Nieuws

Mercedes-Benz presenteerde in Hamburg de nieuwe Citan. Volledig nieuw en meer Mercedes dan ooit. Bestelauto kon er als eerste mee rijden!

We hebben al veel verteld over de nieuwe Mercedes-Benz Citan. Desondanks was het leuk om nog eens met de designers van Mercedes-Benz te praten over de ontwikkeling van de Citan. Zoals bekend is zowel de vorige als de nieuwe versie van de Citan gebaseerd op de Renault Kangoo (eveneens vorige dan wel nieuwe generatie). Maar waar de vorige versie van de Citan daadwerkelijk niet veel meer was dan een Kangoo met een ster in de grille (en een vrij lelijk dashboard), is er nu aanmerkelijk meer aandacht besteed aan de ‘samenwerking’. Er werd dan ook daadwerkelijk overlegd tijdens de ontwikkeling van de Kangoo en Citan. De Corona-pandemie stond werken aan één tafel wel in de weg, zodat er veelvuldig via Teams werd vergaderd. Daarom is het niet gek om te zeggen dat de nieuwe Kangoo/Citan het resultaat zijn van veel ‘Teams-work’.

Grille

In Hamburg kunnen we de Citan voor het eerst zien. Dat is een aangename kennismaking. De samenwerking tussen Mercedes-Benz en Renault heeft ervoor gezorgd dat de Citan echt een geheel eigen gezicht heeft. De koplampen zijn afkomstig van de Mercedes-Benz B-klasse, de grille past helemaal in de Benz-familie van bedrijfsauto’s en ook de zijschermen en de motorkap zijn in Stuttgart bedacht. Hier staat echt een Mercedes-Benz, dat is wel duidelijk.

Swipe

Het interieur ademt eveneens een geheel eigen sfeer, zien we na instappen. Met slimme aanpassingen aan het dashboard, inclusief de grote ronde ventilatieroosters, zitten we echt in een Mercedes-Benz. Op het stuur zien we zelfs van die slimme knopjes, waarmee makkelijk door de menu’s van het digitale instrumentendisplay swipen. Midden op het dashboard staat een groot display, met daarin de bekende Mercedes-Benz menustructuur en naar wens MBUX, inclusief spraakgestuurde commando’s (hallo Mercedes!). Achter het stuur zien we een opbergvak, in de middenconsole zitten bekerhouders. Ook in de middenarmsteun kunnen we wat kleine spulletjes kwijt.

Benzine

Als allereerste rijden we de Citan 110, in een fraaie blauwe kleur die ‘Nosean blue’ heet. Deze Citan 110 heeft een 1,3 liter benzinemotor, goed voor 75 kW/102 pk en een koppel van 200 Nm. De transmissie is handgeschakeld en heeft zes gangen. We kiezen eerst maar eens voor deze motor. De benzinemotor is vanouds niet zo geliefd in bestelauto’s, vanwege de grotere trekkracht van diesels. Maar tegenwoordig is ‘diesel’ in een stad zeggen zo’n beetje een vloek. De benzinemotor van de Citan presteert prima en is het overwegen waard, ook al is de benzine momenteel aardig aan de prijs. We rijden de blauwe Citan in de Base-versie, de basis-uitvoering. Prima model voor grote fleets, maar de PRO-uitvoering is toch echt aan te raden en wordt eigenlijk standaard door Mercedes-Benz NL gevoerd. De Citan 110 in Base kost 16.225 euro, maar de PRO biedt voor 1000 euro meer onder meer alleen al climate control, comfortstoelen en cruise-control. De keuze is dan niet zo moeilijk. Sterker nog, je bent een dief van de eigen portemonnee als je niet voor de PRO gaat. Wel weer jammer is het dat ook de PRO in bestelwagenversie standaard niet beschikt over veiligheidssystemen als Active Brake assist, dodehoekassistent en Lane Keep Assist. Dat zit wel standaard op de personenwagenversie Tourer, maar niet op de gesloten bestelauto. Heeft met de prijs te maken, zegt Mercedes-Benz ons, maar beknibbelen op de veiligheid klinkt ons goedkoop in de oren…

Kinderkopjes

We rijden door de Hamburgse binnenstad terug naar de plek waar we de Citan gaan parkeren en merken hoe goed de Citan rijdt. Mercedes-Benz claimt dat ze veel aandacht hebben besteed aan onderstel en ophanging van de Citan. Hij rijdt ook daadwerkelijk anders dan de Kangoo. Waar die af en toe wat Frans comfortabel is (ook fijn), is de Citan wat meer zakelijk, wat strakker, maar eveneens zeer comfortabel, zo merken we op de Hamburgse kinderkopjes. Stil is het ook in het interieur, want Mercedes-Benz heeft extra aandacht besteed aan isolatie, onder meer door de wielkasten te bekleden. Zo wordt voorkomen dat er te veel lawaai in de cabine doordringt.

Elektrisch?

De benzinemotor is 75 kw of 96 kW sterk, de 1,5 liter dieselmotor is er met 55, 70 of 85 kW. Wij rijden met een tweede, zilvergrijze Citan de versie met 85 kW, ongeveer 116 pk, genaamd de 112 CDI. Ook dat is een prima motor, natuurlijk met iets meer trekkracht en een koppel van 270 Nm. De diesel is  ook verkrijgbaar als 108 CDI (met 55 kW/75 pk) en 110 CDI (met 70 kW/95 pk). De sterkste diesel die wij rijden heeft ook nog een overtorque-functie waarmee het vermogen kortstondig naar 89 kW kan worden opgeschroefd. Leuk bij inhalen, maar wij hebben het tijdens onze testrit niet nodig. Ook deze Citan is uitgerust met een zesgangs handgeschakelde versnellingsbak, want de automaat komt pas volgend jaar op de markt, net als de verlengde versie. Ook de elektrische Citan komt pas volgend jaar op de markt, en dan ook nog in de tweede helft van 2022.

PRO

Onze grijze Citan is wel degelijk de PRO-versie en dat merk je aan alles, het is net allemaal wat verfijnder en luxueuzer. De dieselversie van de Citan is er in PRO-uitvoering vanaf 17.575 euro. Hoe comfortabel hij ook is, we zetten de auto toch even stil om in de laadruimte te kijken. In de L1-versie zien we een laadvolume van 2,9 kuub en een laadvermogen van 782 kg. Aan de optionele trekhaak mag vanaf nu 1500 kg hangen. In de laadruimte ligt wat lading en die leveren we eerst netjes af voor we ook de Citan weer gaan afleveren bij Mercedes-Benz.

Daar overhandigen we behalve de sleutels ook de complimenten, want Mercedes-Benz heeft met deze nieuwe Citan echt een goede auto neergezet. De vorige generatie deed het wat betreft verkopen al niet slecht, en we zijn benieuwd hoe deze nieuwe generatie gaat presteren. Over prestaties gesproken, we kunnen ook niet wachten om de Citan te testen tegen zijn directe concurrenten. Prachtige insteek voor een multitest lijkt ons zo. Dat zou al best eens snel kunnen gebeuren, want de Citan is al gewoon te bestellen en staat vanaf 1 november bij de Nederlandse dealers.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.