Bestelauto kon in een zonovergoten Andalusië de eerste meters maken met de nieuwe Volkswagen Crafter, die vanaf nu te bestellen is en vanaf maart 2017 bij de dealer staat.
De nieuw gebouwde fabriek in het Poolse Wresznia draait inmiddels op volle toeren en daarvandaan komen dan ook de eerste exemplaren die ons in een fraai najaarszonnetje staan op te wachten. Over het uiterlijk van de Crafter hebben we inmiddels al zo veel geschreven dat we maar meteen aan boord klimmen en gaan rijden. Dat doen we met een L3H2 gesloten bestelauto met de 2.0 liter TDI Euro 6 motor, goed voor 140 pk. Dat is de middelste variant die verkrijgbaar is. Er is ook een 102 pk en een 177k versie. We zijn de parkeerplaats nog niet af of we weten het weer: de besturing van de Crafter gaat heel licht. Aangenaam licht vinden wij, al moeten sommigen misschien even wennen aan hoe dat aanvoelt. De oude Crafter, die we in vergelijking kunnen rijden, heeft duidelijk een wat zwaarder stuurgevoel. Niet onprettig, maar wel anders.
Souplesse
Een ander groot verschil tijdens het rijden is het rijgedrag van de nieuwe Crafter ten opzichte van de oude. Daar waar de oude Crafter nog wel eens een beetje wil zweven, ietwat onvast is in bochten of op oneffenheden, daar is de nieuwe Crafter erg koersvast en stabiel. De vergelijking met een personenauto wordt tegenwoordig bij bestelauto’s vaker gemaakt, maar hier zeker niet onterecht. De nieuwe 2.0 liter TDI EA288 motor toont zich krachtig, stil en vol souplesse, zeker in de bergen rondom het Zuid-Spaanse Alméria. Het koppel is voldoende om in iedere situatie met vertrouwen te rijden. De zesgangs versnellingsbak schakelt daarbij een stuk soepeler dan de bak van de oude Crafter. De achtgangs DSG-automaat is helemaal een genot om mee te rijden. Wie veel in stadsverkeer rijdt, pakketbezorgers bijvoorbeeld, moet deze automaat echt overwegen.
We kunnen tijdens de introductie overigens alleen rijden met de voorwielaangedreven versie van de Crafter. De achterwielaangedreven versie komt pas later beschikbaar, 4Motion is al wel te bestellen.
Zeven
Naast de ‘Kastenwagen’ is er natuurlijk ook een chassis-cabine versie van de Crafter. Wij rijden een echte werkmansauto, met een platte laadbak op het chassis en een dubbele cabine. Een manschappencabine echt, want er kunnen achterin 4 man mee. Samen met de bestuurder en de bijrijdersbank kunnen er zo zeven inzittenden mee! Wederom ervaren wij dat de chassis-cabine wat minder stabiel aanvoelt als de gesloten versie. Het lijkt niet of door het gebrek aan carrosserie de krachten die vanaf het chassis vrijkomen zich beter laten voelen. Ook lijken er wat meer geluiden van buitenaf in de cabine door te dringen.
Assist
De Crafter is International Van of the Year en dat is hij mede geworden door zijn uitgebreide set aan veiligheids- en assistentiesystemen. Zo zijn er onder meer Front Assist, Rear Traffic Alert, Park Assist, Multi Collision Brake, Adaptive Cruise Control, Lane Assist, Side Assist en Trailer Assist. We kunnen kort kennis maken met diverse systemen. Leuk is Park Control, de bij personenauto’s al langer toegepaste parkeerhulp waarbij de auto zelf achteruit fileparkeert. Of stuurt althans, want de koppeling moet je nog zelf bedienen. Handig in drukke binnensteden is de zijflankbeschermingvan Side Assist, waarmee met sensoren hetzelfde wordt gedaan als met parkeersensoren: als er een object te dicht bij het voertuig komt, klinkt er een signaal. Jammer is wel dat een systeem als dit niet gekoppeld is aan de noodremassistent. Dat zou pas echt veel kleine schades schelen. Ook handig voor wie niet met een aanhanger kan rijden is Trailer Assist. Dit systeem werkt bijna hetzelfde als Park Control, al bestuur je nu achteruitrijdend en uit het raampje hangend de auto met…. het knopje waar je normaal de spiegels mee verstelt! Ja, het is echt waar. Het lijkt een gimmick maar de Crafter met aanhanger laat zich er echt makkelijk mee manoeuvreren. Een uitkomst voor mensen die achteruitrijden met een aanhanger maar moeilijk blijven vinden.















Marktleider
“Dit is de beste Crafter ooit”, zei Bram Schot, wereldwijd verantwoordelijk voor marketing sales van VW Bedrijfswagens, bij de presentatie van de nieuwe Crafter. Hij ziet dat het segment waarin de Crafter zich bevindt groeit. “Met 14,6 procent in de EU afgelopen jaar. En 34 procent van de Crafter rijders van het afgelopen jaar zitten in e-commerce gerelateerde business.” E-commerce groeit nog altijd, dus verwacht Volkswagen Nederland ook dat de Crafter een impact kan hebben in Nederland. “De Crafter doet het altijd al goed, met een marktaandeel van 15 procent”, zegt Rinke van Keimpema, directeur Volkswagen Bedrijfswagens in Nederland. Het doel is duidelijk: “We willen marktleider worden met de Crafter. Dat zijn we ook in de segmenten van de Caddy en de Transporter, en dat willen we ook met de Crafter. Dat is haalbaar, maar op welke termijn valt te bezien. Dat lijkt me voor 2017 nog wat veel gevraagd. De nieuwe Crafter heeft echter een paar kenmerken die hem nu extra aantrekkelijk maken. Het is een 100 procent VW-product, helemaal zelf ontwikkeld en geproduceerd. Daarnaast is er nu voorwielaandrijving beschikbaar, plus een heel goede automatische transmissie. Ook denken we dat we de Crafter prijsgunstig in de markt kunnen zetten”, aldus Van Keimpema.
E-Crafter
Twee mogelijke concurrenten van de Crafter heeft Volkswagen in eigen huis. De Crafter komt natuurlijk als MAN TGE op de markt, maar dat is pas in de loop van volgend jaar. “Daar kan ik weinig over zeggen, want MAN is een andere organisatie”, aldus Van Keimpema. “Dat wordt echter een mooie concurrentiestrijd.” Een andere nieuwkomer is Volkswagen eigen e-Crafter. Een speerpunt in VW’s strijd om aan te tonen dat het verantwoord en duurzaam is. De e-Crafter, die 200 km op zijn accu’s kan rijden, wordt volgend jaar zomer in een testpilot van 200 voertuigen bij klanten uitgeprobeerd. Verloopt die goed, dan kan het met marktintroductie weleens snel gaan…