Nieuws

Foto’s: wrappen geeft bestelauto meerwaarde

Sommige ondernemers met een bestelauto willen graag opvallen in het hedendaagse straatbeeld. Dankzij de nieuwste printers en moderne folies is het wrappen van een bestelauto dé manier om aandacht te trekken. Tegenwoordig zijn de mooiste ontwerpen en prints mogelijk. Bestelauto keek mee bij M&J Design in Zelhem. Waarmee de bestelauto het visitekaartje van het bedrijf wordt.

Bestelauto 2014 wrappen MJdesign  (10)

Het wrappen van (bestel)auto’s bestaat nu een aantal jaren. M&J Design had al ervaring met het beletteren van bestelauto’s. Vandaaruit is het bedrijf ook gaan wrappen. De ontwerpen worden zelf gemaakt in overleg met de klant, maar ook het printen van de diverse folies gebeurt in eigen huis op een drietal verschillende printers. Manfred Janssen, eigenaar van MJ Design: “De klant kan kiezen wat voor een ontwerp hij of zij wil. Vaak levert de klant al hoge resolutiemateriaal aan vanuit zijn huisstijl. We beschikken over een database met daarin alle zijaanzichten, voor- en achter en bovenaanzichten van alle gangbare bestelauto’s. Ik moet wel exact van de klant weten welke merk, type , bouwjaar en afmetingen. Dan kijken wij waar zit de schuifdeur, waar zitten extra ramen, etc. Daarna ontwerpen wij dan, in overleg met de klant, het design voor de folie. De klant krijgt dan een ontwerp op papier ter goedkeuring. En dan nog moeten we soms tot drie keer vragen of de afmetingen wel kloppen. Maar ook de bestelauto’s zelf kunnen per bouwjaar verschillen. Wij kennen nu alle details. Daar houden wij rekening mee met ontwerpen en met plakken. Qua ontwerp is het belangrijk dat klanten iets kiezen wat herkenbaar is voor hun business. Als een bestelauto langsrijdt moet je wel een beeld kunnen vormen wat het is.”

Arbeidsintensief

Wrappen is een arbeidsintensief proces. “Met twee zijkanten ben je zo met twee man een dag bezig,” legt Janssen uit. “Een complete wrap kost, inclusief demonteren en monteren van handvaten, lampen e.d., zomaar twee volle werkdagen. In principe demonteren we zo veel mogelijk. Een garagebedrijf hier vlakbij demonteert voor ons onderdelen zoals handgrepen, sierstrippen en antennes. Daar hebben wij zelf de kennis niet voor in huis.” Volgens Janssen is ontvetten van de bestelauto heel belangrijk voor het wrappen, zelfs belangrijker dan het bestickeren zelf. “Dat doen we dan ook zelf, vooral alle hoekjes en dergelijke zijn belangrijk. Als je niet goed ontvet, heb je kans dat de wrap op sommige plekken loslaat. In de zomer kan de folie immers warm worden en makkelijker loslaten. Bij slecht ontvetten lost de lijmlaag op en komt de folie los. Vooral in bepaalde hoekjes bij raamstijlen zie dat wel eens.” Het is duidelijk dat hier een vakman spreekt. M&J Design print meestal op een breedte van 1,3 m. “Dan kun je het nog net als één persoon goed vastpakken. Deze vlakken plak je dan met een overlap van een halve centimeter over elkaar heen. Niet zoals bij het behangen koud tegen elkaar aan, want dan krijg je een kier te zien. Wij kijken meestal waar het naadje het minste opvalt. Bij een bestelauto zit vaak een schuifdeur. Daar zit een lijn die je altijd terug zult zien. Dus de overlap van de folie proberen we in die lijn te passen, dan valt het veel minder op.”

Inföhnen

Een ander belangrijk punt is de nazorg. Vooral omdat de uiteindelijke hechtingskracht pas na 24 uur maximaal is. Janssen: “Dus vraag ik aan klanten om na een week nog even terug te komen voor een inspectie. Dan lopen wij zo’n bus strak na en kunnen dit eventueel nog bijwerken. Kijk, het wrappen is best kostbaar, dus mag je best wat nazorg verlenen.” Bij het navragen van de prijs is dat inderdaad fors. Een full color wrap kost, afhankelijk van de moeilijkheidsgraad, en met een kwaliteitsfolie van 3M, al gauw zo’n 2750 euro. “Maar dan is het dak, de voorbumper, de zijkanten, de achterkant, alles zit in de folie,” legt Janssen uit. “Dan kies je echt voor de beste folie. Er zijn ook andere folies met andere prijzen, bijvoorbeeld voor alleen vlakke delen, maar zodra ik een groef in ga, heb je al een andere folie nodig om deze te kunnen ‘inföhnen’.” Later zien we dat in de praktijk. Een medewerkster van MJ Design is een grote Renault Master aan het wrappen. Zij is met föhn en ander gereedschap bezig om de oorspronkelijke witte achterdeuren te voorzien van een donkerblauwe folie. Aan de zijkanten is de Master al voorzien van een mooie print. Waarmee ook deze bestelauto uiteindelijk een visitekaartje voor het bedrijf wordt.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.