
Het Australische H2X Global heeft grootse plannen om haar Warrego waterstof pick-up in Europa op de markt te brengen. Het voertuig wordt momenteel in Nederland gehomologeerd.
H2X Global CEO en oprichter, Brendan Norman, zei dat de voltooiing van de eerste Warrego pick-up een succesvolle mijlpaal was voor het bedrijf. De Warrego volgt op de succesvolle productie en lancering van een reeks waterstof brandstofcel generatoren. “Het is bijzonder bevredigend dat ons team de Warrego nu zo goed als klaar heeft voor productie”, aldus Brendan Norman. “We hebben de afgelopen negen maanden inderdaad een aantal frustrerende vertragingen opgelopen, maar we liggen nu goed op schema met onze uitrolplannen”, aldus Norman. “Problemen met de toeleveringsketen, die wereldwijd negatieve gevolgen hebben gehad voor productiebedrijven, hebben ons ongeveer negen maanden achter op schema gezet; onze productie- en engineeringteams hebben echter geweldig werk geleverd om deze problemen te overwinnen en we liggen nu weer op schema.”
De Warrego is de eerste toepassing van H2X Global om het capaciteitenplatform van het bedrijf te demonstreren, dat over een paar jaar als basis zal worden gebruikt voor de volledig nieuwe H2X Darling Delivery Van. Dit wordt de eerste volledig nieuw ontwikkelde voertuig van H2X. De Warrego is gebaseerd op de Ford Ranger.
Nadat het voertuig klaar is om het proces van wereldwijde homologatie te doorlopen, vinden optimalisatie- en verbeteringsinspanningen plaats om de prestaties te verbeteren. Brendan Norman zei dat de focus voor de eerste Warrego om verschillende redenen op een Europese release lag, maar vooral vanwege de beschikbaarheid van waterstof op klantniveau in verschillende steden waar de orderstatus hoog is en waar overheidssteun aanwezig is om de waterstofeconomie te ontwikkelen.
De Warrego Pickup beschikt over een volledige versie van de H2X-aandrijflijn die is ontwikkeld voor lichte voertuigen, met een op supercondensatoren gebaseerd hybride systeem dat in AWD-modus werkt. “De Warrego is in wezen een demonstratievoertuig dat we aan verschillende klanten kunnen aanbieden om de beschikbaarheid van een AWD lichte bedrijfswagen voor klanten te versnellen, met behulp van een ultramodern hybride waterstofbrandstofcelsysteem”, aldus Norman.

“Deze toepassing zal in een meer geoptimaliseerde vorm worden toegepast in de Darling Delivery Van en Taxi/MPV die op de markt worden gebracht ter ondersteuning van het grote aantal Europese steden dat vanaf 2025 wordt afgesloten van diesel- en benzinevoertuigen.”
De eerste Warrego heeft een brandstofcel van 60 kW die verbonden is met een hybride batterij/supercapacitor elektrisch aandrijfsysteem. Dit is verbonden met een 700-bar type 4 waterstoftanksysteem. Hoewel de auto hierdoor bij een lagere compressie van 350 bar kan werken, kan hij bij een veel hogere compressie werken, waardoor de actieradius per tank wordt verdubbeld.
De Warrego zal in de komende maanden voor klanten beschikbaar zijn, afhankelijk van de beschikbaarheid van waterstof. Het voertuig zal in Australië worden geproduceerd in de H2X-fabriek in Sale, Victoria. Ook in Europa zal productie plaatsvinden, al is nog niet bekend gemaakt waar.

Waar kan de warrego besteld worden?