Als de laatste vuurpijlen zijn afgestoken gaat Ford van start met de productie van de vernieuwde Ford Transit Custom. Bestelauto kon afgelopen zomer al als eerste rijden met de nieuwe Transit Custom.
Net als bij de Transit Connect en Transit Courier is aan de buitenzijde vooral het front veranderd, valt op als we naar buiten stappen in Frankfurt, waar diverse Transits Custom klaar staan voor een rit. De Transit Custom heeft een vergelijkbaar design-DNA als de nieuwste personenauto’s van Ford; een hoog gemonteerde trapezevormige grille en slanke koplampen. Op de duurdere modellen zijn geavanceerde koplamptechnologieën beschikbaar met karakteristieke nieuwe LED-dagverlichting en met krachtige BI- Xenon-koplampen. Ook de buitenspiegels zijn licht aangepast.









Ons oog valt op het parkeerterrein op een blauwe Transit Custom met striping. Het is een Custom Sport die er enorm stoer uitziet. Daar willen we graag even een stukje mee rijden! Al snel kunnen we de snelweg opdraaien. De Custom Sport heeft een 2.0 EcoBlue dieselmotor van maar liefst 170 pk. Dat gaat goed vooruit op de Autobahn! De auto is uitgerust met een automatische zesgangs transmissie en dat is er eentje die heerlijk soepel schakelt. Dat is echt van meerwaarde, zeker als we later weer door het stadsverkeer van Frankfurt sturen. Daar merken we ook dat het onderstel van de Transit Custom, en daarmee het weggedrag, nog steeds bijzonder goed is, misschien wel het beste in dit segment.
Nadeel van stadsverkeer is dat je ook regelmatig stilstaat in opstoppingen of voor het verkeerslicht. Maar we hebben dan wel even de tijd om naar het nieuwe interieur te kijken. Dat kenmerkt zich door een groot tablet-achtig infoscherm midden in het dashboard. Daar is alle info rond navigatie of multimedia terug te vinden die je nodig hebt. Bediening is nu, met dit grote touchscreen, veel makkelijker dan voorheen. Het interieur onderscheidt zich verder door de vele opbergruimte, zo’n 25 liter. Jammer is dat het rubberen opstaande randje naast het stuur verdwenen is. Daar kon je altijd mooi de smartphone neerzetten. Wel gebleven zijn de grote flessenhouders in het dashboard -super handig!
Later op de dag kunnen we ook nog rijden met een andere variant, met een 2.0 liter EcoBlue diesel van 130 pk en een handgeschakelde versnellingsbak. Ook dat bevalt prima. De Transit Custom heeft nu overigens een aantal geavanceerde functies voor bestuurdersassistentie, en is de eerste bedrijfswagen met Intelligent Speed Limiter, waarmee de snelheid automatisch aan de toegestane maximumsnelheid wordt aangepast, en waarbij het Traffic Sign Recognition-systeem wordt gebruikt om verkeersborden met snelheidsbeperkingen te detecteren. We vinden het wel lastig om in te stellen. Het nieuwe model beschikt tevens over het Blind Spot Information System van Ford met Cross Traffic Alert, dat bestuurders waarschuwt bij het achteruitrijden vanaf een parkeerplaats voor naderende auto’s die achter de auto langs rijden. Deze nieuwe functies zijn een aanvulling op de uitgebreide reeks technologieën die al aanwezig zijn in de Transit Custom, waaronder het noodremsysteem Pre-Collision Assist met Pedestrian Detection, Lane Keeping Alert, Side Wind Stabilisation en Adaptive Cruise Control.
De Ford Transit Custom heeft ook in zijn nieuwe verschijning weer een ECOnetic-motor, maar die kunnen we helaas nog niet rijden. Terug op de parkeerplaats kunnen we maar één ding concluderen: de Ford Transit Custom was al een heel goede bestelauto, en hij is alleen maar beter geworden.