer innovatief met B-Bak

Veldhuizen Wagenbouw laat weer eens van zich horen, dit maal met een bakwagen met oplegger van 750 kg. Het geheel heet de B-Bak.

Veldhuizen1De meeste bakwagens op klein rijbewijs hebben een laadvermogen tussen de 400 en 700 kg, daarvoor heeft Veldhuizen de Clixtar oplegger ontwikkeld. Dit is een trekker oplegger combinatie, ontwikkeld voor rijbewijs B-E met een laadvermogen van circa 3000 kg.

Aangezien veel mensen met rijbewijs B ook meer willen laden heeft Veldhuizen nu een B-bak ontwikkeld. Dit is een bakwagen van maximaal 3500 kg met een oplegger van 750 kg. Dit is de limiet voor rijbewijs B. Om te voldoen aan alle toelatingseisen, gebruikerseisen en rijbewijs eisen is gekozen voor een oplegger.

Veldhuizen heeft zelf een schotelkoppeling ontworpen, deze is gemonteerd tussen het chassis en de laadvloer. Het voordeel van een oplegger koppeling i.p.v. een vangmuil is dat, volgens gebruiker richtlijn 5.8.13, de lading voor de trekhaak mag uitsteken.

Om te voldoen aan de eisen van rijbewijs B is de oplegger uitgevoerd met een witte kentekenplaat en gekeurd voor 750 kg. Omdat de oplegger gekeurd is onder de 751 kg mag het totaal gewicht van de combinatie meer bedragen dan 3.500 kg (tot zelfs 4.250 kg) met rijbewijs B. Het totale netto draagvermogen van deze 24³m combinatie met een 750 kg laadklep bedraagt zelfs 1.210 kg.

In deze combinatie is de witte oplegger plaat zichtbaar, mag er max. 90 km/h gereden worden en dient een tachograaf gebruikt te worden, omdat het max. totaalgewicht 4.250 kg mag zijn. Bij de geheven oplegger klapt de witte oplegger kentekenplaat weg en wordt de gele auto kentekenplaat zichtbaar. In deze situatie mag 120km/h gereden worden en geldt vrijstelling van tachograaf.


 

 

 

 

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.