Nieuws

Foto’s + VLOG: Hoe safe is die Sprinter?

De Mercedes-Benz Sprinter gooide vorig jaar hoge ogen bij zijn introductie. Dit was een bestelauto die volledig connected was en zelfs een ‘holistische’ levensvisie werd toegedicht. Hij zei zelfs wat terug als je ‘Hallo Mercedes’ tegen hem zei. Een beetje onderbelicht bleven alle veiligheids- en assistentiefeatures van de Sprinter. Daar was recent wèl alle aandacht voor, in een speciale workshop in Stuttgart.

In Stuttgart, in Unterturkheim om precies te zijn, op de officiële testbaan van Mercedes-Benz. Daar weten ze alles van de veiligheid die de Sprinter biedt en kregen we onderricht in dat alles. Veiligheid lijkt er in eerste instantie op gericht om ongevallen te voorkomen. Dat is natuurlijk niet zo, maar toch beginnen we met een demonstratie van het systeem om kop-staart botsingen te voorkomen: Active Brake Assist. Met zo’n 70 km/h rijden we af op een langzaam rijdend voertuig voor ons. We doen helemaal niets om de snelheid te verminderen, en daarom waarschuwt de Sprinter ons eerst met akoestische signalen, daarna met een eerste voorzichtige remming en daarna gaat de auto volledig in de ankers. Dan is de chauffeur echt wel wakker en de auto staat stil. ABA werkt op rijdende voertuigen tot 100 km/h en op stilstaande voertuigen tot 60 km/h. Ook voetgangers en fietsers worden herkend. Active Brake Assist kan een voertuig autonoom tot stilstand remmen. Het is daarbij echt van belang voor meer veiligheid. Daarom is het wel gek dat je ABA ook uit kunt schakelen. Maar ja, de bestuurder blijft nu eenmaal altijd de baas, en hoofdverantwoordelijk voor de veiligheid. Daarom kan een ingreep van ABA ook onderbroken worden door de voet van de rem te halen of gas bij te geven.

In de remmen
Nog zo’n systeem dat de Sprinter in bedwang houdt als een bestuurder eventueel niet op zit te letten is Active Lane Keeping Assist. Als de Sprinter de rijbaan dreigt te verlaten, grijpt de aandrijflijn in door even af te remmen. Dat moet voldoende zijn om de chauffeur te alarmeren en hem weer te goede kant op te laten sturen. Opvallend: de Sprinter stuurt niet zelf terug. Mercedes-Benz zegt ervoor gekozen te hebben de chauffeur te alarmeren en niet te corrigeren. Goed mogelijk natuurlijk, maar diverse andere OEM’s doen dit wel op bestelauto’s en Mercedes levert zo’n rijstrookassistent ook op haar vrachtwagen Actros. Daarbij komt dat wij al diverse malen bij het onbedoeld verlaten van de rijbaan met de Sprinter ons wezenloos schrokken als de auto plotseling in de remmen gaat. Geef ons dan toch maar een lichte stuurcorrectie.

Op afstand
Nu we toch rondjes rijden over het testterrein, kunnen we ook Distronic uitproberen, wat Mercedes-Benz een ‘actieve afstandsassistent’ noemt. Als we Distronic uitproberen blijkt het eigenlijk gewoon adaptive cruise control, maar wel een slimme versie. Als de auto voor ons afremt doet onze Sprinter dat ook, zelfs tot stilstand. Dat is heel erg handig in ‘langzaamrijdend en stilstaand verkeer’, zoals files ook wel worden genoemd.

4×4
Wie regelmatig van de gebaande paden af moet, kan denken aan een Sprinter met inschakelbare 4×4-aandrijving. We rijden er kort mee op Mercedes’ testbaan en proberen, nog in 4×2-versie, de hillhold-functie uit. Die zorgt ervoor dat we bij het loslaten van de rem niet terugrollen, maar drie seconden lang de tijd hebben om koppeling en gas weer te gaan bedienen. Op een 30 procent helling rijden we achteruit in 4×2 en falen, maar met 4×4 ingeschakeld is het een makkie. We rijden ook even in de lage gearing, maar dat is op asfalt natuurlijk vrij nutteloos.

Van al dat rijden is de voorruit behoorlijk vies geworden en dus kunnen we een nieuwe feature van de Sprinter goed uitproberen: het Wet Wiper System. Hierbij wordt ruitenwisservloeistof direct via kleine gaatjes op de wissers zelf op de ramen gespoten, pal voordat het er ook weer afgeveegd wordt. Dat verbetert het zicht voor de bestuurder, zeker ’s nachts, en de ruiten worden ook nog eens prima schoon. Het ‘nieuwe spuiten’ voorkomt ook dat andere auto’s of zelfs fietsers of voetgangers besproeid worden, zoals nu nog wel eens het geval is.

Deur open
Het is tijd om de Sprinter aan de kant te gaan zetten. Voordat we dat doen kunnen we nog even het Blind Spot Assist systeem uitproberen. Dat waarschuwt tijdens het rijden voor voertuigen die in de dodehoek van de bestuurder zitten, zowel links als rechts van de Sprinter. Als er een voertuig in de dodehoek zit, ligt in de spiegel een rood driehoekje op en klinkt er een akoestisch signaal. Heel veilig. Onderdeel van Blind Spot Assist is de uitstapwaarschuwing. Wie wil uitstappen en de deur van de Sprinter opent terwijl er verkeer aankomt, krijgt eveneens het driehoekje en de piepjes te horen. Even in de spiegel kijken om te zien of er wat aankomt blijkt altijd aan te bevelen, maar de uitstapwaarschuwing is zeker in de stad heel handig.

360 graden zicht
Altijd handig, in elke parkeersituatie, zijn Rear Cross Traffic Alert en de wegrijassistent. De Rear Cross Traffic Alert waarschuwt optisch en akoestisch voor kruisend verkeer bij het achteruitrijden en kan indien nodig een noodstop uitvoeren (alleen in combinatie met Blind Spot Assist). De wegrijassistent, die ook deel uitmaakt van het parkeerpakket, speelt bij voertuigen met een automatische transmissie een ondersteunende rol bij het wegrijden. Zo voorkom je dat je voor je auto net dat ene paaltje over het hoofd ziet of dat je de auto iets te snel laat wegrijden uit het parkeervak. De technologie zorgt voor immer voor veilig wegrijden. De Sprinter is nu voor het eerst leverbaar met een 360 graden camerasysteem, bestaande uit een camera in de grille, twee in de spiegels en vier achter op de Sprinter. Superhandig bij parkeren. Er is birds eye view op het scherm in het dashboard van de Sprinter, maar je kunt ook schakelen naar diverse cameraposities rondom de Sprinter. Wij manoeuvreerden de Sprinter zelfs uitsluitend op de camera’s alleen, met afgeplakte spiegels, maar dat bleek nog best lastig. Gelukkig zijn in standaard-Sprinters de spiegels gewoon beschikbaar.

Standaard
Er is Mercedes-Benz veel aan gelegen om met veiligheids- en assistentiesystemen de veiligheid van de Sprinter op het niveau van personenwagens te krijgen. Dat is met deze systemen prima voor elkaar, al is niet elk systeem standaard en moet het soms op de optielijst worden aangevinkt. Voor Nederland heeft Mercedes-Benz de dodehoekassistent met Rear Cross Traffic Alert en de uitstapwaarschuwing als standaard gespecificeerd, net als het Wet Wiper System. De HillHold- en wegrijassistent zijn standaard in combinatie met een automatische transmissie. De actieve remassistent en -spoorassistent zijn standaard op de 3,5 tonners van de Sprinter 5-serie.

Boem = interessant
Voldoende middelen dus om zo veilig mogelijk met een Sprinter te werken. Mocht het dan toch nog mis gaan, dan heeft Mercedes-Benz een specialistenteam in dienst dat de data van ongevallen verzamelt. Sinds 2015 houdt dit team zich bezig met het onderzoek naar ongelukken met bestelwagenmodellen. Het onderzoek omvat naast het opmeten van de betrokken voertuigen en de plek van de aanrijding ook een gesprek met de inzittenden, om hun subjectieve indrukken in kaart te kunnen brengen. Die inzichten worden vervolgens gebruikt bij de voertuigontwikkeling om dit type auto’s zo nog veiliger te maken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.