Nieuws

Goede voorbereiding noodzaak

Goede voorbereiding noodzaak

Voor een succesvolle implementatie van een boordcomputersysteem is een goede voorbereiding vereist. Want om er de volle winst uit te halen, is geen stroom data maar zinvolle informatie nodig, zo vatte Wim Foederer van Qualcomm het in TTM juni 2007 al bondig samen. Dit klinkt triviaal, maar het blijkt in de praktijk toch de nodige voeten in de aarde te hebben. Zo moeten de chauffeurs-, rit- en voertuiggegevens aan vijf eisen voldoen: ze moeten betrouwbaar zijn, relevant, compleet, tijdig en intelligent. Dit laatste betekent dat ze samen met hun context worden vastgelegd en afwijkingen real time worden gepresenteerd aan zowel de planning als de chauffeur. Dan zijn onnodige kosten echt te voorkomen. Neem bijvoorbeeld het brandstofverbruik. Dit wordt onder andere beïnvloed door de gereden snelheid, de toerentallen, het remgedrag en het stationair draaien van de motor. Als de normale waarden per type transport worden vastgelegd in het boordcomputersysteem en dit de overschrijdingen vervolgens real time meldt aan zowel de chauffeur als de thuisbasis, kan al tijdens de operatie worden bijgestuurd.
Voorafgaand aan de selectie en implementatie moet dus in kaart worden gebracht welke informatie nodig is, hoe deze aan de planner, de chauffeur en het management wordt gepresenteerd en hoe de organisatie hier in de praktijk mee omgaat. Wie neemt bijvoorbeeld contact op met een chauffeur met een te hoog verbruik en hoe wordt dit bijgestuurd?
Als dat helder is, kan worden begonnen met voorbereidingen als het definiëren van de vragenpaden en de koppelingen met andere systemen, zoals het TMS, een ritplanningssysteem of een CAO-/salarispakket. Ook de inbouw van de boordcomputers, de implementatie op kantoor en de training van de medewerkers kan worden gepland.
Om te bekijken of alle doelstellingen ook werkelijk gerealiseerd worden, is een pilot nog steeds aan te bevelen. Test daarin ook de werking van het navigatiesysteem en de samenwerking van de boordcomputer met andere systemen. Dit laatste bepaalt immers in hoge mate het rendement dat uit het boordcomputersysteem te halen is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.