Nieuws

Ford heeft de Transit Connect en Transit Courier vernieuwd. Er zijn wat cosmetische ingrepen maar interessanter zijn de aanpassingen aan de aandrijflijn en de connectivity die Ford aanbiedt. Bestelauto kon als eerste op pad met de nieuwe Transit Connect en Transit Courier, die hun publieksdebuut beleven op de komende IAA.

Een update van het uiterlijk van de Transit Connect en de Transit Courier volstaat. Ze zijn namelijk nog niet zo heel lang op de markt. De Transit Connect sinds 2013 (hij werd International Van of the Year 2014) en de Transit Courier volgde in 2014. De voorzijde van beide auto’s is aangepast naar het Ford DNA, oftewel de designtaal van Ford. Dat betekent een aangepaste grille en in de koplampen zit nu (optioneel) Bi-xenon en LED-dagrijverlichting. Dat zijn maar minimale aanpassingen, maar volgens Fords chief engineer Chiang Huang wordt er vanaf nu 2 tot 4 procent minder luchtweerstand gegenereerd door het front van beide Fords. Die hebben trouwens allebei een grille die dicht kan tijdens het rijden. Gaat automatisch, merk je niks van.

Ford heeft ervoor gekozen om door te gaan met de Transit Courier. Het segment van de ‘mini-koeriersauto’s’ is niet bij iedere fabrikant even succesvol gebleken, maar Ford gelooft dat er een markt is en blijft voor deze auto. Dat moeten dan mensen zijn die niet meer wensen dan 500 tot 590 kg en een laadruimte tot 2,4 m³. We zien op de parkeerplaats al een blits exemplaar staan in Racing Red met een matzwarte streep over de auto; daar willen we straks wel even mee rijden.

Diesel en benzine
De Transit Connect en Transit Courier worden geleverd met een keuze uit twee motoren: een nieuwe 1.5 TDCi EcoBlue diesel, verkrijgbaar in vermogens van 75, 100 en 120 pk. De motor voldoet aan Euro 6.2 en is naar verluidt 12 procent zuiniger met CO2, dus ook met diesel. Daarnaast is er nog de meermaals bekroonde 1.0 EcoBoost benzinemotor. Een technisch wondertje met 100 pk, drie cilinders en dan ook nog eens cilinder de-activering. Zowel de benzine- als de dieselmotor worden standaard geleverd met de nieuwe zesgangs versnellingsbak. Een nieuwe achtgangs automaat is leverbaar op de EcoBlue-diesels van 100 en 120 pk.

Tablet
Als we instappen in de Ford Transit Connect voor een eerste rit, moeten we natuurlijk even kijken naar het dashboard. Daarin prijkt in het midden, fier rechtop, een 6 inch tablet dat is verbonden met Ford SYNC 3, het veelzijdige multimediasysteem. Keyless entry is tegenwoordig mogelijk, dus starten we met een start-stop knop. Het is mogelijk om de mobiele telefoon draadloos op te laden. Het valt ons meteen weer op hoe goed de Fords zijn afgewerkt. Ook zitten de stoelen formidabel en is de ergonomie goed voor elkaar. We rijden met de EcoBlue diesel van 120 pk en die is gekoppeld aan de nieuwe achtgangs automaat. Dat blijkt een heerlijke combinatie, en wij willen eigenlijk met zulke goede automatische transmissies nooit meer terug naar een handbak. Wel opmerkelijk is dat Ford nog zo’n grote pook voor de automaat monteert. Tegenwoordig zien we bij andere merken kleine draaiknoppen of zelfs drukknopjes voor de bediening. Dat bespaart ruimte in het interieur. De Transit Connect zit vol met slimme systemen ter comfort en veiligheid, zoals Adaptive Cruise Control, maar ook Intelligent Speed Limiter, waarmee de snelheid automatisch aan de toegestane maximumsnelheid wordt aangepast, het noodremsysteem Pre-Collision Assist met Pedestrian Detection, zijwindstabilisatie en Active Park Assist, dat helpt bij het parallel en loodrecht inparkeren. In SYNC 3 ontdekken we ook de mogelijkheid tot connectivity met de Ford Pass app, die allerlei slimme zaken over de auto laat weten, maar het ook mogelijk maakt de auto op stand te openen of sluiten en van de auto een Wifi hotspot te maken, waar wel 10 devices op kunnen worden aangesloten. Nieuwe features komen er ook aan, maar met de connectivity-opties kan nu al direct en altijd contact worden onderhouden met de wagenparkbeheerder.

Knalrood
Na een tussenstop stappen we over in de knalrode Transit Courier. Die lijkt eigenlijk in heel veel op zijn grotere broer Transit Connect. Zijn uiterlijk verschilt licht en natuurlijk de dimensies, maar qua rijden worden we niet verrast. Of toch: ook bij deze Transit Courier merken we weer eens hoe ongelooflijk fijn die Fords rijden. Echt als een van de beste auto’s in de markt. Miscchien wel helemaal de beste…. In het interieur zien we ook veel handige comfortzaken, maar een tabletscherm heeft de Transit Courier niet. De middenconsole is licht aangepast en daarbovenop staat het 6 inch touchscreen, maar wel ingekapseld. Dat beschermt het overigens wel beter tegen hinderlijk zonlicht. Onze RaceRed Transit Courier ziet er blits uit en is met 100 pk van de EcoBlue diesel helemaal niet ondergemotoriseerd, maar een echte sportauto is het natuurlijk niet. Hij ziet er wel heel blits uit.

Een laatste rit rijden we met de 100 pk dieselmotor in een Ford Transit Connect, net als alle andere auto’s die we reden voorzien van 250 kg aan lading. Dat geeft een reëel beeld van het weggedrag en dat is dik in orde. De zesversnellings handbak kan het ook prima vinden met de nieuwe motor, en zo zoeven wij over de Belgische snelweg naar de Ford testbaan in Lommel, waar ons weer een nieuwe rij-impressie staat te wachten.

De Ford Transit Connect en de Ford Transit Courier zijn genomineerd voor de International Van of the Year Award 2019

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.