Nieuws

Foto’s: VW digitaliseert T6 tot T6.1

Met al het bestelautonieuws in de aanloop naar de Geneva Motorshow kan ook Volkswagen Bedrijfswagens niet achterblijven. Het concern toonde afgelopen week in eigen huis in Wolfsburg een update van de Volkswagen T6. Afgezien van een heel lichte carrosserie-aanpassing is het vooral de zeer uitgebreide elektronische en digitale ondersteuning voor de bestuurder die de T6 in een T6.1 verandert.

De VW Bulli,zoals de Duitsers hun belangrijke bestelauto succesnummer liefkozend noemen, viert dit jaar zijn zeventigste verjaardag. Daar zou je enig mediageweld bij verwachten, maar blijkbaar is dat voor een later moment. De persconferentie was uiterst bescheiden en focuste zich op het nu nog grotere gebruiksgemak van het voertuig. Dit dankzij een overdaad aan extra ingebouwde micro-elektronica in de vorm van een keur aan hulpmiddelen die allemaal op -Assist eindigen.

Doel van dit alles is de auto nóg beter te maken dan hij al was. “Want hoe krijg je rond nóg ronder, recht nóg rechter en perfect, nóg perfecter”, was retorische vraag die Dr Thomas Sedran, voorzitter van de raad van bestuur van Volkswagen Commercial Vehicles de aanwezigen voorhield. Om meteen het antwoord te geven. “Met de nieuwste telg van de bijna 12 miljoen keer verkochte Bulli over zeventig jaar en afgelopen jaar meer dan 200.000 nieuwe klanten. ‘Das Beste oder nichts’ komt dit jaar uit Hannover. Daar wordt de ster van het noorden gemaakt”, gaf hij de aanwezige journalisten maar meer nog de collega’s in Stuttgart een niet mis te verstane hint.

En toch is daar aan de buitenzijde van vernieuwde Multivan die het podium opreed, weinig van te zien. De grille is iets aangepast en LED-dagverlichting is gewijzigd. Nu niet direct zaken waarvoor de eerste de beste stucadoor, bakker of postbesteller opgewonden een sprintje naar de dealer trekt. Dat zou hem ook weinig brengen. Want hoewel Sedran vertelde dat de nieuwe T6.1 de auto voor ‘hier en nu’ is, wordt de Multivan pas eind dit jaar leverbaar. Maar je zou ook kunnen zeggen dat Volkswagen ondernemend Nederland in ieder geval wel genoeg tijd geeft om alvast te sparen voor een vernieuwde Transporter. Want die wordt pas begin volgend jaar in de showroom verwacht. Over de verwachte productiestart van de Caravelle en de California werd niets gezegd.

Veel Assist

Het loont voor het midden- en kleinbedrijf om zich alvast in te lezen op alle onderhuidse vernieuwingen van hun knuffelbesteller. Want die zijn er wel degelijk. De vernieuwde T6.1 is straks leverbaar met een aantal prettige én een aantal zeer interessante assistentiemogelijkheden. Die worden allemaal mogelijk door één aanpassing in de besturing. Die is vanaf de T6.1 niet meer hydraulisch maar elektromechanisch. Dat maakt de weg vrij om met behulp van een groot aantal, vaak nu ook al aanwezige sensoren en een stevige klap software zaken als Cross Wind Assist, Lane Assist, Park Assist, Rear Traffic Alert Assist en Trailer Assist door te voeren. Er is voor VW overigens nóg een reden om over te stappen naar een elektrisch werkende stuurinrichting. De T6.1 moet namelijk ook de eerste Bulli worden die geheel elektrisch gaat rijden. Maar net als al tijdens de IAA vorig jaar het geval was bleef het bij de aankondiging dat het komt. Zonder daar een wanneer aan toe te voegen.

Terug naar de vele Assists. Het lijkt er op dat Cross Wind Assist een standaard hulpmiddel gaat worden. Het is een systeem dat bij sterke zijdelingse windstoten de auto netjes in het spoor moet houden. Het zou ook het merkbare effect moeten uitvlakken van sterke zijdelingse luchtverplaatsing die door trucks of bebouwing wordt veroorzaakt. Het Lane Assist moet de Transporter straks met behulp van een camera achter de voorruit zelfstandig binnen de lijntjes houden. Of hij dat altijd kan en vooral ook, hoeveel ruimte hij daarvoor nodig heeft, zullen we u in de komende maanden pas kunnen vertellen als we met het voertuig gereden hebben. Ook deze elektronische bijrijder lijkt, voor zover we uit de documentatie kunnen opmaken, standaard aan boord te zijn.

Of dat ook gaat gelden voor Park Assist,  Rear Traffic Alert Assist en Trailer Assist is minder waarschijnlijk. Met het eerste hulpmiddel kan uw kostbare Transporter straks zichzelf automatisch achterwaarts inparkeren in een krappe ruimte. Gelukkig heeft u dan nog een zijdeur om bij de lading te komen. Mocht u dat parkeren nu toch nog hardnekkig zelf willen blijven doen, dan kunt u geholpen worden door het ultrasone side protection system. Het systeem, afkomstig van de Crafter, voorkomt met name dorpel- en achterbumperschade. Nieuw is het Rear Traffic Alert dat moet afrekenen met inderdaad een groot dilemma voor elke bestelwagenchauffeur: laat ik hem blind achterwaarts de straat opdraaien of niet? Het systeem scant of de weg vrij is, geeft dat aan en remt zo nodig zelf als u dat niet doet. Het Trailerassist kennen we ook al uit de Crafter. Met behulp van de knop van de spiegelverstelling kan de chauffeur daarmee elektronisch begeleid zijn tot 2,5 ton zware aanhanger moeiteloos achterwaarts inparkeren.

Nieuw dashboard

Met de T6.1 betreedt ook Volkswagen de bedrijfswagenarena met een digitaal dashboard. Recht voor de neus van de bestuurder zit een 10,25 inch display met de bekende klokkenwinkel die hij met een druk op de knop kan aanpassen aan zijn voorkeur. In het middelste deel kan hij ook verschillende displays kiezen die te maken hebben met zijn telefoonboek of bijvoorbeeld de navigatie. Rechts van de bestuurder kan de auto gekocht worden met een tot 9.2 inch groot multimediasysteem met bluetooth en nagenoeg net zoveel mogelijkheden als een moderne flatscreen TV, inclusief draadloze Apple Car Play en AppConnect. Maar dankzij eSimm kan de bestuurder ook met de auto praten, opdrachten geven voor de navigatie of hem vragen naar de dichtstbijzijnde McDonalds of waar dan ook heen te rijden. Inductief opladen van elk merk telefoon die daarvoor voorbereid is, kan ook.

Ook de motorisatie onderging wijzigingen. De 2.0 liter TDI motor is gebleven maar geeft nu onder de Euro 6 step D norm naar keuze 66 kW/90pk of 81kW/114pk. De 150pk blijft gelijk in vermogen maar is  nu verkrijgbaar met een DSG bak en 4 Motion. Deze DSG optie is standaard bij de top motorisatie bi-turbo met 146kW/199Pk.

Tekst & Foto’s: Bert Roozendaal

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.