Twee maanden geleden stond Bestelauto met de neus vooraan toen PSA, Citroën en Peugeot dus, hun nieuwe bestelauto’s Expert en Jumpy bestelden. Toen konden we er alleen naar kijken en omheen lopen, nu kunnen we er voor het eerst mee rijden.
Toch lopen we voordat we vertrekken nog eens een rondje rond de nieuwe bestelauto van PSA. Daar constateren we nog eens wat we al eerder zagen: de Expert en Jumpy zijn echt honderd procent nieuw en dat is best een applausje waard. Tegenwoordig gebeurt het nogal eens dat de ‘nieuwe’ bestelauto verrekt veel op zijn voorganger lijkt of wordt er simpelweg een model ingekocht bij een collega. Van de Renault Trafic bijvoorbeeld zijn er nu behalve een Opel Vivaro ook een Fiat Talento en een Nissan NV300. Dan pakt PSA het een stuk origineler aan. Om te beginnen staat de auto op een platform genaamd EMP2. Dat is weliswaar van de C4 Picasso, maar de voor- en achterwielophanging zijn wel helemaal nieuw. De achteras is zo gebouwd dat de 4×4-ombouwers van Dangel makkelijker aan het werk kunnen. De besturing van de Expert/Jumpy is elektrisch-hydraulisch. Dat moet makkelijker sturen, maar dat merken we zo. De carroserie is ook helemaal nieuw, met een kenmerkende hoge neus. Volgens PSA valt de auto daarmee goed op in het verkeer. Het geeft het in ieder geval een geheel eigen gezicht. Leuk is ook dat de Citroën en de Peugeot elk echt een eigen gezicht hebben. Dat is wat waard in deze tijden van rebadging en uiterlijke eenheidsworst.
L2
Iets buiten Parijs staat voor ons de eerste auto van vandaag klaar. Het is een Citroën Jumpy in vlammend rood, voorzien van een 2.0 BlueHDi Euro 6 diesel, 120 pk sterk. Alle demo-auto’s van vandaag zijn L2, zo ook deze Jumpy. Het gaat om een Business-uitvoering, dus aan luxe ontbreekt het niet. Wat opvalt als we instappen is hoe goed we zitten. De stoelen hebben een wat lange zitting en die ondersteunt de benen bijzonder prettig. Het dashboard reikt eigenlijk best hoog. Zoals we al eerder opmerkten zit tussen het dashboard en de binnenspiegel maar weinig ruimte. Als we eenmaal rijden blijkt echter dat dat niet nadelig is voor het zicht. De spiegels zijn niet zo groot maar bieden goed zicht. De dodehoek-assistent is handig, maar meer ook niet. Fraai is het nieuwe multimediasysteem met een 7 inch scherm. Het biedt behalve navigatie tal van slimme functies en kan een verbinding maken met apps op de smartphone of tablet via MirrorLink. Onze Jumpy is voorzien van een keyless entry systeem, dus kan de sleutel in de zak blijven en drukken we enkel op de start-knop om de HDi tot leven te laten komen. Als we rijden merken we al bij de eerste bochten dat er de besturing elektrisch-hydraulisch is. Het sturen gaat licht, maar er is wel voldoende gevoel met de weg. De motor heeft met 340 Nm voldoende trekkracht, de zesbak vinden we hakerig schakelen. PSA geeft later aan dit te herkennen en werkt aan een betere afstelling van de transmissie. Het onderstel van de Jumpy gedraagt zich goed, maar lijkt soms toch wat stuiterig op oneffenheden. Als we achterom door het raampje in het tussenschot kijken beseffen we dat dat wellicht komt doordat in deze Jumpy geen lading ligt. In de laadruimte van de Jumpy mag maar liefst 1400 kg mee.











1000 of 1400?
Dat is niet in alle gevallen zo, leren we bij een tussenstop. “De 1400 kg lading is voorbehouden aan de versies van de Jumpy en Expert met de 2.0 liter motor”, zegt Philippe Barriac, hoofd van de productafdeling tegen Bestelauto. “De versies met de 1.6 HDi mogen maximaal 1000 kg meenemen, maar dat is vaak voldoende in dit segment.” We kijken even bij de Compact-versie die nieuw is in dit segment. Het gaat dan om een versie van de Jumpy/Expert van 461 cm lang. Ook hier is dus wel een laadvermogen van 1400 kg mogelijk, als de 2.0 liter motor maar besteld wordt. De laadlengte van de Compact versie is iets meer dan 2 meter. Daarmee lijkt de Compact qua volume wel dicht in de buurt te komen van de Berlingo en Partner XL, de verlengde versie dus. Barriac verwacht geen kannibalisatie. “De laadruimte van de Berlingo/Partner XL versies zijn 4 kuub groot, de Compact versie is ruim 5 kuub groot.” In Nederland komen er van de Jumpy/Expert drie versies met een dubbele cabine, zo merkt hij nog op. “Allemaal van Snoeks, en eentje ervan heeft een opklapbare en verschuifbare bank.” PSA geeft hoog op van de ‘easy access’ handsfree sliding doors. Dat werkt, zoals we al eerder meldden, met een sensor aan de rechterkant van de achterbumper. Haal de voet er onderlangs en de schuifdeur opent zich. Handig als je met volle handen aan komt lopen. Althans, in theorie dan. Wij probeerden de handsfree doors vele malen uit, maar heel vaak reageerde de sensor niet op onze voet. Frusterend als je daar met volle handen en op één been staat, en met je andere been staat te hengelen… Daarbij komt nog dat als je je voet te dicht onder de bumper door haalt, je kans hebt op vies schoeisel.
ACC
De eerste rit reden we met de Jumpy, de tweede is dus voor de Peugeot Expert. Dit keer kiezen we voor de versie met de 1.6 BlueHDi motor met 115 pk, waarvan PSA de meeste verkopen verwacht. Nu is de auto wel geladen, met 300 kg lading, en dat merken we goed aan het weggedrag. Dat is nu veel beter en het benadert dat van een personenauto. De 1.6 houdt zich prima op de Franse binnen- en snelwegen. Er is eigenlijk geen reden om te kiezen voor de 2.0 liter als je die 400 kg extra laadvermogen kan missen. Uiteindelijk scheelt het maar 5 pk en 40 Nm trekkracht. De Expert die wij rijden heeft, net als de Jumpy natuurlijk, een paar slimme voorzieningen. Adaptive Cruise Control zit nu ook op deze auto’s, een veilige en slimme tool voor tamelijk relaxed rijden. Handig is ook de head-up display, een perspex schermpje dat ver op het dashboard staat en waarin bijvoorbeeld de huidige snelheid, maximum snelheid, navigatie-aanwijzingen en ACC-instellingen staan. Het zorgt ervoor dat je minder vaak met de ogen naar het display achter het stuur hoeft te gaan, maar eigenlijk tegelijk op de weg en op het head-up display kan kijken. De Expert en Jumpy zijn voorzien van sensoren die verkeersborden herkennen. Er is een slimme link aangebracht tussen die sensoren en de cruise control. Wie tweemaal op een knop op de cruisecontrol hendel tikt, zorgt ervoor dat de cruise control automatisch zich aanpast naar de maximum snelheid. Zo rij je dus nooit te hard! De Expert die wij rijden is voorzien van de 2persoons passagiersbank. Zoals we al eerder meldden is die niet echt geschikt voor twee personen, of alleen voor korte ritjes. Handig is wel de neerklapbare rugleuning, waar een tablet of kleine laptop kan worden neergezet. Zo slim als Renault dat doet in de Trafic en Master is het systeen echter niet. PSA heeft wel goed gekeken naar Renault en ook Ford, want het luik in de tussenwand zit ook in de Expert en Jumpy. Moduwork, noemt PSA het. Het biedt 130 cm extra laadlengte.
Refill
De nieuwe Citroën Jumpy en Peugeot Expert zijn een welkome verschijning in het eentonnersegment. Deze auto’s hadden prima gepast in Bestelauto’s laatste multitest. Daarin kunnen ze ook de concurrentie goed aan, maar we zijn er niet zeker van dat ze genoeg in huis hebben om de concurrentie direct te verslaan. Dat zal moeten blijken. Deze zomer staan de Expert en Jumpy bij de dealer, voor prijzen vanaf 17.000 euro.
Citroën en Peugeot hebben naast de Expert en Jumpy nog meer nieuws te melden: Euro 6 versies van de Jumper en Boxer. Wij reden kort met de 2.0 HDi motor van 130 pk sterk. Die motor is verder niet aangepast. Wel is de Adblue-vulopening nu te vinden onder de tankopening en PSA heeft dat ‘Easy Adblue Refill’ gedoopt.
Sinds oktober 2015 ben ik in het bezit van de Expert 2016 met 120 pk.
Een bedrijfswagen die lekker met het verkeer mee kan komen.
Rijdt en schakelt lekker met zijn 6 bak.
Inmiddels heb ik 17.000 km mee gereden en het diesel gebruik ligt nu tussen de 1 op 13 à 1 op 14.3. Dat is met mijn rijstijl zeer goed te noemen.
Als enige nadeel die ik nu tegen kom is het schoon krabben van de bevroren voorruit.
Komt zeer slecht bij het middelste gedeelte van de ruit e en ik ben niet de kleinste.
Bij vorst in combinatie met vocht zitten de buitenspiegels vastgevroren.
Mag ik hier wat advies vragen, over deze Jumpy/Expert..? Eigenlijk vooral ook die compacte versie spreekt me erg aan, dus ik denk er sterk over zo’n XS/compact te kopen, maar ik twijfel nog over welke motor ik dan het beste kan nemen. Ik heb een bedrijf met paarden(stalling) en hoef niet per een zware lading mee te dragen (hooguit af en toe een lading hooi oid achterin) maar wel een trailer kunnen trekken die met 2 paarden er in ongeveer 1500kg max weegt. Volgens de papieren kan die 1.6 motor 1800 of (verhoogd laadvermogen) 2000 trekken, dus zou in feite voldoende moeten zijn, maar ik vraag me toch af of dat in de praktijk (waarbij paarden toch net wat andere vracht zijn dan bv een caravan natuurlijk, en ik ook wel zeker wil zijn dat ik met die paarden bv ook een keer de Eifel in kan, een heuvel omhoog kom?! Of dat ik niet toch beter een 2.0 motor kan nemen, die 2500kg mag trekken – maar wel ook meteen een stuk duurder is natuurlijk…