Toyota liet eerder dit jaar op de IAA van Frankfurt haar nieuwe Land Cruiser debuteren. Bestelauto kon er als eerste bedrijfsautomedium mee rijden. De Land Cruiser is nu te bestellen. De prijslijst van de grijskentekenversies begint bij 31.895 euro.
De Toyota Land Cruiser is een icoon voor iedereen die van 4×4 en offroad rijden houdt. Dat zijn lang niet alleen terreinenthousiastelingen, maar ook heel veel mensen die zand, grind of nog ruiger terrein als ‘bedrijfsterrein’ hebben. De Land Cruiser is al meer dan 65 jaar uit en werd na de Tweede Wereldoorlog ontwikkeld voor het Japanse leger. Met onderdelen van Toyota’s vrachtwagendivisie werd een over-gedimensioneerd ladderchassis gebouwd met zware assen. Op dit chassis bouwde Toyota de carrosserie. Dat ladderchassis is gebleven, ook de Land Cruiser modeljaar 2018 heeft er eentje. Dankzij dit ladderchassis is de bodemvrijheid enorm en de veerweg van de wielen lang, ideaal voor in het zware terrein. Het stelt de Land Cruiser in staat onbegaanbare wegen begaanbaar te maken.
De Land Cruiser is dus breed inzetbaar. Hij is er behalve de versie met vijf deuren die in de video figureert ook leverbaar met 3 deuren. Deze versie heeft al 3 uitrustingsniveaus. De langere 5-deurs kent 4 uitrustingsniveaus met 5 zitplaatsen en 3 uitvoeringen met 7 zitplaatsen. Het tweede uitrustingsniveau van de nieuwe Toyota Land Cruiser betreft de Challenger. Deze nog luxere versie is standaard voorzien van onder andere 17-inch lichtmetalen velgen, een 6-trapsautomaat, climate control, Full Map navigatie, een achteruitrijcamera en parkeersensoren achter. De prijzen op geel kenteken starten bij 77.100 euro. De volgende versie is de Professional, vanaf 85.965 euro. Toevoegingen zijn 19-inch i.p.v. 17-inch lichtmetalen velgen, LED-koplampen, lederen bekleding, stoelverwarming en -ventilatie, een JBL-audiosysteem en de actieve veiligheidssystemen van Toyota Safety Sense. De 5-deurs Executive is de meest luxe uitvoering van de nieuwe Land Cruiser. Met onder andere luchtvering met automatische niveauregeling en een groot glazen schuif-/kanteldak. De prijzen beginnen bij 100.175 euro.


















Zowel de 3-deurs als de 5-deursversie van de Land Cruiser is leverbaar op grijs kenteken. De 3-deurs is voorzien van een volledig vlakke laadvloer en een verhoging in het dak. Wat betreft de 5-deursuitvoering kan de klant kiezen uit 4 versies: met een tussenwand aan de B- of C-stijl en met een standaard of verhoogd dak. De grijs-kentekenombouw die Bestelauto zag was uitgevoerd door ASH Carrosserie. De prijs voor de 3-deurs versie op grijs begint bij 31.895 euro, voor de versie met vijf deuren moet minimaal duizend euro meer worden neergeteld. De Land Cruiser is, ongeacht grijs kenteken of niet, voorzien van 2.8 D4-D dieselmotor van 177 pk sterk. Het koppel bedraagt 420 Nm bij de handgeschakelde zesgangs transmissie, met een automaat is het koppel 450 Nm.
De Land Cruiser Professional kan worden uitgerust met een speciaal offroad-pakket. In dit geval is de iconische terreinauto uitgerust met een inschakelbaar sperdifferentieel op de achteras, kinetische vering (KDSS), Crawl Control en 5 camera’s voor een uitzonderlijk goed zicht rond de auto waarvan één camera zich virtueel onder de voorwielen bevindt, een primeur.
Als we met de vijfdeurs Land Cruiser het terrein in gaan blijken de camera’s. Op het scherm in het dashboard is goed te zien wat zich naast en zelfs onder de auto bevindt. De camera die het beeld onder de auto weergeeft, zit eigenlijk voor op de auto, maar speelt het beeld iets vertraagd af, waardoor de bestuurder kan weten wat hij onder de auto kan verwachten. De Land Cruiser is echt, hoe sjiek hij er ook van buiten uitziet, een beest in het terrein. De techniek van de auto is dermate verfijnd dat de bestuurder in vrijwel alle gevallen de elektronica het werk kan laten doen. Met Crawl Control bijvoorbeeld kruipt de auto langzaam maar gestaag de steilste heuvels op, onderwijl zelf het gas en de tractie regulerend. De snelheid van de ‘crawl’ is met een draaiknop zelf te bepalen. De bestuurder kan als hij wil een systeem voor de ondergrond inschakelen, of met het sper variëren, maar echt nodig is dat vaak niet. We rijden ook kort het water in, waar blijkt dat de Toyota watermassa’s tot 70 cm diep prima aankan.
De Land Cruiser heeft in alle gevallen vierwielaandrijving. Het is namelijk niet uitschakelbaar. Zeer begrijpelijk in terrein, maar op asfalt is 4WD natuurlijk lang niet altijd nodig, zelfs niet voor de veiligheid. Ook op verharde wegen is de Land Cruiser overigens bijzonder prettig om te rijden. Daarmee heeft Toyota een echte terreinauto gecreëerd die ook nog eens een fijne reisauto is voor bijvoorbeeld het weekend of vakantie.