Nieuws

GINAF is zich van geen kwaad bewust

In de toekomst kunnen alle bestelauto's 'e' zijn.

De afgelopen weken is GINAF Trucks Nederland B.V. genoemd in verband met onregelmatigheden bij de inschrijving van Keolis voor de aanbesteding van de openbaar vervoerconcessie in de IJssel-Vechtregio. GINAF herkent zich hier niet in, zo meldt het in een persbericht.

GINAF is in januari 2019 door Keolis verzocht om te participeren in de betreffende aanbestedingsprocedure. GINAF is daarbij door Keolis gevraagd om een unieke, elektrisch aangedreven, buurtbus te ontwikkelen.

De concessie is eind vorig jaar aan Keolis gegund. GINAF verwachtte dat haar uitgebrachte offerte kort daarna door Keolis zou worden ondertekend. Dat is nog niet gebeurd. GINAF heeft met medeweten van Keolis alle ontwikkelingsactiviteiten en de bouw van het prototype in gang gezet en er met partners als Tribus, veel tijd, energie en financiële middelen in geïnvesteerd. Sinds maart dit jaar is er op technisch vlak echter minimaal contact. Gezien onze investeringen in dit traject, vertrouwen wij erop dat Keolis alles in het werk stelt om de concessie veilig te stellen en onze levering aan hen te kunnen laten plaatsvinden.

“Keolis rept in de media over onregelmatigheden. Wij kennen de aanbieding van Keolis in de aanbestedingsprocedure niet, maar herkennen niet dat dit van toepassing zou zijn op GINAF. We staan nog steeds achter de door ons, gedurende het traject, uitgebrachte (technische) verklaringen. Ze mogen wat ons betreft openbaar gemaakt worden, maar dat is vanzelfsprekend aan Keolis om te doen. We zijn ervan overtuigd naar eer en geweten te hebben gehandeld en te handelen. Niet voor niets rekenen wij betrouwbaarheid tot één van onze kernwaarden. Daarnaast zijn wij onder andere ISO 9001-gecertificeerd, wat wil zeggen dat we aangetoond hebben consistent producten en diensten te leveren welke voldoen aan de eisen van onze klanten en regelgeving”, aldus GINAF.

De order van meer dan 50 tot elektrisch aangedreven buurtbussen om te bouwen Volkswagen Crafters sluit erg goed aan bij onze expertise als ontwikkelaar en producent van speciale transportoplossingen. Het is dan ook niet alleen een belangrijke aanvulling op onze orderportefeuille, maar eveneens voor de werkgelegenheid in de Nederlandse maakindustrie.

Het feit dat GINAF in de media wordt gepresenteerd als een ‘Chinese bussenbouwer’ verdient namelijk nuancering. GINAF Trucks Nederland is een oer-Nederlands bedrijf, opgericht in 1948. De naam is afgeleid van Van Ginkels Automobiel Fabrieken. De aandelen zijn in 2011 overgenomen door een Chinese investeerder, maar GINAF zelf is al meer dan veertig jaar gevestigd in Veenendaal, van waaruit nog steeds met 36 collega’s alle ontwikkelings- en productieactiviteiten worden uitgevoerd. GINAF is dus even Chinees als containerterminal ECT in de Rotterdamse haven en drogisterijketen Kruidvat; en even Nederlands als vrachtwagenbouwer DAF (waarvan de aandelen in Amerikaanse handen zijn).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.