Nieuws

Opel geeft deze zomer haar bedrijfsautorange een flinke impuls met de nieuwe Vivaro en de nieuwe Movano. Bestelauto kon als eerste rijden met de nieuwe Vivaro en wachtte letterlijk even tot de Movano uit de fabriek was gerold.

Maar zo’n rij-evenement begint vaak met een reis naar een vliegveld, en daar aangekomen wacht een verrassing: de nieuwe Opel Zafira Life, de personenwagenuitvoering van de Vivaro. Een VIP-uitvoering nog wel, dus na enige kilometers verwisselen we de plek achter het stuur voor een plek achterin de taxi.

Opel Zafira Life

Op de bestemming aangekomen staat er een brede rij Opel bedrijfswagens voor ons klaar. De Combo hebben we nu wel vaak genoeg gezien, dus steken we meteen over naar de nieuwe Vivaro. Die zagen we nog niet zo vaak ‘live’, dus nemen we even de tijd om hem beter te bekijken. Hij ziet er natuurlijk wel erg bekend uit, want hij heeft dezelfde basis als de Citroën Jumpy, de Peugeot Expert en de Toyota ProAce. Een PSA-product dus, want daar hoort Opel tegenwoordig ook bij. Dat betekent dat de Vivaro niet langer gemaakt wordt samen met Renault. De Vivaro is er net als zijn neefjes in drie lengtes en hij heeft twee dieselmotoren tot zijn beschikking. Een 1.5 CDTi van 102 en 120 pk en een 2.0 liter diesel van 122, 150 en 177 pk. Vanzelfsprekend allemaal voldoend aan de nieuwe emissie-eis Euro6d-TEMP. Er is een handgeschakelde zesbak en een achttraps automaat. Volgend jaar, in 2020, komt er ook een volledig elektrisch aangedreven versie van de Opel Vivaro.

De Vivaro heeft wel een duidelijk eigen gezicht, met de streep chroom in de grille die netjes aansluit op de koplampen. De nieuwe Vivaro is leverbaar in drie lengtematen: 4,60, 4,95 en 5,30 meter. Zijn laadvermogen is ten opzichte van de vorige generatie met 200 kg toegenomen tot meer dan 1.400 kg. De nieuwe Vivaro mag een aanhanger trekken met een gewicht van tot wel 2.500 kg (500 kg meer dan voorheen).

Vanzelfsprekend is er ook een dubbele cabine versie en die nemen wij mee voor een rit rond Rüsselsheim, waar de Opel-fabrieken zijn gevestigd. Deze Vivaro heeft de 2.0 liter CDTi diesel met 122 pk en 340 Nm koppel, wat een prima combinatie is. Het interieur hebben we inmiddels al heel vaak gezien bij de collega-auto’s van PSA en we weten dus dat het interieur goed en zeer functioneel is ingericht. Het is eigenlijk niet moeilijk: met het goede dealernetwerk in Nederland moet Opel met deze Vivaro in staat zijn een goed graantje mee te pikken van de markt. Dat moet dan wel gebeuren met een andere dubbele cabine dan de zogeheten Crew Van in onze demo-auto, want die heeft een wegklapbaar tussen schot. Superslim, bekijk het vlog bij dit verhaal maar, maar helaas niet toegestaan door de strenge fiscale regels in Nederland. De normale dubbele cabine die we ook kennen van de andere PSA-modellen, in veel gevallen afkomstig van Snoeks, is natuurlijk wel beschikbaar. De prijzen voor de nieuwe Vivaro beginnen bij 17.999 euro. Een dubbele cabine versie is er vanaf 22.749 euro. We rijden ook nog even kort met een 4×4-versie van de Vivaro, verzorgd door offroadspecialist Dangel. 4×4 versies van bestelauto’s als deze worden in Nederland maar mondjesmaat verkocht, maar het is goed om te weten dat ze beschikbaar zijn, mocht je voor het werk regelmatig van het asfalt af moeten.

Op het evenemententerrein staat naast de Vivaro een nieuwe Movano. Die zien we echt voor het eerst, maar verrassend genoeg heeft de Movano niet dezelfde facelift als tweelingbroer Renault Master gekregen. Die kreeg van Renault-designer Laurens van den Acker een wat stoerder front, maar de Movano moet het doen met een nieuw streepje chroom in de grille en fraaie LED-verlichting. De reden waarom de Movano uiterlijk niet is aangepakt luidt officieel dat de grille van de Movano al groot genoeg was om lucht te bieden aan de nieuwe Euro6d TEMP-motoren. Wij denken dat er achter de schermen, samen met PSA, ook wordt gewerkt aan een volledig nieuwe grote besteller die binnen nu en pakweg twee jaar wordt gepresenteerd als Citroën, Peugeot, Opel en wie weet ook Toyota.

De Opel Movano is er in meer dan 150 varianten, af fabriek. Dat betekent: vier lengtematen, drie hoogtematen en tal van slimme toepassingen en ombouwvarianten. De Movano heeft net als de Master een nieuwe motor: de 2,3 liter TwinTurbo diesel, verkrijgbaar met 136, 150 en 180 pk als Euro6d-TEMP en 131, 146 en 163 pk als EuroVId voor de zware toepassingen. Het koppel varieert van 330 tot 400 Nm, beschikbaar vanaf 1500 toeren. De Movano beschikt altijd over een handgeschakelde zesbak, een automaat komt op een later tijdstip. Die komt dan beschikbaar voor de 150 en 180 pk versie.

Het interieur van de Movano is wel helemaal vernieuwd en heeft net als de Master echt slimme oplossingen. Veel opbergruimte, een uitklapbare bekerhouder, een uitschuiftafeltje en een megagrote FlexTray dashboardkast van 10,5 liter. Al die ruimte gaat wel ten koste van een airbag voor de bijrijder. Opel maakt van het interieur echter een serieus mobiel kantoor en daarom nemen we dat graag voor lief. De Movano die we willen rijden is een L3H2 versie die letterlijk uit de fabriek komt gerold en eerst nog op kenteken moet worden gezet. Als dat gebeurd is zetten we koers voor een rondje Rüsselsheim. Dat levert weinig verrassingen op. De aandrijflijn voldoet goed, maar ook bij Opel vinden we het jammer dat het onderstel niet verbeterd is. Dat gaat ten koste van een mogelijk beter weggedrag. Wel fijn is de reeks aan veiligheids- en assistentiesystemen: Active Brake Assist, Hill Start Assist, Zijwindassistent,  Front Collision Warning, Lane Departure Warning en nog veel meer. Ook de Opel heeft Rear View Assist en een dodehoek waarschuwing. Daarmee zet Opel echt een stap in veiligheid.

De nieuwe Movano is per direct te bestellen vanaf 25.549 euro (exclusief BTW/BPM). Het instapmodel is uitgerust met voorwielaandrijving en heeft een maximum toelaatbaar gewicht van 2.800 kilogram. De versie met een maximum toelaatbaar gewicht van 3.500 kilogram kost minimaal  27.149 euro.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.