Nieuws

Gereden: Mercedes-Benz Citan Euro 6

Deze week reed Bestelauto in de Hamburg met de Mercedes-Benz Citan met nieuwe Euro 6 dieselmotor. Daarnaast wordt de Citan uitgebreid met enkele handige extra’s. Nieuw is een 6G-DCT automaat die alleen leverbaar wordt op de Citan met benzinemotor.

Bestelauto Citam Hamburg 2015 11

De Euro 6 dieselmotorenreeks bij de Citan omvat drie vermogensversies, 55 kW (75 pk), 66 kW (90 pk) en tot slot de 81 kW (110 pk). Alle motoren zijn gebaseerd op de 1,5 liter turbodieselmotor. Bijzonder is dat de Citan de Euro 6 norm haalt door een efficiënte motor in combinatie met een NOx-katalysator. Complexe SCR-techniek is niet nodig, dus hoeven bestuurders niet te gaan knoeien met Adblue. De Euro 6 versies zijn als extra leverbaar met het BlueEfficiency pakket, waarbij onder andere een start-stop systeem hoort. Daardoor wordt er nog meer brandstof bespaard en komt het verbruik volgens Mercedes-Benz uit op zo’n 4,3 l/100 km (NEDC).

Benzinemotor met automaat

Bestelauto Citam Hamburg 2015 02De Citan 112 is de versie met een 1,2 liter 4-cilinder benzinemotor, die ook aan Euro 6 voldoet. Deze motor levert een vermogen van 84 kW (114 pk) en kan kortstondig een koppel halen van 190 Nm in plaats van de normale 175 Nm. Dit extra duwtje in de rug staat in de tweede, derde en vierde versnelling tot de beschikking en duurt maximaal 20 seconden. Vooral bij inhaalmanoeuvres een extra veiligheidsfactor volgens Mercedes-Benz. De Citan 112 is optioneel te verkrijgen met een 6G-DCT automaat. Deze automaat heeft een dubbele koppeling waardoor de schakelmomenten  snel en nauwelijks merkbaar gaan.

Nieuwe navigatie af fabriek

Mercedes-Benz heeft verder de Citan op wat details verfijnd. Zo is de grote handremhendel vervangen door een normale handrem en is een passagiers voorbank leverbaar voor twee personen. Heel breed oogt het niet en moet, gezien de ervaring bij andere merken in deze klasse, gezien worden als een oplossing voor korte ritten.

Bestelauto Citam Hamburg 2015 06Speciaal voor de Citan heeft Mercedes-Benz een nieuw radio/telefoon/navigatiesysteem ontwikkeld. Het touchscreen van 3,5 inch is in de praktijk eigenlijk wat te klein. Zeker voor mensen wat dikkere vingers is de bediening lastig. De navigatie is gelukkig ook nog met knoppen en een duidelijke menustructuur te bedienen. Tevens zit soms, in de eerste, derde en vijfde versnelling, de versnellingspook gedeeltelijk in het zicht van het scherm. Positief zijn we over de resolutie van het schermpje en de gesproken aanwijzingen zijn duidelijk. Toch zouden we eerlijk gezegd eerder kiezen voor een goed after market navigatiesysteem met groter scherm of goede navigatiesoftware op een smartphone.

Een telefoon is te koppelen met het systeem via AUX of Bluetooth en is geschikt voor handsfree bellen. De radio met DAB+ standaard zorgt voor een goede ontvangst. Heel praktisch is de achteruitrijcamera, die geïntegreerd is in de achteruitkijkspiegel. Een slim systeem dat we al eerder zagen bij een ander merk in deze klasse.

Rijden

Bestelauto had kort de mogelijkheid om met de Citan 111 te rijden. Deze versie met 110 pk en handgeschakelde zesbak voldoet prima in het drukke stadsverkeer. De testauto was beladen, maar daar had de 110 pk diesel met een koppel van 260 Nm tussen de 1.750 en 2.750 toeren, geen enkele moeite mee. Een schakelindicator geeft op tijd aan om op te schakelen naar een hogere versnelling en in de praktijk hoef je met deze auto nooit boven de 2.000 toeren te komen. Sturen gaat eenvoudig en licht met de Citan, waardoor je zeker in stadsverkeer overal makkelijk tussendoor kunt manoeuvreren. De sterke punten van de Citan zijn gelukkig niet veranderd. Het onderstel is nog steeds stabiel en geeft, zelfs op slecht wegdek, geen krimp. Ook over de stoelen zijn we nog steeds positief. Deze bieden voldoende steun en zijn niet te zacht. Wel staan ze wat hoog, zelfs in de laagste stand. Handige praktische zaken zijn een haakje tussen de stoelen in en de forse bekerhouder onder handbereik.

Met de automaat hebben we helaas niet kunnen rijden, maar collega journalisten die dat wel deden waren daar zonder meer positief over. Nu Mercedes-Benz een benzinemotor aanbiedt in de Citan, kan dat voor sommige klanten, die veelal in de stad onderweg zijn, een extra koopargument zijn. De Citan met Euro 6 motor wordt pas einde eerste kwartaal 2016 in Nederland verwacht. Prijzen worden tegen die tijd bekend gemaakt.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.