Nieuws

Iveco heeft in thuisstad Turijn de nieuwe Daily bestelauto gepresenteerd. Die kreeg een nieuw front en tal van assistentie- en veiligheidssystemen, maar belangrijker is dat de Daily nu onderdeel uitmaakt van een gedigitaliseerd netwerk waardoor een sterk vergrote efficiency haalbaar is voor fleetowner of zelfs de individuele eigenaar.

De nieuwe Daily. Die zagen we de afgelopen jaren al vaker. De laatste keer was in 2017, toen de Daily Blue Power werd gepresenteerd. Toen bleek niet zozeer de carrosserie veranderd als wel de aandrijflijnen. Dus als we nu naar Turijn afreizen, zijn wel benieuwd wat ‘nieuw’ dit keer inhoudt.

Als het doek van de Iveco Daily wordt afgetrokken, zien we een bekend voertuig staan, maar hij kijkt ons toch wat anders aan. Het front van de Daily heeft een fikse update gekregen. De grille is wat groter geworden. Dat is esthetisch functioneel, want er is onder meer een diamant-effect mogelijk, maar het is ook nuttig omdat dan de motor beter gekoeld kunnen worden. Fraai zijn ook de nieuwe koplamp-units, voorzien van LED-lampen inclusief fraaie dagrijverlichting. De bumper is opnieuw vormgegeven. Om schade aan de carrosserie of koplampen te voorkomen steekt de bumper iets verder naar voren dan voorheen. De bumper is opgebouwd uit drie delen. Dat scheelt bij schade, want dat hoeft er vaak maar één deel vervangen te worden. We spotten ook midden in de bumper een zwart blokje, wat duidt op afstandsradar. De mistlampen zitten in grote inhammen in de bumper, waarvan je je afvraagt wat daar verder nog functioneel aan is. Aan de buitenzijde vallen verder nog de fraaie nieuwe wielen op, die wel wat lijken op de wielen zoals die afgelopen jaren op Iveco’s conceptvan en de Z-Truck te zien waren. In samenwerking met Michelin werden Super Eco Class A banden ontworpen, met onder meer een verminderde rolweerstand. En dat is het voor wat betreft nieuwe zaken aan de buitenkant van de Daily. De carrosserie is verder niet gewijzigd.

Het interieur van de Daily is niet ingrijpend veranderd. Het dashboard is nog van het zelfde ontwerp, maar het doet nog steeds modern aan. Nieuw is het stuurwiel, iets kleiner van diameter en afkomstig uit de Fiat 500x. Het is lekker dik en voorzien van tal van knoppen, onder meer voor bediening van de telefoon en de adaptive cruise control. Praktisch is dat het stuur nu  in hoogte en diepte verstelbaar is. Naast het stuur vinden we nog een nieuwtje: een elektrische handrem. Weg is de grote hendel op de vloer. Volgens Iveco is de elektrische rem goed voor de productiviteit van de gebruiker en levert hij per maand 5 uur extra werktijd op. Een extra funtionaliteit van de handrem is dat hij nu ook gebruikt kan worden voor Hill-Descent.

Achter het nieuwe stuurwiel zien we nog een nieuw TFT-kleurendisplay met veel informatie. Als we er doorheen klikken met de knoppen op het stuur komen we bijvoorbeeld het bandenspanningssysteem tegen. Dit systeem is leverbaar voor zowel enkel- als dubbellucht. Midden in het dasboard zien we nog een geheel nieuw Hi-Connect infotainmentsysteem, met een 7 inch touchsreen display. Het is uitgerust met een TomTom navigatiesysteem, een rijstijlanalyse, DAB-radio, het scherm laat het beeld van de achteruitrijcamera zien en ook DAB-radio hoort bij Hi-Connect. Heel modern is de koppeling met de smartphone via Apple Car Play en Android Auto.

Voordat we de weg opgaan, nemen we even een kijkje onder de motorkap. De Daily is nog altijd leverbaar met de 2,3 en de 3,0 liter dieselmotoren, maar die voldoen nu wel aan de Euro 6d-TEMP en Euro VI D emissie-eisen. Van de 3.0 liter motor is een nieuwe vermogensversie van 210 pk. De diesels hebben ook flink wat nieuwe functies gekregen. Zo is er een nieuwe elektronisch geregelde turbo met variabele geometrie en een nieuwe 220A (12 V) dynamo. Voor in de stad hebben de motoren een start-stop functie gekregen, die ook leverbaar is met de Hi-Matic automaat. Vanzelfsprekend blijft de CNG-versie van de Daily, goed voor 136 pk, leverbaar. Ook de elektrische versie is leverbaar, maar die weegt nog altijd 5 ton. Een downscaling naar 3,5 ton zou voor de hand liggen, maar dan hou je volgens Iveco te weinig laadvermogen over. Wel wordt er gewerkt aan een 4,2 tons EV-versie om mee te kunnen doen in de uitzonderingsregeling van het C-rijbewijs voor elektrische bestelauto’s.

Dan kunnen we eindelijk Turijn in met de nieuwe Daily en dan doen we met een gesloten bestelauto, voorzien van de 2,3 liter diesel met 156 pk en een handgeschakelde zesversnellingsbak. Al bij de eerste meters merken we nog een nieuwtje van de Daily: elektrische stuurbekrachtiging. Het stuurt lekker licht, wat zeker in de stad een uitkomst is. Daarbij is er nog de City-modus, die de stuurbekrachtiging met nog eens 70 procent verlicht. Sommigen vinden dat tè licht, maar zeker bij manoeuvreren in de stad is het erg prettig. In de stad zou ook start-stop zich moeten laten gelden, maar zelfs bij opgewarmde diesel functioneert het systeem bij ons niet. We merken ook niks van andere nieuwe systemen, maar dat is alleen maar goed. City Pro Brake remt bijvoorbeeld automatisch bij noodremsituaties tussen de 5 en 50 km/h. Bij druk verkeer helpt Queue Assist om automatisch afstand te bewaren tot de voorganger. Een soort ACC voor in de stad dus. Een systeem dat we nog niet eerder zagen en dat zelfs leverbaar is op de 7,2 tons versie van de Daily. Op de snelwegen rond Turijn kunnen we ACC ervaren. Het instellen ervan op het stuur is eenvoudig, aanpassen van de afstand net zo makkelijk. Een koersassistent houdt in de gaten of de Daily niet onbedoeld de rijbaan verlaat en stuurt als het nodig terug. Zodoende kun je zelfs een tijdje het stuur los laten, niet de bedoeling natuurlijk, en de Daily houdt dan mooi zelf koers. Een akoestisch signaal attendeert je wanneer het weer tijd is zelf het stuur ter hand te nemen. Ook nieuw in de Daily is Crosswind Assist, dat elektronisch bijstuurt in geval van hevige zijwind. In de cabine van de Daily blijft het best netjes stil op de snelweg. Het enige dat goed te horen is is windgeruis rond de A-stijlen en het dak. Bij optrekken wil de dieselmotor nog wel eens wat rumoer geven, maar overall is de rij-ervaring in de Daily weer iets beter geworden.

De Daily is er natuurlijk niet alleen als gesloten bestelauto. Hij doet het ook goed als chassis-cabine met een keur aan opbouwmogelijkheden, tot ver boven de 3,5 ton. Ook in dit segment zijn verbeteringen te constateren. Zo ontwierp Iveco een nieuwe dakspoiler met zijfenders die fraai kan aansluiten op een opbouw, en daarnaast is er bij de achteras nu een bladvering met dubbele bladen (twin-leaf) beschikbaar. Fraai is ook de mogelijkheid van TractionPlus, voor extra tractie in moeilijker begaanbaar terrein.

Tot nu toe hebben we het alleen maar over de Daily als voertuig gehad, maar het in bedrijf hebben van een bedrijfsauto als de nieuwe Daily behelst natuurlijk veel meer dan enkel ‘de wielen’. Dat heeft Iveco goed door en het biedt tal van fleetmanagement-mogelijkheden. Daarbij is connectivity, het permanent verbonden zijn met de thuisbasis en/of de dealer, ontonbeerlijk, dus is de nieuwe Daily voorzien van een connectivitybox, een datadoos zeg maar. Voor een effectieve toepassing van connectivity werkt Iveco samen met Microsoft Azure Cloud.

Al bekend en gebleven is de Daily Business Up-toepassing. Deze is nu uitgebreid naar een MyDaily portaal, ook toegankelijk via de app. MyDaily stelt eigenaren in staat om hun Daily te monitoren vanaf hun computerscherm of onderweg vanaf hun mobiele telefoon. Ze kunnen de prestaties, het brandstofverbruik en de rijstijl van de bestuurder analyseren. De Daily stuurt ook Smart Reports met belangrijke voertuigparameters en suggesties om de rijstijl te verbeteren en brandstof te besparen. Klanten kunnen ook het onderhoud van de Daily’s plannen om de effectiviteit ervan te maximaliseren.

Omdat de Daily altijd ‘verbonden’ is, kan Iveco de dienstverlening rond de nieuwe Daily sterk verbeteren. Zo heeft het een controlekamer ingericht dat realtime gegevens ontvangt van alle voertuigen. In de controlekamer kunnen specialisten de beschikbaarheid van voertuigen maximaliseren door het uitvoeren van diagnostiek en het nemen van preventieve maatregelen door middel van onderhouds- en serviceplanning om het aantal werkplaatsbezoeken te optimaliseren met minimale uitvaltijd. De eigenaar kan met de serviceassistentie op afstand alle gegevens wijzigen, diagnoses uitvoeren en zelfs software op afstand downloaden, zodat er niet bij de werkplaats van de dealer hoeft te worden gestopt. Bovendien stellen de gegevens Iveco in staat om nauwkeurige voorspellingen te doen over het gebruik van het voertuig en onderhoudscontracten te ontwikkelen die overeenkomen met de activiteiten van de klant. De permanente ‘connectivity’ houdt wel in dat Iveco zo’n beetje alles ziet wat je doet met je voertuig. Dat moet je wel willen, zeker in verband met privacy, maar daar zet je als eigenaar vooraf een handtekening voor.

Voor de grotere fleetowner biedt Iveco ook nog een professionele fleetmanagement-oplossing van Verizon Connect. Die stelt hen in staat om de kosten van de vloot te verminderen door middel van verbeterde navigatie, zicht op de vloot, geavanceerde motorzone diagnostiek en real-time rapportage in kilometers. De grote verscheidenheid aan functies kan hen helpen de doorlooptijden te beheren, zich aan te passen aan veranderingen in leverdata en sneller te reageren op klanten door het verbeteren van onderhoudsschema’s en de veiligheid van het wagenpark, het bewaken van rijtijden en nog veel meer. Heb je als fleetowner nu al een fleetmanagementsysteem, dan is er een interface via een Web-API mogelijk.

Wie optimaal gebruik wil maken van al die fleetmanagementmogelijkheden, moet daar behalve geld – de systemen staan op de optielijst, ook veel tijd investeren, al leveren MyDaily en VerizonConnect beide fraaie rapportages. De interpretatie en toepassing ervan moet echter toch door het bedrijf zelf worden gedaan, en dat kost mankracht. Wie daarin investeert, kan echter de vruchten plukken van inzicht in voertuig èn operatie. Het kan volgens Iveco tot wel 10 procent aan brandstof- en andere kosten schelen.

De nieuwe Iveco Daily is dit voorjaar nog bij de Nederlandse dealers te verwachten. De prijslijst zal naar verwachting minimaal wijzigen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.