Nieuws

Eyecatcher op de stand van Volkswagen op de afgelopen week gehouden vakbeurs IAA Transportation was natuurlijk de ID. Buzz Cargo, winnaar van de International Van of the Year Award 2023. Maar behalve de originele ID. Buzz Cargo zagen we her en der op de beurs ook al interessante afgeleide versies.

ID. Buzz Flex-Cab concept: De Nederlandse ontwikkelaar en leverancier van interieurconcepten Snoeks heeft een ID. Buzz Cargo ingericht voor personenvervoer. De vijfpersoons ID. Buzz Flex-Cab concept wordt daarmee een elektrisch aangedreven Caravelle. Achterin is het conceptvoertuig uitgerust met een driepersoonsbank; deze kan in twee posities in de lengte worden gebruikt (standaard of met extra beenruimte) of volledig worden opgeklapt, inclusief zitvlak. Het verstellen en neerklappen van de bank gebeurt elektrisch via een schakelaar op de B- of D-stijl. Doordat de bank zo flexibel kan worden gebruikt, kan de ID. Buzz Flex-Cab worden aangepast aan het vervoer van passagiers of goederen. Met dit ID. Buzz Flex-Cab concept presenteert Snoeks een innovatieve oplossing voor personenvervoer – geschikt voor bijvoorbeeld shuttle, taxi of buurtbus, eventueel met flink wat bagage.

ID. Buzz paramedisch voertuig: De nieuwe ID. Buzz is zo ontworpen dat hij als MPV of bestelwagen ook speciale taken kan vervullen – bijvoorbeeld als paramedisch voertuig. Elektrisch rijden is dus ook in deze sector aangekomen. De Duitse opbouwfabrikant Bösenberg laat nu op de IAA met een bijna-productie conceptvoertuig zien wat zo’n ID is. Buzz paramedische auto eruit ziet en wat hij kan. Aan boord van het eerste ID. Buzz paramedic’s vehicle is plaats voor maximaal drie personen. De laadruimte is omgebouwd tot een werkplek voor de arts en hun medische apparatuur. Bösenberg heeft hiervoor een modulair concept ontwikkeld zodat de volledige integratie van de apparatuur en alle speciale componenten slechts minimale wijzigingen aan het basisvoertuig vereist. Ook het speciale signaleringssysteem is in het concept opgenomen. Het werkt op een apart batterij systeem.

ID. Buzz Cargo met laadbak: Veth Automotive heeft het iconische ontwerp van de ID. Buzz met een kubus in het achterste gedeelte gecombineerd en presenteren zo de eerste ID. Buzz met een boxopbouw. Dankzij de box stijgt het laadvermogen van de toch al zeer goede 3,9 m3 naar een opmerkelijke 6,0 m3. Hierdoor kan de ID. Buzz Cargo een laadvermogen tot 680 kg. De zij- en achterkant van de box kan worden voorzien van conventionele deuren, schuifdeuren en/of rolluiken. Dat garandeert dat bijvoorbeeld koeriersdiensten de pakketten van alle kanten kunnen bereiken. Het IAA-conceptvoertuig is uitgerust met een ver naar beneden doorlopende deur aan de passagierszijde, met rolluiken aan de bestuurderszijde en met grote vleugeldeuren aan de achterzijde. Er is ook veel ruimte over de hele box voor bedrijfslogo’s en reclame. Binnenin is de box voorzien van een vloer die voorkomt dat de lading wegglijdt en die niet slijt. Op de stand van Veth zagen we overigens ook een ID. Buzz Cargo met een klein kippertje.

ID. Buzz Cargo koelwagen: Als eerste bedrijf presenteert de Duitse opbouwfabrikant Wükaro een ID. Buzz Cargo op de IAA in de vorm van een koelwagen. Het is speciaal ontworpen voor leveringen in stadscentra en dus voor de zogenaamde ‘last mile’. Een innovatie hierbij is de combinatie van een elektrische aandrijving en een koelsysteem dat ook elektrisch is. Het koelsysteem bestaat uit een low-profile 230V koelunit op het dak (vlakke plafondverdamper), vier lithium-ion batterijen (elk 100 ampère-uur nominale lading) en een omvormer (zet gelijkspanning om in wisselspanning) met een geïntegreerde batterijlader. De vier accu’s zijn ruimtebesparend ondergebracht in de wielkasten en zorgen ervoor dat het systeem zes tot acht uur onafhankelijk kan werken. Het is ook mogelijk om de laadruimte voor te koelen wanneer de ID. Buzz Cargo op het lichtnet wordt aangesloten. Het conceptvoertuig kan, afhankelijk van de specificaties, een laadvermogen tot 390 kg meenemen – voldoende voor online bestelde diepvriesproducten, specialiteiten voor restaurants of de heruitvinding van de klassieke Italiaanse ijswagen.

ID. Buzz Cargo als Miele ServiceVan: Op de stand van Volkswagen Bedrijfswagens in hal 12 springt de ID. Buzz Cargo in een bijzondere kleur rood in het oog springen. Als onderdeel van een gezamenlijk ontwikkelingsproces tussen CS/Würth en Volkswagen Bedrijfswagens zijn de speciale wensen van opdrachtgever Miele in dit voertuig geïmplementeerd. Zo werd de laadruimte van de elektrische bestelwagen uitgerust met een op de wensen van de servicetechnici afgestemd rekkensysteem voor het opbergen van materiaal, reserveonderdelen en gereedschap voor het servicepersoneel van Miele. Een middenconsole met geïntegreerde klaptafel dient als werkplek voor de chauffeur in het passagierscompartiment. Bijzonder opvallend is het speciale lakwerk in typisch Miele ‘paprikarood’.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.